Gå til innhold
  • Bli medlem

Speglvendt flagg


thrill

Anbefalte innlegg

Har over ei lang periode lagt merke til at det norske flagget på uniformar (forsvar, politi, mm) er speglvendt plassert dersom A ser på B. Men det er rett dersom A kikkar ned på si eiga arm. Har spurt mange, også innan politi og forsvar utan å få retteleg svar. Fint om nokon kunne forklare dette komplekset. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Har over ei lang periode lagt merke til at det norske flagget på uniformar (forsvar, politi, mm) er speglvendt plassert dersom A ser på B. Men det er rett dersom A kikkar ned på si eiga arm. Har spurt mange, også innan politi og forsvar utan å få retteleg svar. Fint om nokon kunne forklare dette komplekset. Takk.

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt og enda mindre skjønner jeg hvorfor du tar det opp her på Fjellforum, men en ting kan du være brennsikker på og det er at flagget på uniformen til soldatene sitter riktig. Alle slike "heraldiske" spørsmål knyttet til Forsvarets uniformer blir nøye sjekket av , jeg tror, protokolltjenesten i Utenriksdepartementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vidt eg forstår eit off-topic-forum, og mange nyttar forsvarets uniformar under jakta har eg lagt merke til.

Om du har ein slik uniform eller har vore i forsvaret så veit du at flagget ikkje sit riktig på dei nye uniformane (det ser iallefall ikkje riktig ut dersom ein ser på uniformen, men kikkar soldaten ned på si eiga skulder ser det riktig ut...). Den observante lesar, kanskje GjestIII?, vil sjå at desse flagga ikkje sit riktig slik de alle påstår:

Dag_R_berg_2_5862g.jpg

1033996701_Plaffet_los_1.jpg

Hansen_pers.jpg

Edit: Det skal altså sjå slik ut:

10010100_50-resampled-200x150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når hæren forfølger fæle folk i i tanks/GP/på sykkel/i luntefart, og fælingen kikkar i sidespeglen på si(n) køyrande bombe/tidligare usa-finansierte, no utdaterte, tanks/bil/evt brukar et spegl for å ikkje verke mistenkeleg ved å snu seg, så ser han/ho det norske flagget i riktig retning.

då veit han at det er ein soldat sendt ut av freds- og verdiminister Kjell Magne Bondevik som er etter han, og han vert glad for at Noreg bryr seg om dei vantru og...

hvis de ikkje trur på meg, så kan de jo sjekke neste ambulanse de ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mye rart å henge seg opp i og da, men i alle fall, de norske uniformene er for det aller meste

produsert av Cato Ringstad AS, norsk fabrikk (men om de produserer i utlandet er jeg neimen ikke helt sikker på).

Så har vi et plagg som heter M98 da, den såkalte arbeidsuniformen til Forsvaret, også produsert av

Cato Ringstad og en annen fabrikk som heter Pioner (produserer mye arbeidsklar til det sivile markedet også).

Og så har vi jo de siste og nye membran uniformene (eller som folk flest kaller det; gore-tex uniformene).

Her har det vært flere fabrikkanter inne i bildet, bla Norrøna, Bergans, Helly-Hansen og nå til sist

Cato Ringstad.

Selv har jeg Norrøna sin versjon, men felles for alle er at flaget peker i samme rettning.

Felles for alle fabrikkene, med unntak av Cato R og Pioner muligens, er vel at plagene blir produsert i utlandet ja,

men å påstå at flaggene sitter "feil" på skuldra pga at en fabrikk i utlandet har gjort feil er vel å skyte litt over mål spør du meg.

Skulle tro at Forsvaret hadde klart å rette opp denne feilen til nå, ettersom de første M-75 jakkene kom i 1975, og flagget har vært montert på nøyaktig samme måte siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Riktig svar har kommet flere ganger i tråden, men om noen mente det var for utydelig, so here goes:

Flagget skal sitte sånn at, når personen beveger seg forover, kan det tenkes at flagget vaier i vinden. Det betyr at om flagget festes på høyre arm, så skal korset "peke" frem, eller til høyre dersom man som andreperson ser på personen fra hans høyre side. Om flagget sitter på venstre erm, så peker det til venstre, men fortsatt frem.

Det er dette som er heraldisk riktig, selv om det ser litt merkelig ut.

Håper noen forsto hva jeg mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.