Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket tannkrem – Fornuftig eller det rene skjære vanvidd?


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

 

Slipper også å kjøpe de små overprisede tubene(som nevnt av @zimwalker ).

 

Små tannkremtuber har eg aldri sett til salgs, så den moglegheita var eg ikkje klar over at eksisterer. Sjølv legg eg alltid tannkremtuba til sides når det nærmar seg tomt. Då har eg alltid ei nesten tom tube til å ha med på tur. Det er sjølvsagt mange gram for tungt for til å kallast lettpakking, men det er ein enkel måte å spare nokre gram i forhold til å ha ei nesten full tube.

Men når ein byrjar å rekne i skritt-tonn, er det sjølvsagt meir å hente for dei som tar kortare skritt enn det eg gjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes også små tuber som du kan fylle selv. Jeg fikk noen i gave og har brukt en til tannkrem og en til solkrem. De er rimelig praktiske. Men ulempen er at du tar med mer tannkrem enn du trenger på korte turer. Da hadde det vært mer praktisk med en neste tom pakning som jeg også pleide å ta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare trådstarter så er det hverken fornuft eller galskap å tørke tannkrem, men rett og slett god underholdning for oss andre  :D
 
Men som nevnt tidligere, så kan det være greit på vinteren. Da slipper en å gå med tannkremen på innerlomma en time før en kan børste tennene. 
 

Små tannkremtuber har eg aldri sett til salgs, så den moglegheita var eg ikkje klar over at eksisterer. Sjølv legg eg alltid tannkremtuba til sides når det nærmar seg tomt. [...]


Små tuber kan du fine på apoteket når de finner frem reisestørrelsene. Bruker å kjøpe tuber med 15 ml innhold, som sammen med tannbørste og pose veier ca 40 g. (Tom tube ca 10-12 gram)

 

post-7687-0-86557800-1394533370_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer seriøst på om det kan være sunt å varmebehandle et kjemisk produkt som Fluortannkrem - for deretter putte det i kjeften og pusse tennene med.

 

Fluor er jo et ganske kraftig giftstoff - og det er vel høyst uklart hva man sitter igjen med om man er hobbykjemiker og tar dette i gjennom en tørkeprosess. Jeg ville ikke brukt noe slikt i munnen i hvert fall. Da vil jeg heller tatt med fluortabletter. De duger og gjør samme nytten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer seriøst på om det kan være sunt å varmebehandle et kjemisk produkt som Fluortannkrem - for deretter putte det i kjeften og pusse tennene med.

 

Fluor er jo et ganske kraftig giftstoff - og det er vel høyst uklart hva man sitter igjen med om man er hobbykjemiker og tar dette i gjennom en tørkeprosess. Jeg ville ikke brukt noe slikt i munnen i hvert fall. Da vil jeg heller tatt med fluortabletter. De duger og gjør samme nytten.

Det er nok ganske harmløst å tørke tannkrem. Natriumfluoriden som man har i det fleste (men ikke alle) tannkremene er nok ikke særlig reaktiv og veldig stabil i tannkremen. I tillegg snakker vi her om veldig veldig veldig små doser. Forøvrig er det jo egentlig ikke fluoren som er det viktigste i tannkremen men slipestoffet som holder tennene blanke ved polering. :)

Forøvrig har jeg testet med tannkrem i sugerør, neste blir helt klart å tørke tannkrem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig punkt ved tannpuss: spytt ut og ikke svelg. Bare så alle har det helt klart for seg :)

 

Bruker selv en sak hvor tannbørsten og en liten, etterfyllbar tube er inne i en egen plastsylinder. Ikke spesielt lett, men hygenisk og lett og holde styr på.

 

Men lurer på om man ikke kunne komme ganske langt på vei med tannbørste, tannpirker, fluortabletter og sukkerfri tyggegummi.

 

Siden @Nils Martin har gitt oss oppskriften på tørket vann, må nevnes at markedet for frysetørket øl bare venter på en oppfinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig punkt ved tannpuss: spytt ut og ikke svelg. Bare så alle har det helt klart for seg :)

 

Bruker selv en sak hvor tannbørsten og en liten, etterfyllbar tube er inne i en egen plastsylinder. Ikke spesielt lett, men hygenisk og lett og holde styr på.

 

Men lurer på om man ikke kunne komme ganske langt på vei med tannbørste, tannpirker, fluortabletter og sukkerfri tyggegummi.

 

Siden @Nils Martin har gitt oss oppskriften på tørket vann, må nevnes at markedet for frysetørket øl bare venter på en oppfinner.

 

 

Mulig at dette ølet ikke treffer helt i lettvektssegmentet, men det muligjøre å produsere øl på tur. Man får kompensere litt på vekta med tørke tannkrem :-).

 

Har heller ikke prøvd selv, så testing får man ta ansvar for selv...

 

http://da.vilddryck.com/shoppe/produkt/68-olbryggarkit-20-st-50-cl-ol%20world-nemmeste-metoden-for-the-gora-din-egen-ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke tannkrem ?

Makan til tull.

Renser du rillene under skoene for hvert steg

kan du sikkert spare flere tonn i beinløft på en god helgetur også...

Klart det er tull, men morsomt.

Noen finner på det mest utrolige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om noen tror at man tørker tannkrem for å spare vekt på selve tannkremen (redusere fuktighet)?

Jeg tørker min tannkrem fordi jeg synes det er praktisk å ha små "tyggiser" med tannkrem som jeg bare kan putte i munnen, tygge et par ganger og så pusse tenner. 

En bonus er at det veier ingenting

 

Selvsagt kan man kjøpe inn små tuber, men det er jo utrolig lettvint å legge ut en stripe tannkrem på bakepapir noen dager og så kutte de opp i passe biter.

 

http://sagebrush-trails.com/toothpaste-dots/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig punkt ved tannpuss: spytt ut og ikke svelg. Bare så alle har det helt klart for seg :)

Bruker selv en sak hvor tannbørsten og en liten, etterfyllbar tube er inne i en egen plastsylinder. Ikke spesielt lett, men hygenisk og lett og holde styr på.

Men lurer på om man ikke kunne komme ganske langt på vei med tannbørste, tannpirker, fluortabletter og sukkerfri tyggegummi.

Siden @Nils Martin har gitt oss oppskriften på tørket vann, må nevnes at markedet for frysetørket øl bare venter på en oppfinner.

Har i ei årrekke etterlyst alkoholholdig vinpulver.

Nokon bør seriøst gripe ballen.

Potensiell gullgruve ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig punkt ved tannpuss: spytt ut og ikke svelg. Bare så alle har det helt klart for seg :)

 

Bruker selv en sak hvor tannbørsten og en liten, etterfyllbar tube er inne i en egen plastsylinder. Ikke spesielt lett, men hygenisk og lett og holde styr på.

 

Men lurer på om man ikke kunne komme ganske langt på vei med tannbørste, tannpirker, fluortabletter og sukkerfri tyggegummi.

 

Siden @Nils Martin har gitt oss oppskriften på tørket vann, må nevnes at markedet for frysetørket øl bare venter på en oppfinner.

 

Tørr-øl er jo allerede funnet opp det da. Alkoholholdig og greier. Her er det bare å skaffe seg importrettighetene. Kanskje lurt å teste ut skvipet først  :-)

 

http://www.patsbcb.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tenke ut alt som har med tur å gjøre syns jeg er helt herlig. Der jeg er i livet tillater meg ikke å dra på tur så ofte som jeg ønsker, men tanken er fri, og dette trikket gjorde denne dagen litt bedre. :).

 

At sen prøve ut sine tanker er alltid bra - er det ikke litt trial og error som til slutt tar oss litt fremover? Om man tar idéen litt til fremover, så lager man sugerør av maisstivelse, slik at man tugger en bit før man børster tennene. :) Kansje finns det krympslange i maisstivelse?

 

Alle er normale på sin egen måte. Noen er mer normale enn andre. :) (Nå vet jeg ikke hvilken smiley som betyr sagt med varme og positiv humor, men det er ment slik.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med afe lenger opp i tråden. Hvorfor i all verden ta med en full tannkremtube? Jeg legger dem også til side når det er noen få pussinger igjen. Da veier den ikke mange grammene.

På en helgetur tar jeg ofte med bare tannbørsten, uten tannkrem. Det blir helt OK rene tenner av å pusse uten tannkrem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med afe lenger opp i tråden. Hvorfor i all verden ta med en full tannkremtube? Jeg legger dem også til side når det er noen få pussinger igjen. Da veier den ikke mange grammene.

På en helgetur tar jeg ofte med bare tannbørsten, uten tannkrem. Det blir helt OK rene tenner av å pusse uten tannkrem også.

 

Noen ganger gidder jeg ikke ta med tennene engang :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men for de som faktisk har tørket tannkrem, hvilken tannkrem egner seg egentlig best til tørking? Regner med at noen kanskje blir veldig smuldrete men andre kanskje ikke tørker helt og blir seige? Ser for meg at en som blir en fast klump er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hej Bjørn-Ivar, gott att se goda råd för lättvikt, låt folk tycka det är vanvidd.

De som börjat packa lätt inser ganska fort att 36 gram på ett ställe, 50 på ett annat och ett par hundra blir fort mycket vikt.

Min tyngsta veckopackning jag haft på min första tur för ca 25 år sedan var på 26 kg, så jag skulle få uppdrift om jag lyckades spara 30 kg. Senaste veckopackningen vägde just under 12 kg, och det finns fortsatt ett par kg att ta innan det går ut över komforten.

Naturligtvis är det viktigaste att komma ut, men det är ganska skönt att gå förbi andra vandrare med 80+ liter på ryggen som gärna väger 20-30 kg! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! jeg syns det er ufattelig morsomt å lese om alle disse "lettpakke" trådene her på forumet. Dere har jo kreativitet i det uendelige.

 

Som familiefar er det utenkelig å få sekken noen lettere enn "nå klarer jeg akkurat å løfte den". :frantics: (Og jeg tror ærlig talt jeg ikke ville gått så langt å bruke tørket tannkrem noen gang heller, men man skal jo aldri si aldri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  Stå på! jeg syns det er ufattelig morsomt å lese om alle disse "lettpakke" trådene her på forumet. Dere har jo kreativitet i det uendelige.

 

Som familiefar er det utenkelig å få sekken noen lettere enn "nå klarer jeg akkurat å løfte den".  :frantics: (Og jeg tror ærlig talt jeg ikke ville gått så langt å bruke tørket tannkrem noen gang heller, men man skal jo aldri si aldri.)

 

Som familiefar er det utrolig deilig å slippe å grue seg til hver gang sekken skal på ryggen :D

 

Hadde det ikke vært deilig om sekken din som nå kanskje veier 30-40kg? hadde veid halvparten?

Det lar seg helt fint gjøre uten at komforten på tur senkes og jeg tror du vil klarer det uten å tørke tannkrem :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.