Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske Haukeliseter, Vågsli omegn


frode_fiskelykke

Anbefalte innlegg

Annonse

Skulle gjerne ha prøvd pilkestikka på Mannevatn nord for Haukeliseter. Der går det fin ørret! Du kan jo gjøre et forsøk der og gi en rapport her etterpå! :D Jeg ville forsøkt både tradisjonelt med meitemark og med mormyska agnet med maggot.

 

Skitt fiske!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

Fin rapport og utrolig flott område! Jeg har bare gått der på ski flere ganger (til/fra Hellevassbu), men aldri sett vannene sommerstid.

Frister å prøve fisket her ja. Har troen på mormyshka utover våren, og jeg vet at isen her kan ligge iallefall ut mai og er sikkert trygg langt uti juni også. Hadde vært noe å sitte på isen da =) Får se hva det blir til. Får starte med påskeferien.

 

En ting jeg alltid har lurt på med høyfjellsområder som dette. Her er det bare ørret, men hvorfor er det ikke røye i disse vannene? Vannene blir jo ikke så varme om sommeren og skulle tro de var gode røyelokaliteter? Hva er forskjellen på disse vannene på Hardangervidda og de gode røyevannene i Nordland, Troms og Finnmark f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror ikke det er sa mye roye i smavannene innover i det omrodet du nevner. Skal du fra Vagsli til Hellevassbu, tror jeg den sikreste plassen er a ga om Songa. Der vet jeg det er roye. Roya finnes mest i de store magasinvannene, f eks vassdraga som har kontakt med Mosvatn. Rundt Skinnarbu vet jeg mange har fatt bra med roye på isen (pass deg for utoset, men det blir vanligvis merka pa ettervinteren). Ellers er det mest orret i de mindre vannene innover i fjellomrada på Vest-Telemarksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røya, der de måtte finnes, i disse fjellområdene er nok trolig kommet dit med hjelp fra tobeinte for det meste. Det samme gjelder ørreten i de høyereliggende vannene som f.eks. Mannevatn. Det var vanlig i gamle dager å "flytte" ørret oppover til vann som kunne gi god produksjon. Noen ivrige sportsfiskere gjør det fremdeles, mer eller mindre på kant med loven ;) Røya i Møsvatn som er nevnt ovenfor "dukket opp" der i 1933.

 

Lenger nord er det vel litt det samme, men der har det kanskje vært lettere for røya å vandre innover etter istiden enn i fjellområdene på sørøstlandet, antar jeg. På Vestlandet er det jo naturlige røyebestander i mange lavereliggende vann og innsjøer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en mer omfattende utsetting enn man har vært klar over, langt tilbake i tid. Det har vært satt ut fisk helt tilbake i steinalderen. Fisken har i liten grad hatt muligheten til naturlig innvandring i disse vannene, siden fallet vestfra er så stort og innlandsisen lå igjen såpass lenge. Røya er relativt ny på Vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Bjarne, det gir jo mening at røya har klart å ta seg lenger innover Finnmarksvidda osv der det er flatere enn vestvidda på Hardangervidda. Virker ikke som om folk er så interessert i isfiske av de jeg har pratet med i dette områdetet, det er stort sett fiske om sommeren som gjelder.

 

Ulvemor: Er du sikker på at det er røye i Songavatnet? Eller er det småvannene rundt du mener? Jeg har gått å fisket litt i områdetet rundt Storheller sommerstid, fantastisk fint der, men tror bare det finnes ørret. Står ingenting om dette på fiskekortet. Fant også denne undersøkelsen på nett og der står det nå ingenting om røyefangster i garnene:

http://www.naturanalyser.no/Rapporter/GN%201-2013%20Provefiske%20Songa%202012.pdf

 

Vet det er mye røye i Møsvann ja, men liker best å fiske på litt mindre vann enn slike enorme sjøer. Blir en bedre totalopplevelse av noen timer på ski først, litt mindre størrelse på vannet og gjerne ikke like ved bilvei og hele den pakka...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine kilder er dette det nærmeste vannet med røye: http://hvor.no/l/xedyzyfer - men hvor bra fiske det er, vites ikke. Utrolig viktig å være lokalkjent, spesielt i de litt større vanna.

 

Har dratt røye på røye i Møsvatn, men nå synes det å ha blitt fisketørke der (tapping, nytt og visstnok dypere utløp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Har ikke sett det kartet fra godtur.no før, men det var jammen ikke dumt.

Jeg tror ikke det stemmer helt når det gjelder alle vann. Sjekket noen av områdene der jeg er kjent og der sto det feil fiskearter i feil vann. Vet dere hvor de henter informasjonen sin fra?

 

Kanskje jeg drar å sjekket ut dette nærmeste røyevannet i påsken da. Men rent turmessig så frister det mer å prøve seg på ørreten i noen av vannene som er litt mer avsidesliggende. Så får det heller gå at det blir litt mer avstand mellom hvert napp sammenlignet med hvordan det er når man treffer bra i røyevannene.

 

Leste forresten en artikkel om røyeutsettinger i området rundt Tuva Turisthytte på Hardangervidda. Her forklares noe av fenomenet jeg har lurt på, at røya i enkelte vann blir fin, mens andre småfallen. Den ble satt ut i området rundt 1910. Artikkelen er skrevet av Tore Qvenild i boka "fiskeguide for hardangervidda", veldig bra bok som anbefales for siskeinteresserte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.