Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordisk tent ?


dsk

Anbefalte innlegg

Annonse

Aldri hørt om.

Men Norden og Skandinavia er veldig i skuddet ute i Europa og USA om dagen. Det vet produsentene å utnytte.

Har sett flere merker med Sskandinavisk klingende navn i det siste som jeg aldri har hørt om.

Og om du vil selge noe gammelt ræl på Ebay er det bare å hevde at det er "Vintage Swedish Army" så byr engelskmennene overhverandre for å få fatt i det.

 

Sikkert ikke dårlige telt, men ganske sikkert ikke bedre enn de kjente merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den historikk de selv forteller på hjemmesiden er for så vidt korrekt.

 

Jeg er så gammel at jeg husker utmerket "Nordisk Fjær" som var et velrenommert dansk/svensk firma basert på dun innsamling på Færøyene, Island, Grønland mm. som produserte dyner, sengeklær mm. Samt dunsoveposer i bra kvalitet frem til 1990-tallet. Soveposene ble brukt en god del på Grønland. Dette var dengang bra produkter som norske Ajungilak, Norrøna og Bergans. Jeg forsøkte den gang i urtiden å få dem som sponsor til friluftsliv, men forgjeves. De havde hovedkvarter i København og stor avd. i Malmø.

 

19991 var det en spektakulær konkurs fordi 2 direktører sammen 2 sekretærer tok voldsomt av kassen, selvom det var et stort aksjeselskap med styre, revisjon og alt. Det kom for dagen, da den ene direktøren døde plutselig, så vidt jeg husker.

 

Det nåværende Nordisk driver så videre i dette varemerke, som opprinnelig stod for bra kvalitet. Jeg vet IKKE hvordan det er nå!!

 

Jeg ser, at de har noen interessante lettvektstelt.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne teltprodusenten hadde latt Telemark 1 ULW  veie 300 gram mer, og ha lignende mål som første versjon av Ringstind 1 så hadde dette kanskje vært interessant.

 

Ringstind 1 versjon 1

ring_l1-p.jpg

 

I "Nordisk" ser jeg enda en teltprodusent som lager for små ultralette telt.

Svalbard er større enn Telemark men ikke ultralett, i likhet med Ringstind 1 versjon 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har en kamerat som kjøper mye av dette merket på e-bay og han er fornøyd med blant annet soveposer til ungene og liggeunderlag.

Jeg selv har en sovepose og et liggeunderlag fra merket som jeg har brukt en del. Soveposen holder det den lover foreløpig.

Bruker også noen pakkposer fra merket som heter compressor.

Kvaliteten oppleves som ok, men om det kan sammenlignes med noe av det vi er kjent med her i landet er jeg usikker på.

Har brukt produktene litt lite til å uttale meg om produktkvalitet.

Telemarkteltet for 2 personer ser ut som noe jeg kan tenke meg å prøve, men prisen på dette er noe høyt i forhold til hvor mye

jeg kjenner til levetiden og hva det tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard 1 ser interessant ut - hvis det tåler 40 m/s er det kanskje bra nok til vinterbruk, hvis luftingen er god nok.

Men med den assymmetriske formen på innerteltet spørs det om man kan få inn et skikkelig liggeunderlag uten å trykke på veggene.. I alle fall ikke min DownMat i lang og bred versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med den assymmetriske formen på innerteltet spørs det om man kan få inn et skikkelig liggeunderlag uten å trykke på veggene.. I alle fall ikke min DownMat i lang og bred versjon.

Er det bredden eller lengden som bekymrer deg? Teltet bør være bredt nok til mitt neoair xlite, som jeg bruker oppå bamse når jeg skal pakke lett vinterstid. Jeg er mer bekymret for om duken vil vibrere mye under vind, slik at det blir farlig å fyre primus inne i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av teltene er ganske billige. Svalbard 1 koster vel 1700DKK i Danmark.

Telemark 2 er jo ganske lite inni. Det veier jo veldig lite da men jeg synes et blir for trangt som 2 pers telt. Ikke virket det å tåle så mye vind heller. Prismessig ligger det vel i samme "gate" som Ringstind.

Finnmark og Trollheimen ser jo ut som fine telt men tåler ike så mye vind, de var heller ikke spesielt lette. Har et som ikke er så ulikt i størrelse og høyde. Mitt har dog bare ett fortelt. Mitt veier 700gr og tåler nok fint mer enn 15ms som er oppgitt for Trollheimen.Vet folk har brukt det uten problem i 50mph "steady winds."

 

Det jeg synes så mest spennende ut faktisk er Oppland 3 LW. Under 2 kilo og en god del bedre plass enn f.eks Fjellhemien superlight 3 som veier omtrent det samme. Er i følge mål 25cm bredere i innertelt bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bredden eller lengden som bekymrer deg? Teltet bør være bredt nok til mitt neoair xlite, som jeg bruker oppå bamse når jeg skal pakke lett vinterstid. Jeg er mer bekymret for om duken vil vibrere mye under vind, slik at det blir farlig å fyre primus inne i teltet. 

Se på tegningene. Det er ikke oppgitt mål på innerteltet der veggene begynner å skrå. 

Det er så liten plass der inne at fyring kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann!

 

Jeg har vært på jakt etter et skikkelig lettveksttelt for meg og bikkja en god stund nå, og da jeg kom over Telemark 2ULW tenkte jeg "faen heller, dette skal jeg prøve ut."

Det er kanskje litt risikabelt å bruke over 4000 kroner på et telt det ikke virker å være mye kjennskap til, men jeg har veldig lyst. 

 

Planen er at teltet skal brukes til ukesturer på Hardangervidda vår og sommer(juni-august), der det er mulighet for å søke ly i steinbuer dersom vær og vind blir altfor ekstremt. Dette er nok mest aktuelt i junimåned. 

Jeg har ransaket markedet for lette telt en god stund nå, og det er veldig mye bra, men det meste synes å ligge på rundt 1,6-1,8 kg. Det er fortsatt lett, men da begynner jeg å nærme meg vekten på kuppelteltet som jeg allerede har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På outsite.org har jeg en gang set en test. Netop nu kan jeg ikke komme ind på outsite.org, så jeg kan ikke lave et direkte link til testen. Så vidt jeg husker, var det Telemark Ultralight, og så vidt jeg husker, var bedømmelsen overvejende positiv. Det kan være, andre kan komme ind og finde testen, eller jeg kan komme ind en anden dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På ‎26‎.‎04‎.‎2014‎ ‎13‎:‎27‎:‎31, ZizouJR skrev:

Heisann!

 

Jeg har vært på jakt etter et skikkelig lettveksttelt for meg og bikkja en god stund nå, og da jeg kom over Telemark 2ULW tenkte jeg "faen heller, dette skal jeg prøve ut."

Det er kanskje litt risikabelt å bruke over 4000 kroner på et telt det ikke virker å være mye kjennskap til, men jeg har veldig lyst. 

 

Planen er at teltet skal brukes til ukesturer på Hardangervidda vår og sommer(juni-august), der det er mulighet for å søke ly i steinbuer dersom vær og vind blir altfor ekstremt. Dette er nok mest aktuelt i junimåned. 

Jeg har ransaket markedet for lette telt en god stund nå, og det er veldig mye bra, men det meste synes å ligge på rundt 1,6-1,8 kg. Det er fortsatt lett, men da begynner jeg å nærme meg vekten på kuppelteltet som jeg allerede har.

 

Har også sondert litt etter lettvektstelt siste tiden, og lurer på i den anledning; ble det tur på deg med nytt Telemark 2ULW? I så fall - hvilke erfaringer fikk du?

Generelt lite brukerinfo å finne vedr. Nordisk-teltene, men kom over denne bruker-anmeldelsen: http://komud.dk/telt-anmeldelse-nordisk-oppland-3-lw/  (men ser at det er sponset    utstyr, så må kanskje ta visse forbehold mot entusiasmen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.