Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass på langtur?


auga

Anbefalte innlegg

Jeg skal på langtur til sommeren. Vi kommer til å gå i rundt 30 dager. Vi tenkte at det ville vært lurt å bruke en gass primus siden gassen veier mindre enn rødsprit eller bensin. Så lurte jeg på hvor mye gass trenger vi på en slik tur? Vi er to stykker som kommer nok bare til å koke opp vann/grøt to ganger om dagen.

Er fire 450g gassbeholdere nok for 30 dager?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere skal være borte såpass lenge er jeg ikke sikker på om gass veier minst. Det må du regne ut evt.

 

Bensin. Vekt på brenner, fuelflaske, pumpe og ekstra flasker fuel.

Gass. Vekt på brenner og vekt av valgt antall bokser gass.

 

Bensin og gass har så vidt jeg husker ca samme energiverdi på kilo.

 

Har aldri målt hvor mye jeg bruker men en 230gr gassboks holder fint noen helger for meg. Men jeg bruker og bål en del til matlaging.

 

Noen som har gjort en slik beregning her http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

når vi er to stk og koker frukost, lunsj og middag så held ein liten biltemaboks i ca 2 dager, men opplever at dette varierar mykje i forholdt til temp pg evt vindskjerming og slikt. Brukar risengrynsgraut til frukost som treng litt koking i forhold til å berre varme vatn, same med middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eget bruk tilsvarer ca 2 bokser (230gram er de vel) pr uke. Det skulle bli 4 bokser på 4 uker. Altså ville jeg tatt 5 bokser (store) om jeg skulle vært borte en mnd.

Edit: dette er for meg alene. 2 personer blir dobbelt så mange bokser.

Jeg koker en halvliter-liter vann 4-5 ganger pr dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av et par ting:

Hvilken type brenner dere har

Om den har en effektiv vindskjerm

Hvor smarte dere er ved å varme/koke vann(kun varme det dere trenger, ikke koke det som kun trenger å varmes opp)

Om gassboksen kan brukes opp ned.

Jeg har hørt om folk som har klart seg i 5 uker på en 450g boks. Men da med litt bålbruk i tillegg osv. Det er jo litt ekstremt, men jeg ville ikke hatt mer enn en 450g boks i uka.

Men dersom dere er usikker, så er det selvsagt fint å ha litt mer enn litt for lite. Kan være greit å finne ut av eget forbruk selv.

Jeg har i hvert fall sett at jeg bruker langt mindre enn de rådene jeg har fått her på bruket. Noen er mer glad i å fyre enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på langtur til sommeren. Vi kommer til å gå i rundt 30 dager. Vi tenkte at det ville vært lurt å bruke en gass primus siden gassen veier mindre enn rødsprit eller bensin. Så lurte jeg på hvor mye gass trenger vi på en slik tur? Vi er to stykker som kommer nok bare til å koke opp vann/grøt to ganger om dagen.

Er fire 450g gassbeholdere nok for 30 dager?

Takk for svar!

Hei.

Ta og sjekk disse opplysningene som er på denne siden. Noe jeg kom over for noen år siden.

 

http://www.mittvillmark.blogspot.no/2013/03/gassforbruk.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt å finne ut om eget forbruk for en langtur som nevnt ovenfor. Jeg fyrer med gass og sist sommer hadde jeg med meg to bokser, en 450g og en 230g, til Børgefjell. Sekken var pakket for to uker og jeg hadde sjanset på å kunne fyre et bål eller to også, men det ble det ikke. Jeg fikk skikkelig dårlig vær mye av tiden og etter ti dager så var jeg nesten tom for gass. Kunne nok klart en dag eller halvannen til med rasjonering på gassen i siste, lille boksen. Kaffen var slutt så det var like greit å komme seg ned.

 

Så en 450g boks i uka er min erfaring til mitt bruk.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en måned på telttur i 2010.  Jeg kombinerte gassbrenner og Bushbuddy.  2 stk. 450gr holdt greit for meg.  

Satte vel igjen en halv gassboks i Røosbua dengang.  Det er ufattelig lite ved "pinner" som skal til å koke opp en liter vann.

Sanket litt tørrpinn og never når sjansen bød seg.  Litt småkoslig å "lissombåle" i boks  :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi kommer til å gå langt og tungt så vi tenker ganske mye på vekt. Jeg har bensinbrennere, men de veier så mye i forhold til gassbrenneren så derfor tenkte jeg gass var lurest. Vi kommer til å fyre bål når vi kan. Vi kommer sannsynlig vis til å stikke ned til sivilisasjonen et par ganger og da kan vi skaffe mer gass om vi trenger det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jetboil sol Ti bruker 5g gass på å koke opp 5dl kaldt springvann på kjøkkenbenken. Litt nerdete å faktisk ha målt dette :D  men jeg gjorde det for å finne ut om brenneren brukte mer gass på å varme opp vannet på full styrke enn på halv styrke.

 

Om dere skal innom sivilisasjon flere ganger så er jo rødsprit mye enklere å få tak i enn gass, til sammenligning bruker jeg ca 20-25ml rødsprit på 5dl vann.

En rødsprit brenner kan veie under 10g og rødsprit obevares på lette plast flasker

 

Esbit brenneren min bruker ca en 14g tablett på 5dl vann, esbit tabletter krever ingen flaske/boks og brenneren kan veie 10-20g

 

Har dere vurdert en ved brenner i tilleg for å spare drivstoff? Har en slik: 

i titan som veier lite og pakkes flatt (tar opp lite plass) En slik brenner ved/pinner og er mer effektiv en ett bål (krever mye mindre ved + at man har et sted å sette kjelen)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jetboil sol Ti bruker 5g gass på å koke opp 5dl kaldt springvann på kjøkkenbenken. Litt nerdete å faktisk ha målt dette :D  men jeg gjorde det for å finne ut om brenneren brukte mer gass på å varme opp vannet på full styrke enn på halv styrke.

 

Kom du til en konklusjon da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på langtur til sommeren. Vi kommer til å gå i rundt 30 dager. Vi tenkte at det ville vært lurt å bruke en gass primus siden gassen veier mindre enn rødsprit eller bensin. Så lurte jeg på hvor mye gass trenger vi på en slik tur? Vi er to stykker som kommer nok bare til å koke opp vann/grøt to ganger om dagen.

Er fire 450g gassbeholdere nok for 30 dager?

Takk for svar!

Min erfaring: To personer i en uke = en stor gassboks (også ville jeg hatt med en ekstra i backup). Bruker den til havregrøt og kaffi om morgenen, et par kaffekok, samt oppkok av vann til frysetørket mat, samt en og annen stekeørret eller pannebrød på panna.

 

For det det er verdt beregner jeg ca 0,75 dl renset bensin per mann per dag på sommerturer på bensinbrenneren, det dobbelte om vinteren.

 

Tipper du er innafor med 4 bokser med din skisserte bruk. 

 

Hvor skal dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en rimelig gassbrenner så har Biltema en 2.8KW brenner til 159 (37-650), den veier 70g. Jeg har titanutgaven av samme (Firemaple 116T) som veier 49g. Det er fin bred flamme på den og regulatoren er bra fra min til maks. Disse brennerene gir myyye valuta for pengene. Har kokt opp 1l vinterkaldt springvann på ca 10g gass. Jeg har gjort samme kokeøvelse med samme gassboks, samme kjele og nytt kaldt vann der jeg brukte både Omnilite Ti, og Omnifuel. Disse brukte ca 20g gass hver, så de brenner ikke gass like effektivt som en ren gassbrenner. Oppgitt effekt på Omni'ene er på bensin, eneste stedet det står effekten på gass (som er lavere enn på bensin) er på en grå mekelapp på regulatoren (omnilite: 130g/t og 1.8KW, Omnifuel: 190g/t og 2.6KW).

Ved å regne om data fra Primus' s hjemmeside blir forbruk av bensin på omnilite: 138g/t og 2.6KW, omnifuel: 197g/t og 3KW. Av tallene ser du at vektkomponenten (g/t) er nesten lik, men avgitt effekt er vesentlig høyere på bensin, og at omnilite brenner bensin mer effektivt enn omnifuel.

En full 450g gassboks veier rundt 660g, så ved å ha med 4-5 stk på hele turen er det rundt kiloet i embalasje om dere ikke kan supplere underveis, elle kvitte dere med de tomme. En omnilite med den medfølgende flaska og pumpe + 1l powerfuel veier 1165g.

Så alt etter som så er det et kryssningspunkt for når emballasjevekten på flere gassbokser spiser opp vektforskjellen på en bensinbrenner med flaske og pumpe siden emballasjen på bensin veier vesentlig mindre.

En kjele med varmeveksler reduserer drivstofforbruker både på gass og bensin, men er ikke egnet for bruk på bål.

Men det er hevet over enhvær tvil at gass er renslug og lettvint.

God tur når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag håller på med en undersökning om koktider, bränslen och brännare.

Det är flera saker att tänka på, som flera här redan nämnt som vind, temperatur, om gasburken kan vändas mm.

När det gäller bensinbrännare så går det åt bensin till förvärmning också, ev måste man släpa med sig någon förvärmningspasta på tub eller något.

 

På så lång tur skulle jag rekomendera att ta med en bushbuddy. Väger 150 gram. Bränsle plockas lokalt. Skall man ligga i tält på samma plats några dagar kan man plocka ihop extra bränsle dom dagar med bra väder och förvara det tort inne i tältet. Då kan man köra med bushbuddyn även om det regnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jetboil sol Ti bruker 5g gass på å koke opp 5dl kaldt springvann på kjøkkenbenken.

Jeg har også testet med Soto gassbrenner (OD1R) og Primus ETA 1L og kommer til samme resultat som deg; ca 5g per 5dl og kjenner meg ikke igjen i det mange andre skriver ovenfor.

 

Havregrøt til en person krever ca. 2,5dl vann så da bør 0,5L holde til to. Grøt to ganger per dag gir da 10g gass som tilsvarer 310g per måned. Så en 450g boks burde holde og hvis du har med to er det mer enn nok!

 

MEN, skal du koke grøten (f.eks. risgrøt må kokes), koke vann til lunsj, fyre i teltet, steke fisk osv. trenger du mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: To personer i en uke = en stor gassboks (også ville jeg hatt med en ekstra i backup). Bruker den til havregrøt og kaffi om morgenen, et par kaffekok, samt oppkok av vann til frysetørket mat, samt en og annen stekeørret eller pannebrød på panna.

 

For det det er verdt beregner jeg ca 0,75 dl renset bensin per mann per dag på sommerturer på bensinbrenneren, det dobbelte om vinteren.

 

Tipper du er innafor med 4 bokser med din skisserte bruk. 

 

Hvor skal dere? :)

Hei. Jeg og brodern skal gå fra Oslo til Molde :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også testet med Soto gassbrenner (OD1R) og Primus ETA 1L og kommer til samme resultat som deg; ca 5g per 5dl og kjenner meg ikke igjen i det mange andre skriver ovenfor.

 

Havregrøt til en person krever ca. 2,5dl vann så da bør 0,5L holde til to. Grøt to ganger per dag gir da 10g gass som tilsvarer 310g per måned. Så en 450g boks burde holde og hvis du har med to er det mer enn nok!

 

MEN, skal du koke grøten (f.eks. risgrøt må kokes), koke vann til lunsj, fyre i teltet, steke fisk osv. trenger du mer.

De fleste bruker vel mer gass en til 2x2.5dl pr dag. Kaffe, lunsj og middag f.eks. Prøvde å regne på det du skrev om mengde, 5g pr 5dl og det stemmer godt overens med mitt bruk også, så det kanskje gi en liten indikasjon på hva man kan regne med å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bruker vel mer gass en til 2x2.5dl pr dag. Kaffe, lunsj og middag f.eks. Prøvde å regne på det du skrev om mengde, 5g pr 5dl og det stemmer godt overens med mitt bruk også, så det kanskje gi en liten indikasjon på hva man kan regne med å bruke.

Trådstarter skrev i åpningsinnlegget at de kom bare til å koke opp vann/grøt to ganger om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Oslo til Molde må det være muligbå sende depoter til steder på forhånd, slik at vekten på sekken blir ganske lav.

NB Ikke lov å sende gassbokser eller bensin med Posten (tror jeg). Men det meste annet kan jo sendes.

 

Oslo-Molde høres ut som en knall tur! Kan du gi oss en grov rutebeskrivelse? Det er kanskje tema for en egen tråd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort en slik beregning her http://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/

Intressant.

 

Ta og sjekk disse opplysningene som er på denne siden. Noe jeg kom over for noen år siden.

http://www.mittvillmark.blogspot.no/2013/03/gassforbruk.html

Lika intressant.

OT: Vilket nog beror på att det är samma text som står på två olika blogg. Samma bloggare som recyclar? Bloggare som kopierer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.