Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørket tannkrem – Fornuftig eller det rene skjære vanvidd?


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Jeg liker å spare på vekten på alt jeg kan tenke meg, og er sikkert litt sær når jeg tørker tannkremen i ovnen og pakker om behovet i en liten og lett eske. Det tenker i alle fall kona :-) Men man kan faktisk kan spare føttene for nesten 3 tonn vekt på en 4 mils helgetur. Her er litt info om hvordan jeg gjør det :-)http://uteligger.com/wordpress/?p=1297

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt på hvor mye du kan spare på å drikke en slurk mindre vann hver gang du drikker eller å halvere påleggsmengden på brødskiva.

Hva med å legge både tannkrem og tannbørste igjen hjemme, ta ut annen hver knapp i skjorta, klippe av dusken på lua, klippe bort halve skolissene og snøre skoene i hvert annet hull, fjerne ermene på T-skjorta, erstatte buksebeltet med en lang skolisse, erstatte stengene på solbrillene med en strikk, glemme GPSen og mobilen hjemme, fjerne teltpluggene og spikke nye av tre hver gang du setter opp teltet osv. osv.

Og for ikke å glemme et skikkelig klyster før du går hjemmefra.

Det er et enormt innsparingspotensiale i alt det vi drar med oss på tur hvis vi bare bruker fantasien. 

Hvis du er iherdig nok så kan du kanskje klare å spare opp mot 100 gram eller mer. 

Tenk hvilken vektbesparelse det ville gi beina dine, og hvis du øker helgeturen til 5 eller 6 mil?

Jeg tør nesten ikke tenke på hvor stor innsparingen ville bli.

At jeg ikke har tenkt på dette før.  :shocked:

 

Spøk til side.

Kreativiteten lenge leve. Det er alltid litt oppmuntrende å lese slike ting. Spesielt på en søndag morgen når jeg nettopp har oppdaget at det har vert tyver i hagen min i nattens mulm og mørke.

Et gammelt stokkanker på ca. 50 kilo er faktisk forsvunnet. Til og med steinene som det lå på.

Ja ja, heldig for tyven at jeg ikke så ham.  :evil:

 

(Et par bilder av ankeret mitt.)

post-4220-0-12909600-1394360820_thumb.jp

post-4220-0-13859800-1394360829_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenderer mot vanviddet for min del, særlig når besparelsene er større med ethvert av REs' mange forslag. Andre ting som bør vurderes i samme sinnstemning er fjerning av alt kroppshår og trekking av tenna - frysetørret mat kan du fint tygge med gummene og da slipper du tannkrem helt.

 

Det synes for øvrig klart at ingen lettpakker ville dratt avgårde med den jernklumpen. Letingen kan kanskje begrenses til nyoppførte hytter på Sørlandet eller rundt Oslofjorden, antagelig bærer hytta preg av alle de maritime forbindelser eieren ikke har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøk til side.

Kreativiteten lenge leve. Det er alltid litt oppmuntrende å lese slike ting.

 

Enig. Det går selvfølgelig litt inflasjon i å bringe ut og frem slike tips, presumtivt besparende og effektiviserende sådanne. Og alt blir ikke like godt mottatt av alle selvsagt... men men hva gjør nå det, vi får jo mye å velge i! Mange som bidrar, som Bjørn-Ivar her med sin blogg, mange her på inne på forumet, eller som denne karen "www.youtube.com/user/intenseangler"  på youtube..

 

PS: Synd med ankeret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker tannkrem, men ikke i ovnen.

Legger en stripe tannkrem på et bakepapir og etter noen dager kutter jeg de opp i passe store biter og putter de i en zip lock pose

Ser ingen galskap i dette da det er en praktisk måte å oppbevare tannkremen på som ikke går ut over hverken komfort eller sikkerhet

 

Om man f.eks skulle fulgt @REs spøkefulle forslag så ville noen av forslagene gå ut over komfort og andre være lite praktisk

 

For min del er så er det de 3 overnevnte faktorene som avgjør om jeg kutter vekt på noe i sekken: Først og fremst komfort og sikkerhet, men jeg velger også praktiske løsninger fremfor å spare noen gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting jeg akkurat kom på at det hadde vert fint om jeg kunne tørke og det er honning.

Jeg liker å ha honning med på tur, men alt for mange ganger har jeg opplevd at honningen på en eller annen måte finner veien ut av boksen.

Jeg spiser stort sett bare norsk honning og jeg bruker som regel bare en tupperboks eller lignende til å ha honningen i. Enten spretter lokket av boksen eller boks og pose blir klemt slik at innholdet tyter ut et eller annet sted. Da går det bare en dag eller så før det er honning over alt i sekken.

Honning inneholder ca. 20% vann og det skulle det vel ikke være så vanskelig å få tørket bort, men hva så når honningen skal tilbake på brødskiva?

Som søtning i te burde det gå greit, men særlig smørevillig ble den kanskje ikke. 

post-4220-0-64588500-1394374102_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du så når du skal bruke tannkremen? Legger du en passe mengde i vann for å bløte den opp, har du pulveret rett på tannbørsten eller heller du bare en passe mengde rett i munnen? Har ingen planer om å begynne å tørke tannkrem, er bare nysgjerrig ;) Ser liksom for meg at mye av "tannpulveret" vil havne alle andre steder enn der det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det alltid jeg som var mest pumpa når jeg kom frem til leirstedet, men nå sprudler jeg mens andre trenger litt hvile. Ikke fordi jeg har tørket tannkrem og spart 37 gram, men fordi jeg har gjort mange tiltak som har redusert vekten på sekken med over 30kg. Men det aller viktigste er ikke hva man har med på tur, men at man drar på tur!!!

 

I tillegg til å spare gram kan man jo spare penger med dette tipset. Nåvel, ikke så mye da, men praktisk er det jo...fordi: Selv har jeg som regel hamstret sånne små reise-tannkremtuber (som gjerne koster litt mer - per enhet tannkrem), slik at jeg alltid har liggende klar når jeg skal på tur i det fri. Kan alltids klemme litt tannkrem fra en ordinære tube over i en liten plastpose eller annen beholder , men det virker jo litt mindre klissete da å heller tørke og kutte opp i biter. Må prøves :)

 

Edit PS: Hamstret, fordi jeg bor på et sted der sånt ikke finnes i dagligvaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker tørrvann, selvfølgelig. :D

Vi har vel alle vår egen tilnærming til vekt, komfort eller hva det skal være.

At alle kan gjøre det samme er jo ikke tilfelle. Det kan mange ganger være lett å le/smile,

men for mange er det fullt alvor, alternativet er ingen tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du så når du skal bruke tannkremen? Legger du en passe mengde i vann for å bløte den opp, har du pulveret rett på tannbørsten eller heller du bare en passe mengde rett i munnen? Har ingen planer om å begynne å tørke tannkrem, er bare nysgjerrig ;) Ser liksom for meg at mye av "tannpulveret" vil havne alle andre steder enn der det skal.

Bare å drysse litt i munnen og tygge, så er du klar til å pusse. Skulle du være utslitt og tørr i gapet, kan du sikkert etterfylle med litt vann :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits hvis målet er å spare vekt, da kan du heller gå ned 10gram i vekt (f.eks barbere bort alt håret hvis du har), og få samme besparelsen som du beskriver.

Hvis målet er å bare prøve det og se om det funker, og kanskje gjøre en god historie ut av det så funker det jo strålende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tankesettet som gjør at man sparer vekt i det lange løp, om du sparer 30gram på 30 ting du har i sekken så har du spart 900 gram uten å egentlig merke det. Det er i allefall enklere og billigere enn å kjøpe et nytt telt til 5000 kr som veier 900g mindre en det forrige :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting jeg akkurat kom på at det hadde vert fint om jeg kunne tørke og det er honning.

Jeg liker å ha honning med på tur, men alt for mange ganger har jeg opplevd at honningen på en eller annen måte finner veien ut av boksen.

Jeg spiser stort sett bare norsk honning og jeg bruker som regel bare en tupperboks eller lignende til å ha honningen i. Enten spretter lokket av boksen eller boks og pose blir klemt slik at innholdet tyter ut et eller annet sted. Da går det bare en dag eller så før det er honning over alt i sekken.

Honning inneholder ca. 20% vann og det skulle det vel ikke være så vanskelig å få tørket bort, men hva så når honningen skal tilbake på brødskiva?

Som søtning i te burde det gå greit, men særlig smørevillig ble den kanskje ikke. 

Har du prøvd å oppbevare flytende honning i en halvliters brusflaske? Jeg skulle tro at det burde holde. Det finnes også små engangspakninger som du kunne ha oppbevart i en hard-plast beholder, slik at de ikke blir sammenklemt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forberedt meg til neste sommers fjellturer ved å gå ned 2kg i vekt. Veldig effektivt! Minuset er at jeg blir utrolig sulten på tur! Det skal vel også sies at det vel egentlig ikke var meningen å gå ned i vekt, men jeg begynte å spise mat med mer fiber, som gjorde at jeg ble mettere fortere.

 

Personlig så har jeg unngått telt-turer pga stor sekk og gått på hytte-til-hytte turer, så jeg ser definitivt poenget i lett-pakking. En sekk på 10-12kg kan jeg gå med uten å bry meg nevneverdig, men noe særlig tyngre enn det liker jeg ikke å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honning på tube burde løse det problemet... http://www.meraakerhonning.no/5.html

Ja det finnes sikkert greie løsninger på problemet uten å tørke den også, men de fleste flytende honningtyper er importerte fra andre land i Europa eller Latinamerika.

I Norge er det bare Platanlønn (Acer pseudoplatanus) og Klokkelyng (Erica tetrálixsom gir flytende honning, bortsett fra "Lusehonning" eller skogshonning som den kalles f.eks. i Tyskland. Dette er honning som er laget av det som kommer ut bak på bartrelus som suger saft fra gran eller furu. Den er mørk og smaker kvae eller mørk malt.

Honning fra Lønn er det sikkert ingen som lager siden lønna blomstrer så tidlig at biene nesten ikke har begynt å fly, og honning fra Klokkelyng koster sikker flere hundre kroner kiloet og er veldig sjelden å se i butikken. 

God Norsk sommerhonning eller lynghonning er vanligvis nesten like tykk som peanøttsmør og egner seg ikke særlig godt til å ha på flaske.

Og så et lite spark østover. Kjøper du honning fra en birøkter i nærheten av en stor rapsåker så kan du risikere å få en honning som er svært lys og hard og etter min mening ikke særlig god. Raps dyrkes stort sett bare på Østlandet og faktisk også på en gård sør på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver "tannkrem" med sprittusj på sugerørbeholderen din. Vil ikke dette gi unødvendig vekt? Hva med å kutte ut noen bokstaver og heller bruke forkortelser? Eventuelt kan du jo risse inn teksten med ei synål. Vil nok tro at det er en del å hente her siden du da fjerner enda litt mer plastikk fra sugerørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tørke tannkrem og ha i poser er i alle fall ikke dumt på vinterturer. Ikke alltid lett å få noe ut av tuben i -25oC.

Jeg hadde med meg tørket tannkrem så fjorårets sommerturer på Hardangervidda.. Funka helt greit. Bare tok en liten kule i munnen. Litt tygging, og så pussing. Samme følelse som å pusse med vanlig tannkrem. 

Å tørke tannkrem for å spare vekt, er det vel ikke så mye å hente på, men det er faktisk ganske praktisk. Slipper også å kjøpe de små overprisede tubene(som nevnt av @zimwalker ).

Blir vel ikke rik av det men..

 

Ellers kan jeg anbefale engangsflasker av ulike typer til det man har av flytende. Veien lite og holder tett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.