Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen med 2 åring, noen tips?


2kJente

Anbefalte innlegg

Ønsker å ta med meg barnet på 2 1/2 til Jotunheimen i sommer.
Tinder ranglet der i fjor sommer, men det var uten barn.
Jeg har ingen erfaring med telt og barn på tur. Tenkte derfor muligens å sykle med sykkelvogn. Så det var slette sykkelveier når vi kjørte ved valdresflya. Mellom Gjende og Bygdin.

Noen som har kjennskap til dette området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt med meg min sønn til Jotunheimen hvert år rett før påske siden han var to år. Da har vi alltid bodd på Fondsbu og tatt "toppturer" i nærområdet. Dvs. han i pulk og jeg drar.

 

Jotunheimen med små barn om sommeren syns jeg blir vanskeligere. Det blir fort mye steinur for de små beina. I fjor var jeg imidlertid på DNT camp på Gjendebu. Dette var en flott tur og vi gikk lange dagsturer hver dag. En dag leide vi også kano og padlet på vannet. Mini syntes det var råkult å gå i land på en av sandbankene uti vannet.

 

Her var det også en del andre barnefamilier som ikke var med på DNT campen.

 

Når det gjelder sykling så vil jeg faktisk anbefale Golsfjellet. Jeg har også vurdert sykkelveiene mellom Bygdin og Gjende men funnet ut at mulighetene er større på Golsfjellet. Her er det mange flotte sykkelveier, noen går gjennom skog mens andre går oppå "vidda". Det fins et eget sykkelkart for Golsfjellet (både det som er Gol og den som er mot Leira).

 

Jeg pleier å bo på en privat hytte i Tisleidalen. Her fins dere flere hytter som kan leies for en billig penge via Finn.no. Det fins også en campingplass med hytter i Tisleidalen. Ikke langt fra denne campingplassen kan en også leie båt/kano og ro på vannet. Jeg hadde med meg både min sønn og min søsters barn utpå her i fjor og hadde en skikkelig "Brødrene Dahl" ekspedisjon.  Vi padlet langs et våtmarksområde som ligger inntil dette vannet og hadde det storveis morsomt.

 

Golsfjellet er ellers ikke så værutsatt som Jotunheimen.

 

Håper du får en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.