Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til fjelltur med hest


elisabethh

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en fjelltur på hesteryggen. En type "Villmarkstur" hvor det er erfarne folk som er med, hvor en lager mat selv, overnatter i telt og har med utstyr selv/ kløvhest.

Ikke interessert i en "standar" rideleir.

Noen som har forslag til hvem som driver med dette som jeg kan ta kontakt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tænker sikkert mest på Norge, men for et par år siden var jeg på tur sammen med en jente, der tidligere havde krydset Island fra syd til nord (eller var det omvendt) på islandshest. Hun var vældigt fornøjet med det, og jeg så nogle af hendes fotos fra turen. Det var en lokal turoperatør, der arrangerede det. Jeg er ikke sikker på, hvor mange deltagere der var, men jeg tror, at der var flere heste end ryttere, så nogle af dagene kunne nogle af hestene gå uden rytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tænker sikkert mest på Norge, men for et par år siden var jeg på tur sammen med en jente, der tidligere havde krydset Island fra syd til nord (eller var det omvendt) på islandshest. Hun var vældigt fornøjet med det, og jeg så nogle af hendes fotos fra turen. Det var en lokal turoperatør, der arrangerede det. Jeg er ikke sikker på, hvor mange deltagere der var, men jeg tror, at der var flere heste end ryttere, så nogle af dagene kunne nogle af hestene gå uden rytter.

Jeg har også vært på en hestegård på Island, men bare på dagsturer. Til og med der hadde vi med ekstra hester. Disse små hester tåler tydeligvis ikke å bære på et menneske mer enn en halv dag.

Jeg så også store grupper med personer som gikk tur fra hytte til hytte med mange ekstra hester til bagasje og til bytte. Det jeg tror er lurt er at du kontakter en hestegård (enten i Norge eller på Island) og spør om du kan leie noen hester og evt. en egen guide. Du kan også spørre nærmeste turistinfo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Se på turene med kvistli.no - jeg skal på høyfjellsrittet i sommer og gleder meg!  camp med lavvoo de fleste dagene. 

Ellers har jeg også vært med Dyrhaug i sylane - da overnatter en på turistforeningshytter. Har med bagasjen på hestene og holder seg i fjellet (jeg red Helagsturen over til sylstasjonen og Helag - fjellterreng hele veien:-))

 

Kvistli ser ut til å ha litt færre deltagere (12 på høyfjellsrittet) enn Dyrhaug (opp til 20-25).  Men bare positivt å si om Dyrhaug også:-) 

Begge bruker islandshester og er vel helst for folk som "kan" ri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på turene med kvistli.no - jeg skal på høyfjellsrittet i sommer og gleder meg!  camp med lavvoo de fleste dagene. 

Ellers har jeg også vært med Dyrhaug i sylane - da overnatter en på turistforeningshytter. Har med bagasjen på hestene og holder seg i fjellet (jeg red Helagsturen over til sylstasjonen og Helag - fjellterreng hele veien:-))

 

Kvistli ser ut til å ha litt færre deltagere (12 på høyfjellsrittet) enn Dyrhaug (opp til 20-25).  Men bare positivt å si om Dyrhaug også :-)

Begge bruker islandshester og er vel helst for folk som "kan" ri.

Har meldt oss på tur på Kvistli :D Skal på "Ri-på naturligvis" turen i august :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hjemme fra høyfjellsrittet.  Og har bare en ting å si; GLED DERE! Masse!! Du får akkurat det du ønsker deg med verdens triveligste vertskap.  Gode hester og villmarksliv.. og klokka og mobilen kan du bare legge igjen hjemme...:-))

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hjemme fra høyfjellsrittet.  Og har bare en ting å si; GLED DERE! Masse!! Du får akkurat det du ønsker deg med verdens triveligste vertskap.  Gode hester og villmarksliv.. og klokka og mobilen kan du bare legge igjen hjemme... :-))

 

Ble du også stiv i beina/hoftene? Det ble jeg da jeg var på en 3 dagers hestetur uten å være vant til å sitte på en hest. Det var vanskelig å komme av på kvelden. Dette til tross for noen pauser underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du også stiv i beina/hoftene? Det ble jeg da jeg var på en 3 dagers hestetur uten å være vant til å sitte på en hest. Det var vanskelig å komme av på kvelden. Dette til tross for noen pauser underveis.

Jada blir sliten og var vel ikke alene om det... Er jo en grunn til at cowboyer er hjulbeinte..  Både hofter og knær får gjennomgå - knærne siden de jo er ganske statisk å sitte på hest.  Jeg har egen hest og rir (i teorien) ganske mye (han har vært en del skadet i vår) - men er alltid sliten på turer uansett siden dagsetappene er så mye lengre. Ber alltid om å få beskjed når det er mulighet til å gå litt innimellom.  Flere erfarer at det er værst dag 2 eller 3 så det beste rådet er vel da å ta en lengre tur:-)  Jeg har i tillegg til rideturer i Norge også vært en del i Pyreneene/Nordspania og også andre land (Frankrike/Portugal etc).  Jeg liker best turer med litt klatring da jeg synes det er mye værre for kroppen - og kjedeligere - å ri flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.