Gå til innhold
  • Bli medlem

norrøna para ranger 120?


Anbefalte innlegg

Annonse

Para ranger er en veldig bra sekk, men om det finnes noe bedre avhenger av hvilken sekk som passer DEG. Når det gjelder sekk finnes det ikke noe fasit. Man kan jo diskutere bruk av materialer og ulike finsesser/løsninger, men i bunn og grunn er alt avhengig av din kropp. Anbefaler å prøve flere sekker med den vekten du ser for deg å bære og gå litt i butikken og kjenne hvordan den sitter på ryggen/hofta. Hvis du skal gå i kupert terreng med sekken, anbefaler jeg også å prøve å gå opp og ned trapper ettersom en sekk endrer karakter om du går flatt eller bratt.

 

Jeg er ihvertfall strålende fornøyd med Norrøna sin recon pack. Sekken veier litt i seg selv, men til gjengjeld har jeg ingen problemer med å bære 30kg over flere dager (må ha med diverse luksusartikler for å få med samboeren på tur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet Para Ranger og den passet ikke meg. Recon Pack derimot satt som støpt så den kjøpte jeg. Jeg bærer som regel 20 kilo og oppover så rammesekk var et bra valg for meg.

Alle sekker må prøves før kjøp da ingen passer for alle.

 

Hvis du skal bære 15-25kg så er det også et par andre du kan titte på. Bergans Alpinist og Osprey Xenith 105.

Bergans Alpinist finnes i 110 og 130 liter. Samme segment som Para Ranger og en populær og robust sekk. Veier vel bittelitt mer enn Para Ranger.

Osprey Xenith er ca 105 liter avhengig hvilken størrelse som passer deg. Klart lettere sekk enn de andre med kun ca 2,5 kilo. God sekk med bra detaljer.

Bærer du mest opp rundt 25 kilo og kanskje noen ganger over er nok Para Ranger og Alpinist et bedre valg enn Xenith. Osprey har supre sekker men de er ikke markedsleder når sekkene skal lastes veldig tungt.

Men du sparer jo nesten 2 kilo på ryggen med Xenith kontra Alpinist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Para Ranger og er veldig fornøyd hittil. Kan ikke si noe om slitestyrken, men sekken virker til å være veldig solid. Har gått med den sekken med rundt 30kg over flere dager uten at det skapte store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er designet for millitær bruk er som regel ikke det mest behagelige eller har lavest vekt, men er uten tvil slitesterkt.

Har litt millitærutstyr selv, men foretrekker sivile utgaver som jeg har kjøpt i ettertid.

Angående sekken, bekrefter denne testen fra 2009 nettopp dette.

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article430354.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt para-rangeren siden 2008 hvert eneste år på inn på vidda. Aldri bært inn en sekk på under 30kg. Jeg har absolutt ingenting negativt å trekke frem med selve sekken. Fantastisk godt bære system, tykke gode bære stropper og belte. Og det at side lommene blir en sekk benyttet jeg når jeg skulle fiske et stykke unna campen. God plass til mat og brenner m.m. Helt rå sekk etter min mening.. Men det er en ting som er en ulempe med en så stor sekk, og det er at det er alt for lett og slenge ting i sekken som du egentlig ikke trenger. Jeg fylte sekken hovedsakelig opp med god mat og drikke. Derfor litt over gjennomsnittet tung sekk :-) I år så skal jeg forsøke å gå inn med så lett utstyr som mulig og en ny sekk er kjøpt inn. Jeg tenkte tanken i 5 sekunder om og selge sekken, men det kommer jeg aldri til å gjøre! For den skal være med på flere turer ;-) Lykke til med valg av sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du har mulighet, bør du få prøvd flest mulig sekker innen storsekk-segmentet. Selv fikk jeg en Para-Ranger til jul, men det ble en solid glipe mellom rygg og sekk uansett hvordan den var lastet. Jeg trenger god polstring i korsryggen, og dermed ble det til at jeg byttet den til Recon Pack. Hvis PR passer ryggen din, er den en flott sekk, litt mer fleksibel enn Recon pack, som er like stiv uavhengig av vekt. Husk at det er vanskelig å få sekken til å veie mindre enn 20kg, vær klar over at sekken fylles uansett hvor langt du skal gå!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har en para ranger som jeg har hatt i over 15 år. Jeg er 187 og er veldig fornøyd med sekken. Den er veldig slitesterk (som det meste av militært utstyr) og behagelig å bære både med lett og tung last. Den har nå blitt byttet ut med en arcteryx bora 80. Para rangern ble rett og slett for stor. Det endte med at jeg tok av sidelommene på turene. Uten sidelommer kan den komprimeres og bli behagelig å bære, selv med halvfull sekk. Dog er det litt plagsomt å bare ha et stort rom i sekken (og topplokk).

 

Hva med en arcteryx bora 95?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt para sekken i 7 år og brukt den relativt mye. Er meget fornøyd med den. Sekken er slitesterk og tåler mye juling. Nedsiden er at den er litt tung sammenlignet med tilsvarende sekker, men jeg er veldig fornøyd med den. Jeg er 177 høy og har fått stilt den inn slik den passer min høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.