Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane fra Mysuseter til Hjerkinn. Kvisting + Rasfare Rondvatnet?


vasall

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å stikke ut på tur i gråværet. Planen er å gå fra Mysuseter inn til Rondvassbu, og følge kvista løype (for det skal finnes, etter det jeg har forstått?) til Dørålseter, Grimsdalshytta og Hjerkinn. Har all tid i verden, så har ikke bestemt meg for hvor lenge. Om man går på og været er OK, antar jeg det egentlig er en relativt kort tur, men vi får se - blåser stiv kuling der oppe nå, så her kan alt skje. (Dog meldinga er OK, vindstille til uka)

Men. Har aldri gått nordover fra Rondvassbu vinterstid tidligere. Tenker litt på isen på Rondvatnet og rasfare rundt: noen som har noen erfaringer her? Resten av turen, bortsett fra akkurat sørenden av Rondvatnet mot Rondvassbu, er vel ikke så utsatt. Antar man går rett nord fra Grimsdalshytta, og ikke sommerløypa, spm går nord-vest? Leste noe med rasfare i de traktene, men er ikke kjent nok til å få så mye utav det. Står man skal unngå "den gamle løypa" men jeg antar det er kvista her også, og at kvistinga er riktig.

Kvisting er viktig, da jeg har en ustø GPS som ikke er til å stole på, og det er meldt overskya hele tiden. Litt bekymra for tåka, selv om jeg har med telt og sånn sett kan slå leir hvor som helst. Om noen veit at det IKKE er kvista i disse strekningene jeg har lista opp, vær god å si ifra? Hadde vært greit å vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! "vasall" !

Du har tenkt å gå nøyaktig samme rute som jeg og en kamerat gikk for mange, mange år på vår første "hytte til hytte" tur. Vi gikk til Reinheim som i dag heter Snøheim. Vi var unge og relativt godt trente. Men vær og føre var ikke det beste. Jeg var den beste skiløperen og hadde ledet "ekspedisjonen" fra dag 1. Men den siste dagen på vei opp til Reinheim holdt jeg på å knekke sammen, men det var like før vi var framme. Kameraten min hadde greid den dagen helt fint. Sannsynligvis hadde jeg spist og drukket for lite.

God tur !

 

Brage

 

  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale deg å bytte GPS, da det ikke vil være kvista før tidlig april., men ofte vil det være scooterspor i området, så kontakt f.eks Rondvassbu og få noen tips, også om isen/overflatevann og osen på nordsida av Rondvatn. Rasfare er som oftest marginal i området da det er lite sno, MEN vind kan transportere betydelige mengder til lesider, legge skavler og fylle bekkedaler. F.eks i bekkefaret eller lia nord for Grimsdalhytta kan det bygges mye og en trasee opp som går mer nord-øst opp bjørkebeltet kan være lurt.

 

Kvisting 2014:

 

Rondane

1/2–21/4: Putten Seter–Mysuseter og den nordlige delen av Trolløypa: Høvringen–Smuksjøseter–Mysuseter–

Rondablikk–Eldåbu–Spidsbergseter og Venabu

15/2–21/4: Mysuseter–Rondvassbu–Smuksjøseter og Putten Seter og fangarmen mot Illmanndalen ved

Rondvassbu

5/4–21/4: Grimsdalshytta–Dørålseter–Rondvassbu, Hjerkinn stasjon–Hageseter–Grimsdalshytta–Haverdalseter–

Dørålseter–Bjørnhollia–Rondvassbu og Nesset–Bjørnhollia

Rondane–Lillehammer

Hele vinteren: Fra Spidsbergseter og Venabu sørover til Lillehammer inkludert den sørlige delen av Trolløypa

1/2–21/4: Venabu–Gråhøgdbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i området for nokre veker sidan. I den grad ein snakkar skred er det ofte skavl og vindtransportert snø ein snakkar om. Studer dog kartet for evt utløpsområder i "din" trasé. Den siste konkrete vurdering må dog skje der og då. Kan være vanskelig å vurdere skavlar osv uten sikt.

Når eg var der, var vatnet ikkje stikka, då raude kross meinte at vatnet ikkje var 100% trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.