Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea To Summit event compression. Feilvare?


tommys

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nettopp 2 type pakkposer fra Sea To Summit med eVENT-bunn. Én på 20L uten kompressjonsstropper og én på 30 med kompressjon.

Jeg oppdaget nå at på den mindre varianten er det utrolig lett å klemme ut lufta, mens på den store er det nesten umulig. Jeg fylte den med luft og satte meg opp på den, men tør ikke ta i mer da jeg er redd for at den skal ødelegges.

 

Er det noen som har erfaring med disse? Skal det være så stor forskjell fra den med og uten kompressjon?

 

Hvis dette er tilfellet, tror jeg nesten at jeg returnerer den jeg kjøpte og heller satser på noe som denne: http://www.outnorth.no/no-exped/waterproof-telecompression-bag.php?nosto=productpage-nosto-1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Rullet du sammen toppen like mange ganger på begge posene? Posen med kompresjonsremmer vil nok stenge mye bedre for luften som forsøker å slippe ut gjennom rulleåpningen. Hvorfor er det viktig hvilken pose som slipper ut luft fortest mulig? Du skal vel ikke bruke disse til å oppbevare luft? :D Har du tegnet ut ut arealet på posene? Naturlig nok vil det ta lengre tid å få 50% mer luft ut gjennom samme areal med membran...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Disse posene med event-bunn er laget slik at luften skal slippe ut gjennom bunnen av posen, mao. er det ikke snakk om rulleåpningen. 

Hehe, det er slettes ikke viktig hvem som slipper ut mest luft fortest mulig, men dersom jeg skal pakke soveposen hver dag i flere dager, ønsker jeg gjerne å ikke bruke 10-15 min på å pakke soveposen slik at den blir komprimert nok. Det jeg reagerte på er at jeg kan nærmest kjenne luften som strømmer igjennom bunnen på den ene posen, mens på den andre kjenner jeg ingenting. Det tok meg 10 min å klemme ut overflødig luft fra posen etter jeg stappet inn soveposen.

 

Jeg endte uansett opp med å bestille den posen jeg lenket til i mitt første innlegg, så får vi se hva som er best. Ventil eller Event-bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Disse posene med event-bunn er laget slik at luften skal slippe ut gjennom bunnen av posen, mao. er det ikke snakk om rulleåpningen. 

Hehe, det er slettes ikke viktig hvem som slipper ut mest luft fortest mulig, men dersom jeg skal pakke soveposen hver dag i flere dager, ønsker jeg gjerne å ikke bruke 10-15 min på å pakke soveposen slik at den blir komprimert nok. Det jeg reagerte på er at jeg kan nærmest kjenne luften som strømmer igjennom bunnen på den ene posen, mens på den andre kjenner jeg ingenting. Det tok meg 10 min å klemme ut overflødig luft fra posen etter jeg stappet inn soveposen.

 

Jeg endte uansett opp med å bestille den posen jeg lenket til i mitt første innlegg, så får vi se hva som er best. Ventil eller Event-bunn.

Hvis det er så stor forskjell på følbar luft gjennom membranen, er det vel ingen ingen tvil. Jeg har forøvrig brukt Expeds poser i mange år, og synes de er suverene. Du må putte en finger eller to inn i ventilen for å holde soveposestoffet unna, men ellers kommer lufta kjapt ut. Det eneste jeg har å "klage" over, er at tapen over sømmene i det området som rulles sammen, løsner etter en viss tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de posene fra Exped, glimrende til sovepose.

 

Event.

Har telt i event, noe som fungerer bra. Men ville aldri hatt pakkposer i det stoffet da det ikke er vanntett. Velter du med kano eller tryner i bekk blir innholdet vått da de tåler regnvær, men  ikke  neddykking. Dette har jeg erfart i praksis og det går klart frem av hjemmesiden til Sea to Summit, 'not submerged'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Grimner: Ok, da har jeg nok bare vært uheldig med den jeg kjøpte. Takk for svar.

 

@Tor Einar:

Takk for tipset.

 

Jeg spurte faktisk spesifikt om velt i kano med pakkposer av dette materialet når jeg kjøpte de på XXL. Han hadde selv veltet flere ganger i kano uten å få problemer - men nå ble jeg usikker. Det er iallefall utrolig kjedelig å velte på dag én og deretter måtte bruke en god stund på å tørke absolutt alt av klær.

 

Tror jeg skal fylle opp den minste av posene som jeg vet fungerer og holde den under ei bøtte med vann for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger påstanden at ingen pakksekker med kun rullelukking er "vanntette", altså som i neddykkbar. Waterproof betyr ikke vanntett, heller vannavstøtende. Blir en slik sekk liggende noen minutter på en eller to meters dyp, vil det komme inn vann, såfremt du ikke har klart å få ut absolutt all luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i. Er man riktig uheldig kan jo det skje. Jeg tenker bare at man har iallefall litt tid på seg om man stropper sekken fast i kano. Kanoen holder seg flytende samt ryggsekken inneholder litt luft så den vil ikke synke rett til bunns med det første. Men absolutt. Ingen av de pakksekkene jeg har tåler å bli senket helt ned under vann. Men om disse posene tåler det enda dårligere enn vanlige pakksekker så pakker jeg heller i andre sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte faktisk spesifikt om velt i kano med pakkposer av dette materialet når jeg kjøpte de på XXL. Han hadde selv veltet flere ganger i kano uten å få problemer

Hørtes ut som en typisk xxl selger.. :D

Ler meg ihjel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger påstanden at ingen pakksekker med kun rullelukking er "vanntette", altså som i neddykkbar. Waterproof betyr ikke vanntett, heller vannavstøtende. Blir en slik sekk liggende noen minutter på en eller to meters dyp, vil det komme inn vann, såfremt du ikke har klart å få ut absolutt all luft.

 Enig i det, men den håndfullen ganger jeg har trynet ved passering av elv/bekk har jeg ikke blitt liggende flere minutter under vann :D

 

 

Ved bruk av kano har jeg alt utstyr bortsett fra telt i vanntette pakkposer og da blir oppdriften så stor at de flytter på overflaten. Jeg bruker Ally. En kano av materialer med større tetthet (aluminium) vil muligens ha større tendens til å ville synke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Glemte helt å komme med feedback igjen her. Jeg dro ned til XXL og testet ut en annen pakkpose (av samme type) og fikk konstantert at den jeg først kjøpte faktisk var defekt.

 

Ellers har jeg testet å holde den under vann i ei bøtte, uten at jeg merket noe fukt i det hele tatt etter 4-5 minutter, dog uten at jeg holdt selve rulleåpningen under vann.

 

Uansett, jeg er positivt overraska over produktet, og jeg kommer nok til å pakke soveposen eller klær i denne. Fikk omtrent samtidig pakkposen med ventil fra Exped i posten og må si at jeg også er imponert over denne :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.