Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Hubba Hubba - på vintetur?


vasall

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenke å legge ut på en ukes skitur, kanskje i Rondane. Har gått der en del tidligere. Tidligere brukte jeg alltid Exped Orion Extreme-teltet mitt, det funka fint vinterstid. Er dog lenge siden jeg har telta på vinteren, og nå husker jeg ikke lenger hvor det er, eller hva man egentlig behøver av teltet vinterstid. Lurer på å bruke mitt gode gamle MSR hubba hubba 2. Dette er dog en lettvekter på flere måter: ytterduken går ikke særlig langt ned, så jeg er litt bekymra for snø. Alternativet er å låne et skikkelig vintertelt. Noen erfaringer/meninger? Tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VInterstid hadde jeg nok vært forsiktig med Hubba på fjellet. Det er nok ikke det mest behagelig å bo i hvis det kommer en liten vinterstorm. For en helg hvor man er rimelig sikre på været er en ting men mye kan skje på en uke.

Skulle jeg brukt det på fjellet skulle jeg hatt HP versjon med innertelt av duk og ikke bare netting. Nå er vel folk i Norge mer "allergiske" til nettinginnertelt enn f.eks i USA. Ganske vanlig å bruke slike telt også i fjellterreng der, dog men det er rimelig fint vær. De tåler mer vind enn man ofte tror. Dog kan det bli litt trekk inne.

At det ikke går helt ned Er vel greit pga lufting. Det jeg vel ser som en utfordring med teltet er at så vidt jeg husker har det ikke luftluker opp, det lufter kun under duk. Det kan nok gi rimelig mye kondens vinterstid.

Du kan jo lage en liten levegg rundt som tar det meste av trekken evt.

 

Jeg har selv et som ligner som eg har brukt en gang om vinteren. Det fungerte supert i forhold til kondens. Det har mye netting i innertelt men det er en høytmontert ventil på det i tillegg til lufting under duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for svar. Værmeldinga ser OK ut, men jeg tror jeg skal campe utenfor ei hytte de fysste gangene, for en slags intro. Har snøplugger og en grei spade, så tenkte å bardunere meg opp skikkelig, men det er klart, storm blir nok litt tjett. Blir spennende å se! Går altså for en safe-løsning, og det tror jeg er helt greit. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står fint i vind opp til ca 15 m/s. Over det begynner det å slite. At det er netting er ikke så nøye, det er bare å dekke med snø rundt kantene så det ikke føyker inn. Om du graver teltet et stykke ned, og i tillegg bygger en solid mur så tåler det sikkert litt mer vind. Men om det kommer storm så sliter du, så det anbefales ikke som vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Funket Hubba bra i snøen?

Har selv et og kun brukt det 2 netter i snø. Syns de kondeserte vel mye mtp dårlige ventilasjon, måtte bruke glidelåsene i inngang og de har ikke skjerming så snø/nedbør kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.