Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaffatips og bruksområder


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

De fleste har erfart nytten av gaffatape en eller annen gang i livet, og flere av oss sverger til å alltid ha det med i sekken på tur, der det enkelt lapper rifter og hull i bekledning, tarpen eller teltet. Selv Ally'en kan reddes med litt Gaffa om bord eller en knekt teltstang. Gaffa brenner godt og fungerer fint som et opptenningsmiddel. Mulighetene er mange, men det er bare det at rullene de er surret rundt er så store og klumpete. Ikke minst veier en full rull altfor mye. Det er mange måter å løse dette på, f.eks tape noen runder rundt ski/gåstaven, eller rulle opp en rull med noen meter fra bunnen av. Det siste gjør at den tar veldig liten plass, men litt mer knotete å rulle den ut igjen.

Jeg synes det er mest praktisk å «rulle» lengder av ca 20 cm over hverandre som det her http://uteligger.com/wordpress/?p=1311 
3 meter er gjerne nok til de fleste reparasjoner på korte helgeturer, og veier under 1/10-del av en ny rull.

Hvordan er det med deg? Har du noen gode tips til bruksområder for gaffa'en ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker sportstape istedenfor gaffatape. Den kommer i mye mindre ruller og har noen av de samme bruksområdene når det gjelder reparasjon. I tillegg kan du bruke det til å unngå gnagsår. Når vi padler med Ally, blir også gaffateip med, men da er vekt ikke noen stor faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en liten rull med i sekken. Claes Ohlson har flere varianter "gaffatape" på 5m ruller (super vevtape og presenningtape), selve rullen er i plast så den ekstra vekten er ikke så høy, og jeg slipper å tenke på at limen mister litt styrke ved at den rulles ut før den egentlig skal brukes. Har alltid en rull elektrotape med også.

 

Styr unna gaffatape fra Biltema tåler ikke fuktighet/kulde, brukte det hjemme på noe rørisolering i kjelleren og det løsnet etter kort tid. (Stokvis tape har holdt til dette)

El tape på biltema i 10 pak er bra.

 

Hva jeg bruker tape til, vet jeg egentlig ikke før jeg står der med et problem, men da har jeg alltid tape:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna gaffatape fra Biltema tåler ikke fuktighet/kulde, brukte det hjemme på noe rørisolering i kjelleren og det løsnet etter kort tid.

 

Jeg har også dårlig erfaring med Biltema-gaffa og kulde. Ikke noen dokumentert påstand akkurat, men Scotch sitter etter min erfaring mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sportstape istedenfor gaffatape. Den kommer i mye mindre ruller og har noen av de samme bruksområdene når det gjelder reparasjon. I tillegg kan du bruke det til å unngå gnagsår. Når vi padler med Ally, blir også gaffateip med, men da er vekt ikke noen stor faktor.

 

Flerbruksområde er fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja funker det, spjelking med et par pinner og gaffa. Blir vel ikke like god som ny akkurat, men verdifult det og da. Sist vinter gikk jeg Hardangervidda på langs og var ganske godt i gang da kneet slo seg vrang. Fikk spjelket med noe treverk og gaffa, og det gjorde susen. En stav som røyk på samme tur, ble spjelket på samme måten med to snøplugger fra teltet og gaffa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha skikkelig gaffatape (duct-tape, lerretstape, tekstiltape) så går man for TESA eller 3M's varianter. Her er en fin oversikt over ulike gaffatapevarianter fra TESA. Her ser man litt de forskjellige typene som finnes, og hvilke bruksområder de er best til. 

 

Her er de rimelige økonomivariantene fra samme leverandør.

 

Gaffaen er naturligvis obligatorisk i sekken for min del. Det finnes knapt en ting man ikke kan bruke gaffatape til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Gorilla tape, den sitter på alt! http://www.fjellsport.no/gorilla-tape-proff-11m.html?gclid=CJyow823iL0CFeIAcwod22YALQ

 

Har blant annet reparert (midlertidig) solbriller, fiskestang og teltstang.

Jeg anser denne som den viktigste delen i reparasjons settet mitt

 

Oppbevarer den på samme måte som deg, bare en litt kortere og mer kompakt variant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man reparere en teltstang eller stav med sportstape?

Det beror lite på vad som skall repareras. En del går, en del inte. Sportstape är mer känslig för vatten än bra gaffatape. Så man får nog fundera lite på vad man skall släpa med sig. Jag kör med sportstape.

 

Provade nu i kväll att elda sportstape. Brinner ganska bra. Säkert till bra hjälp om man skall göra upp eld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg skrev i  en tidligere tråd

....

"Om du med gaffa mener den som er sølvfarget på yttersiden, så heter det vel egentlig duct tape i følge http://no.wikipedia.org/wiki/Gaffa.

 

Har alltid både sportstape og duct tape i sekken og begge har jo mange bruksmuligheter. Sportstapen ligger i førstehjelpsposen, mens duct tape har jeg i reparasjonsposen;  en lengde snurret rundt et tynt plastkort (bankkort-format). Dertil har jeg noen ferdig klippede lengder som jeg har limt øverst på en av gåstavene mine - slik at de er lett tilgjengelig ved behov for hurtigreparasjoner underveis, endog for "ad-hoc-liming" av kutt i fingre osv. Den glatte siden på duct tapen gjør at jeg også fortrekker denne til bruk ved tetting av rift i  teltduk/sekk/regntøy. Får nå huske på at den også kan gjøre nytten som "nød-gamasj"! :)

 

Noen ganger får man bruk for begge samtidig: Som da jeg nylig fikk store åpne gnagsår på begge helene i løpet av en ukes tur. Byttet innleggssåle i siste liten før turen, veldig dumt av meg. Nåvel. Tapet med sportstape underveis (hadde ikke gnagsårplaster, tabbe nr 2), men den slo etterhvert krøll på seg , slik at tapen hengte seg opp i strømpene, krøllet seg og gjort vondt verre. Løsningen ble ny taping med sportstape - et par striper vannrett rett over såret, litt over og under, og så til slutt en stripe med duct tape loddrett ned fra kanten av den øverste sportstapen og til nedre kant av den nederste. Duct tapen ga meg da et ekstra lag "støtdemper" så det ikke gjorde så vondt når jeg gikk , og viktigst - den glatte siden gjorde sitt til at friksjon ble mellom strømpen og duct tapen - og uten at tapen krøllet seg. Vel hjemme satt jeg med bena i en fat med grønnsåpevann til tapen løsnet og grønnsåpen renset sårene.  Tørket og la på det ordentlige  gnagsårplasteret som jeg hadde glemt hjemme. Vet ikke hvor lurt det var å tape rett på sårene, men jeg kom meg nå ned av fjellet for egen maskin på den måten. Endte ikke opp  som disse karene.

 

Anyway, moralen her er må være at det åpenbart er mange bruksmuligheter for både sportstape og duct tape, og sikkert mange flere enn de vi har fått med her nå! :)"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<...>  Vet ikke hvor lurt det var å tape rett på sårene, men jeg kom meg nå ned av fjellet for egen maskin på den måten. 

 

Ja, noen ganger er målet bare å komme seg hjem. Da kan man ta problemene derfra. Jeg pleier også å ta med kompresser som ikke kleber seg til såret. De er veldig kjekke å legge rett på et sår for deretter å sette det fast med teip. Eventuelt med noe ekstra fuktabsorberende mellom kompress og teip. De kompressene må du gjerne ta med i store antall, slik at du kan bytte dem innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tur- og reparasjonsbruk ville jeg valgt duct-tape, ikke gaffa. Duct tape sitter bedre fast, mens Gaffa er laget for å kunne tas lett av uten å sette merker i underlaget.

 

Tror nok at 99,9% av norges befolkning bruker de to betegnelsene om hverandre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at 99,9% av norges befolkning bruker de to betegnelsene om hverandre.

 

Men det blir ikke rett av den grunn :)

Jeg synes det er greit å vite forskjellen når jeg står i butikken og skal ha tape som ikke skal etterlate merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surr tape rundt brenselflaska er et tips jeg har fått tidligere. Da har du både flaska og tape, men fortsatt kun ett objekt med deg.

 

Det skal sies at jeg ikke har prøvd det over lenger tid, er det mulig at tapen løsner/mister limeevne av å bli "utsatt" for brenselet når man har skrudd av og på pumpa flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør den naturligvis. Hvor lang tid det tar før tapen blir ubrukelig, avhenger vel dog litt av typen drivstoff og typen tape. F.eks løser vel parafin opp lim raskere enn bensin, kan jeg tenke meg. Uten å egentlig ha peiling, fordi jeg aldri taper rundt drivstofflaska uansett. Som jeg har nevnt tidligere i tråden her, er det en bråte ulike typer gaffa/duct også. Forskjellige typer lim, forskjellige typer material i selve tapen. Noe lim tåler nok å bli eksponert for drivstoff bedre enn andre. 

Det enkleste er nok uansett å heller ha tapen borte fra drivstofflaskene. Tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bilde og gffatapen kan nok ikke gjenbrukes. men det burde gå an å få det til :-)

 

Gjør slik: Ta lokket fra en isboks og klipp det til slik at det passer med lengden på øksa di, og brett det dobbelt. Da skal du ha en kant som går 4-5 cm opp langs øksebladet på hver side av eggen. dette beskytter tapen mot den skarpe økseeggen.

 

Vikle tape rundt noen ganger slik at du får åpning øverst. Legg på en reim og vikle på mere tape. Bruk reima til å feste slira på øksa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Det enkleste er nok uansett å heller ha tapen borte fra drivstofflaskene. Tenker jeg.

Enig i det, det finns nog med saker att linda tejpen runt, vattenflaskan, vandringsstav, Treo-tub med rep-kit, pennan för turanteckningar, en del av ramen till ryggsäcken, lommelykta om man har det med, lightern för att komma med några snabba förslag. Det går säkert finna betydligt fler saker också där den kan förvaras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.