Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket tannkrem – Fornuftig eller det rene skjære vanvidd?


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

@koffar2 du har helt rett i det du skriver her, det er fullt mulig å få ned vekten på sekken uten å tørke tannkrem.

 

Jeg gruer meg ikke til å ta på sekken. Jeg er tvert imot veldig fornuftig (mener jeg selv) med hva jeg tar med.

Forrige gang vi var på tur veide sekken min 23 kg, ikke uoverkommelig i det hele tatt. (Var litt ironisk i det jeg skrev i forrige post, for å sette det litt på spissen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegen min har vareprøver i småtuber i en skål på venterommet, så en gang i året fyller jeg opp turlageret mitt for neste års turer (og tannlegen må fylle opp skåla).

Skulle jeg råke borti et hotellrom på ferie/jobbtur der det er nødsett med tannbørste, tar jeg med dette. De tubene er enda mindre og en tube holder akkurat til en helgetur.

Delvis tomme tuber gjør også jobben.

Som mange andre så ler jeg meg også fillete av denne tråden :hyper:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fornuft eller vannvidd"?

En jeg kjøpte racersykkel av fortalte at han hadde skrudd av ventilhettene på hjulene for å spare vekt. Muligens sparte han et halvt gram. Av høfflighet sa jeg at det var en del støv der jeg syklet og at jeg helst ikke ville ha for mye av dette nedi ventilen. :-)

Men faktisk sitter det jo ingeniører rundt i hele verden og spekulerer ut hvordan man kan spare gram i langt mer ekstreme former enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strengt tatt totalvekten som betyr noe, så en løsning kan være å ta ut 3-4 peanøtter eller 2 mandler av nøtteposen for hver dag en skal være på tur, for å kompensere for vekten av tannkremen.

Men det dette trikset virker kun for de som har med nøtteblanding på tur..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er strengt tatt totalvekten som betyr noe, så en løsning kan være å ta ut 3-4 peanøtter eller 2 mandler av nøtteposen for hver dag en skal være på tur, for å kompensere for vekten av tannkremen.

Men det dette trikset virker kun for de som har med nøtteblanding på tur..

Men om du gjør begge deler da :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strengt tatt totalvekten som betyr noe, så en løsning kan være å ta ut 3-4 peanøtter eller 2 mandler av nøtteposen for hver dag en skal være på tur, for å kompensere for vekten av tannkremen.

 

Well... for min egen del ville jeg nok savne de tre-fire siste peanuttene i posen mye mer enn vannet i tannpastan :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerstid bør det jo være mulig å spare masse vekt ved å tørke solkremmen også! Supertips altså!
Ellers er jo tipset om å tørke vannet for å bare tilsette vann igjen ved behov, helt glimrende... At ikke nomadene i sahara har tenkt på dette før…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen min har vareprøver i småtuber i en skål på venterommet, så en gang i året fyller jeg opp turlageret mitt for neste års turer (og tannlegen må fylle opp skåla).

Skulle jeg råke borti et hotellrom på ferie/jobbtur der det er nødsett med tannbørste, tar jeg med dette. De tubene er enda mindre og en tube holder akkurat til en helgetur.

Delvis tomme tuber gjør også jobben.

Som mange andre så ler jeg meg også fillete av denne tråden :hyper:

 

Du trenger ikke ny tube for hver tur da. Er bare å fylle på de små fra en stor tube (tut mot tut og klem...). Funker både på de 11 grams prøvetubene og 2 grams engangstuber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg trenar høyrest ut som ein kjempegod ide for oss som ikkje gidd trene sjølv. Tilsvarande kan ein ha ein personleg turist som går tur for ein. Denne personlege turisten kan så poste turrapport her på forumet til glede for alle, slik at det er fleire som kan droppe å gå tur sjølv (det er jo ikkje alle som har råd til ein eigen personleg turist).

Dette er jo også ein forretningside for dei som drømmer om å leve av å gå på tur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, tørket tannkrem er galskap, når en kan rappe små prøver hos tannlegen. De holder til i hvert fallen ukes tur.

 

Helt OT men:

Personleg trenar høyrest ut som ein kjempegod ide for oss som ikkje gidd trene sjølv. Tilsvarande kan ein ha ein personleg turist som går tur for ein. Denne personlege turisten kan så poste turrapport her på forumet til glede for alle, slik at det er fleire som kan droppe å gå tur sjølv (det er jo ikkje alle som har råd til ein eigen personleg turist).

Dette er jo også ein forretningside for dei som drømmer om å leve av å gå på tur.

 

 

Jo, da eller kløvhest, lama, kamel kan kanskje bli vanlig syn i fjellheimen?

 

I middelalderen hadde travle og rike folk som biskoper, høvedsmenn, konger mm. faktisk settemenn  likesom "personlig turist" til å gå pilegrims vandringer for sig. Det tar lag tid å gå fra Norge til Copostella i Spania - også selv om man seiler tilbake. Jerusalem enda lenger tid. Så dengang fantes "profesjonelle" pilsgrimvandrere som tok turen mange ganger.  

 

Hilsen 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spøk tatt til side, etter å ha sett TS @Bjørn-Ivar sin sekk under lettvektstreffet, så skal han få lov til å tørke hva som helst for min del. Med så gjennomført lettpakking som han klarer, så kan jeg ikke gjøre annet enn å si meg mektig imponert!

For mens noen av oss gikk så svetten spruta ut av panna, gikk Bjørn-Ivar stort sett med henda i lomma og så ut til å ha det ganske så fint :)

Personlig vil jeg klare meg uten å tørke tannkrem. Men tankegangen vil jeg nok ha i bakhodet. Jeg ser alltid etter måter å spare gram på, uten å bruke for mye tid og energi på det.

Å trekke tenner får jeg gjøre når jeg er tilnærmet lik matjord uansett. Det er det forhåpentligvis noen år til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan faktisk kan spare føttene for nesten 3 tonn vekt på en 4 mils helgetur. http://uteligger.com/wordpress/?p=1297

Arbetet är ju vikten x sträckan, men sträckan mäts vertikalt, inte horisontellt.

Om man räknar vertikalförflyttningen till på sin höjd 5 cm vid gång, samt en mer genomsnittslig skrittlängd på 75 cm så får man 53333 skritt x 0,05 meter vertikalförflyttning, en sträcka på 2667 meter x 0,037 kg ger ett arbete på just under 99 kg.

En bit från 3 ton, men ändå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å spare på vekten på alt jeg kan tenke meg, og er sikkert litt sær når jeg tørker tannkremen i ovnen og pakker om behovet i en liten og lett eske. Det tenker i alle fall kona :-) Men man kan faktisk kan spare føttene for nesten 3 tonn vekt på en 4 mils helgetur. Her er litt info om hvordan jeg gjør det :-)http://uteligger.com/wordpress/?p=1297

 

Hvordan blir det 3 tonn? Er det summen av steg eller? I prosent av totalen så er det utrolig lite uansett. Hvor mange tonn er en tur til butikken? 90kgx1000 skritt = 9 tonn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får da små tannkrem tuber på apoteket vel?

Folk, ass... :)

Google is your friend: http://www.travelsize.no/index.php?cPath=47_73

Svingte innom apoteket i dag, der hadde de små tuber, ikke bittesmå, men små nok til å spare litt vekt. Og bruker jeg den tuben denne uka, så har jeg spart enda mere vekt!

De hadde ikke tubene i hylla, men lå i skoffenmeddetrarei under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.