Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskutt ved Bygdin


Erling

Anbefalte innlegg

På søndag 18. september gikk jeg tur på den T-merkede stien på nordsiden av Bygdin fra Torfinnsbu til Bygdin. Rett før Hestevollen smalt det, og jeg fikk ett hagl i haka. Haglet spratt bare vekk og jeg fikk ikke noe merke, men det svei ganske bra. Resten av ladningen gikk i strandkanten, i vannet og jeg tror også noen hagl traff ei rype, for jeg oppdaget ganske fort en jeger som plukket opp ei rype. Jeg tror han må ha skutt rypa på bakken. Det er vel slik at rypene trykker når det blåser en del. Avstanden til meg når han skjøt tror jeg må ha vært cirka 100 meter.

Etterpå ropte jeg til dem at de måtte være mer forsiktige, og pekte på haka at jeg hadde blitt truffet av et hagl. Det er mulig at de ikke forstod hva jeg ropte til dem – det blåste jo ganske friskt på søndag. Jeg skulle vel kanskje ha vært mer pågående, men man krangler vel ikke med bevæpnede folk som man allerede har blitt beskutt av.

Hvis det er noen som kjenner jaktfolket som overnatter på Hestevollen ved Bygdin kan dere hilse dem fra meg og si at de er noen kronidioter som fyrer løs mot folk som går på T-merkede stier. Jaktlisensen til denne dusten skulle selvfølgelig vært inndratt for flere år fremover og alle våpen vært beslaglagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skulle nok ha parkert dem der og da,tror jeg hadde gått berserk hadde jeg opplevd noe lignende.

Skulle være rel. oversiktlig der så langt jeg erindrer,og uansett bør man være meget forsiktig med å

løsne skudd over merket sti,så denne "jegeren" dreit på draget.

Grønnt er kansje ikke den rette fargen på klærne i disse tider,hvis man ikke er jeger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, så ubehagelig! Jeg jakter mye selv, og er utrolig redd for at slike ting skal skje. Som du kanskje har fått med deg, så går diskusjonen heftig om bruken av stålhagl etter at bly ble forbudt. Stål gir en helt annet rikosjett, og særlig i områder med mye stein vil dette bli et problem også for jegerne selv. Jeg byttet konsekvent til vismut i hagla når jeg kom borti steinete partier i jakta. Og for ikke å snakke om når jeg skal jakte med hund!

Nå kjenner jeg ikke situasjonen din 100%, men kan det hende at haglet var en "retur" fra en stein? Hvis du ble direkte beskutt er det jo helt tankeløst av jegerne. Man går ikke i nærheten av T-stier og skyter uten at man har god kontroll på evt. folk som beveger seg der.

Utrolig flaks at det gikk så bra som det gjorde da! Men som sagt tror jeg dessverre at dette kan skje igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om haglet hadde truffet øyet hadde jeg nok blitt blind. Tror det må ha vært såpass mye fart i det. Men jeg bruker jo briller, så det hadde vel vært mer sannsynlig med et ødelagt brilleglass.

Jeg tenkte jo selvfølgelig på at det også kunne vært en rikosjett, men det var jo flere hagl som plystret rundt ørene mine idet skuddet gikk av, så jeg tviler litt på det. Dessuten gikk jegeren nedover mot meg for å plukke opp rypa.

Forøvrig hadde jeg rød jakke og blå lue. Jeg tror ikke jegeren så meg, og kanskje heller ikke kunne se meg pga terrenget, så å knekke hagla hadde han vel ingen grunn til. Det er det å fyre løs i retning av en T-merket sti når han ikke visste om det gikk folk der som jeg mener er galt.

Jeg har vært jeger en gang jeg også. Lusket rundt i skogene i Trøndelag etter tiur og røy. Det tok ganske lang tid før jeg endelig fikk has på ei røy. Etter det la jeg jaktingen på hylla. Jeg syntes det var særlig skummelt å gå på jakt sammen med andre, nettopp fordi jeg forestilte meg at man kunne bli litt for ivrig når man skulle skyte og sende avgårde en ladning i feil retning. Men røya er nok det beste måltidet jeg noen gang har stelt i stand :D

Jeg husker også første dagen i jaktsesongen hvor det smalt rundt meg til stadighet uten at jeg så snurten av noen jegere. Skikkelig skummelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også første dagen i jaktsesongen hvor det smalt rundt meg til stadighet uten at jeg så snurten av noen jegere. Skikkelig skummelt.

Ja, det høyrest ubehageleg ut, både for turgåar og jegar. Begge partar går rundt i håp om at alt går bra, eg trur NJFF underkommuniserar dette litt for mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Du som skal til Bygdin om en måned tid trenger ikke bekymre deg.....

Rypejakta begynner ikke før ikke ut i September.

Jeg har forøvrig opplevd at hagl har falt ned rundt meg mange ganger i jaktsituasjoner, er som en neve med småstein som kommer ramlende. Avstandene har vært gode, så det har ikke vært mye å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.