Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardanger på langs


Anbefalte innlegg

Er der nogle der har en idé til tur over vidda i Påsken.

Det er far og søn (16 år) der skal afsted.

Vi har bil med  fra DK.

Vi regner med at ligge i telt de fleste nætter.

Har masser af erfaring, men har aldrig været på Vidda på vinterstid!!

Men har gået: Sarek 4 gange, utal af gange i Rondane, Børgefjell, Jotunheimen, Josten etc.

 

Udfordringen er bilen. Hvor ville det været bedst at sætte den for ikke at bruge alt for meget tid på transport med bus/tog

 

Havde tænkt at sætte den i Kongsberg. Tage toget til Finse

Ski fra Finse til Rjukan

Bus tilbage til Kongsberg

 

Men det er smådyrt og tager tid.

Er der andre forslag?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er planen å gå n-S på vidda eller A-V?

N-S så kan det vera greit å parkera langs E134 over Haukelisæter og gå mot nord, f eks til Liseth eller Garen langs Rv7, eller omvendt. Går buss til Odda og inn fjorden til Eidfjord og opp til Maurseth.

NB kan vera litt andre ruter i påsken med helligdager og skulefri, mange av bussane opp til Maurseth er skuleruter. Sjekk www.skyss.no . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert tenkt på det, men jeg bare nevner at om man ønsker kan man parkere for eksempel på Dyranut eller Halne og gå en ganske lang runde uten å måtte tråkke i samme spor. For eksempel: Dyranut-Trondsbu-Hadlaskard-Litlos-Sandhaug-Stigstuv-Halne-Krækkja-Kjeldebu-Dyranut. Ruta kan også uten problem gjøres lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert tenkt på det, men jeg bare nevner at om man ønsker kan man parkere for eksempel på Dyranut eller Halne og gå en ganske lang runde uten å måtte tråkke i samme spor. For eksempel: Dyranut-Trondsbu-Hadlaskard-Litlos-Sandhaug-Stigstuv-Halne-Krækkja-Kjeldebu-Dyranut. Ruta kan også uten problem gjøres lenger. 

 

Tenker på denne løsningen selv siden jeg da slipper å måtte bruke tid på å sitte på buss og/eller tog en hel dag. Men er jo veldig bra for motivasjonen sin skyld da å ha et mål om å krysse noe, da må man liksom komme fram.

Ruten jeg selv har tenkt mest på er Dyranut-Rauhellern-Lågaros-Sandhaug-Litlos-Hadlaskard-Dyranut

 

Men er selv også veldig interessert i om noen har gode tips til hvordan løse logistikken på best mulig måte ved kryssing. Hvordan er det f.eks å komme seg fra Finse - Haukeliseter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskaste er å ta tog til Voss og hoppe på buss til Odda, og deretter hoppe på haukeliekspressen. Tek ca 2 t til Odda og går vel omtrent ein buss kvar 2. time. Frå Odda og opp til Haukelisæter går det ikkje så ofte buss, sjekk www.haukeliekspressen.no. Har ikkje oversikt over austsida men toget må vel heilt til Drammen før kollektivlinjene møter kvarandre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der nogle der har en idé til tur over vidda i Påsken.

Det er far og søn (16 år) der skal afsted.

Vi har bil med  fra DK.

Vi regner med at ligge i telt de fleste nætter.

Har masser af erfaring, men har aldrig været på Vidda på vinterstid!!

Men har gået: Sarek 4 gange, utal af gange i Rondane, Børgefjell, Jotunheimen, Josten etc.

 

Udfordringen er bilen. Hvor ville det været bedst at sætte den for ikke at bruge alt for meget tid på transport med bus/tog

 

Havde tænkt at sætte den i Kongsberg. Tage toget til Finse

Ski fra Finse til Rjukan

Bus tilbage til Kongsberg

 

Men det er smådyrt og tager tid.

Er der andre forslag?

Fra Kongsberg må man ta toget tilbake til Drammen (evt Hokksund) for å gå på Bergensbanen. Jeg tror faktisk det enkleste (og billigste?) er å la bilen stå igjen i Danmark. Dersom dere må ha den med, ville jeg satt bilen i Drammen. Tog derfra til Finse. Buss fra Rjukan til Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssa vidda i fjor vår. Bur på norvestlandet og hadde vel same transportmessige utfordring med å kome seg til/frå start-/sluttpunkt, som om Dannmark var utgangspunktet.  Studerte ein del på bussruter både på aust og vestlandet. Vi kom fram til at enklaste løysing var Oslo som utgangspunkt. Morgontog til Ustaoset, avgang 8.05 frå OsloS - Ustaoset 11.47. Vi skulle til Haugastøl, men morgontoget stoppa ikke der. Lokal drosje var ei kurant sak, og vi kom oss fint inn til Rauhelleren første dag.  Alle avgangar stoppar på Finse. Målet vårt var Haukeli, men uvær i vest førte oss til Rjukan. Frå begge plassar går det ekspressbuss til Oslo.  Sjekk  www.nor-way.no   Rjukanekspressen eller Haukeliekspressen.  God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for de mange overvejelser. Vi kommer fra København så det med at tage bilen kommer af, at sidste gang vi fløj (vi gik Hjerkinn - Grimsdalen - Dørålseter - Dørålsbui - Peer Gynt hytte - Høvringen) så tog turen 10 timer !! Vi havde problemer med at skaffe brændstof til Optimus Nova på Statoil i Gardermoen, vi måtte købe en reservedunk og bruge diesel!! Der var ingen White Spirit. Vi var ved at komme forsent til toget, fordi pulk var forsinket i lufthavnen! Og så var toget forsinket på vej til Hjerkinn. Hvor vi "landende" kl. 23 i -26 gr. Der aftalte vi at næste gang så tog vi bilen :-)

Overvejer en rundtur parkerer ved Haugastøl eller lign på "7" eren nogle gode forslag?

 

Men iøvrigt var det jo knallvær sidste påske. Det kan anbefales at overnatte i Dørålsbui både sommer og vinter den administreres af Dovre Fjellstyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som tog fra Finse til Drammen og Haukeliekspressen fra Drammen til Haukeliseter er et godt alternativ. Eneste ulempen er at man må bære pulken fra jernbanestasjonen i drammen til vesttorget. Heller mot denne løsningen selv nå.

 

Hadde visst sett feil, dette alternativet fungerer ikke uten overnatting i Drammen evt å ta natttoget.

 

Når skal dere starte? Min tur starter antageligvis på tirsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta nattoget til Finse trenger ikke være noe dårlig alternativ. Flott å spenne på skia fikse utstyr i mørket. Hodelykt over vannet og mens du drar pulk opp de første og tyngste bakkene på hele turen står sola opp. Så kan du lett og behagelig sele ned til Finnsbergvannet og slå opp teltet med verdens bestesamvittighet :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg kaprer tråden litt her, men mine spørsmål er kanskje relevante for trådstater også så jeg kjører på.

 

Ser ut som Finse til Arna med toget og buss fra Arna til Haukelister er et godt valg. Men noen som vet hvor langt det er fra jernbanestasjonen til bussholdeplassen i Arna?

 

Tog Finse til Arna 18:12 - 20:32

Buss Arna til Haukeliseter 21:20 - 01:20

 

Klokkeslettene gjelder for reiser 21 april. Tenker da å parkere bilen på Haukeliseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå togstopp til bussterminal i Arna ca 50 m, kan ikkje ta feil.

Men det er jo ein omveg å reise heilt ut til kysten, går som sagt buss Voss - Odda - Haukeligrend, utan at eg har sjekka rutene for denne datoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå togstopp til bussterminal i Arna ca 50 m, kan ikkje ta feil.

Men det er jo ein omveg å reise heilt ut til kysten, går som sagt buss Voss - Odda - Haukeligrend, utan at eg har sjekka rutene for denne datoen.

 

Takk. Når jeg søkte via norway bussekspress så ble det da buss først til arna og så bussbytte så derfor jeg tenkte en likegodt kunne ta toget til Arna. Men om det går en buss direkte fra Voss - Odda så er jo det endel kjappere ja. Mulig jeg må sjekke noen lokalbusser da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått strekningen Finse - Haukeliseter mange ganger.  Det er et flott strekk, dersom man er litt heldig med været.

Ser at dere skal gå med telt, men anbefaler likevel å følge i nærheten av de vanlige traseene mellom hyttene.

 

Her er 3 alternative ruteforslag:

 

Forslag 1:

Finse - Krækkja - Kjeldebu - Sandhaug (via Dyranut) - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter.

 

Forslag 2:

Finse - Krækkja - Heinseter - Rauhelleren - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter

 

Forslag 3:

Finse - Krækkja - Stigstuv - Sandhaug - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.