Gå til innhold
  • Bli medlem

Close to disaster med G.Montana 600


Anbefalte innlegg

Hei, ruslet over Hardangervidda i helgen fra Haukeli til Maurset og hadde på forhånd lastet inn gpx filer/waypoints på Montana'n.

Navigasjon skulle derfor være piece of cake selv i ruskevær. Hadde også lagt inn topo kart hardangervidda vest som dekker siste del av ruta.

 

Oppdaget dog noen store problemer:

 

1) Gps'n vil rett og slett ikke følge waypoints som var lagt inn. Kom feilmelding alà "kan ikke navigere/følge rute i dette området" da jeg trykket på kjør til første delmål. Ganske så kjipt. Så ble kart og kompass på gamlemåten.

 

2) Etter noen mil stod vi på mellom Litlos og Viersla som topo kartet dekket. Håper derfor at nå skulle hvertfall gps'n virke, men den gang ei.

Når jeg nå trykket på "kjør" til siste checkpoint på Maurset så valgte gps'n kun en direkte linje fra der vi stod og til Maurset. Den la ikke ruta innom waypoints som var lagt inn. 

 

3) La som kjent kart inn på montana'n, så i nede i dalene prøvde jeg å teste dette med "routing" en siste gang. La inn et waypoint lenger oppe i dalen og trykket på kjør. Da viste det seg at selv ikke nå legger den direkte rute, men ville heller følge en håpløs fot-sti rundt to fjelltopper, en gedigen omvei.

 

Så med andre ord, noen som vet hvordan jeg får dette beistet av en gps til å følge flere waypoints til et mål og å kalkulere direkte rute til et isolert waypoint?  

 

Har googlet det som googles kan, men finner ikke noe nyttig info :(

 

Mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har også opplevd problemer med navigeringen på min Montana til tider. Har erfart at hvis jeg har flere enn ett kart aktivert så feiler det. Deaktiverer jeg de andre har det gått bra.

Vet ikke om dette er årsaken til ditt problem, men greit å sjekke det ut kanskje.

Går ut ifra du har oppdatert den med den nyeste programvaren for å utelukke andre kjente feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.