Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken bukse til fjellvanding?


Erling Stormo

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg ny jakke, Bergans nordkapp, dvs med 3 lags dermizax.

Så..da vil jeg gjerne ha ei bukse som duger til denne skalljakka.

Primært skal buksa brukes i skogen til kortere dagsturer, men må også duge til fjellturer over flere dager med "hyttesekk".

Men, hvilken teknisk løsning er egentlig best, synes du?

Goretex, ikke goretex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du allerede har demizax-jakke, hvorfor ikke kjøpe en dermizax-bukse også. Jeg har en slik bukse fra Bergens, tror den heter Breheimen og den sitter veldig godt på tur Når det regner, føles det ikke klamt inni, pga nettingføringen. Men det må være kaldt eller regne. I varm solvær er det bedre med en bukse av microfiber eller G-1000 e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Dermizax-bukse. Bergans Breheimen. Den bruker mindre enn 30 min på å bli gjennomvåt i normalt regnvær og når den har blitt våt så bruker den evig lang tid på å tørke. Men det kan hende de har blitt bedre med åra, min er 3-4 år gammel. Etter å ha byttet den 3 ganger ga jeg opp og kjøpte Norrøna gtx istede. Den har bedre lufting også. Favoritten er dog Klattermusen Njord, den er veldig behagelig, men selehempene er litt i veien for hoftebelte. Enig med Lindap at membran-klær ikke er ideelt på varme dager. Når jeg er på dagsturer så velger jeg bukse ut ifra været den dagen. På lange turer har jeg enten en gtx-bukse og en bomull/polyester-bukse, eller bare en gtx-bukse. Har da Aclima wool-nett eller cool-nett under så det ikke skal bli så klamt og har bukse med gode luftemuligheter. Ev har jeg med en lett shorts istedefor bomullsbukse. Er det for kaldt med shorts, men for varmt med gtx har jeg stilongs under shortsen. Drar aldri på overnattingstur uten stilongs uansett og en shorts veier omtrent ingenting :) Vanskelig å anbefalle gtx eller ikke. Det finnes ikke en perfekt bukse for alle forhold. Men en vanlig turbukse har du vek kanskje allerede, i såfall ville jeg gått for gtx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes membranbukser kan blir for tette til sommerbruk.

Til sommer, vår og høst synes jeg Norrøna Svalbard flex1 fungerer veldig bra. Den er funksjonell, puster bra og er robust. Den er ikke vanntett, men forbausende vannavstøtende under en liten regnskur.

I varmere vær er Norrøna Fjørå bukse min favoritt. Den er tynnere enn Svalbard-buksa, og ikke så vannavstøtende og vindtett som den. Den har glidelåser på hver side av låret for lufting, det setter jeg pris på når det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittbukse har blitt Arctyrex Palisade: Lett (270g i srls M), god vannavstøtning og tørker vanvittig fort. Hadde det ikke vært for at boxeren blir våt så tror jeg jeg hadde droppet regnbukse...kan jo alltids gå komando men jeg er ikke helt der enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ideelle oppsett er 3 bukser. Hvor jeg enten bruker vindtett bukse i enten bomull eller noe syntetisk flex materiale pluss vanntett overtrekksbukse. Også en gtx "allværsbukse".

Dersom værmeldingen i forkant av en tur sier mye regn, blir det gtx buksa. Er det hovedsakelig meldt sol, tar jeg med de to første alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Breheimen anbefaler jeg. brukt den i 5 år, og er veldig fornøyd. Har aldri blitt antydning til våt (men nå har jeg også fulgt rådene ved vask og trommel). Den ble litt for varm i sommer på Hardangervidda, så da ble badebuksa brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom microfiber og bomulls-stoffer a la G1000 er slitestyrke. Microfiber er lett, sitter komfortabelt og føles luftig, men den river lett i stykker om du hekter deg fast bak noe. Det spørs i hva slags terreng du ferdes om dette skjer ofe eller ikke. Hvis du ofte setter deg på baken for å skli ned noen stein, anbefales det sterkt å kjøpe en slitesterk bukse fra fjallraven eller ligende fra konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kunne forsere rett gjennom kratt uten at den går sund spesielt lett. Buksa skal også brukes til rypejakt, og da går jeg ikke sti :)

 

Da er det vel vesentlig at buksa ikke bråker for mye? Hva med denne?  https://www.norrona.com/nb-NO/Products/6057-10/3329/dovre-heavy-duty-hybrid-pants-m/ eller, hvis du vil ha en som er vanntett https://www.norrona.com/nb-NO/Products/0353-10/3871/dovre-gore-tex-pro-shell-pants-mw/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans Breheimen og synes den er ok både i vinterfjellet og så lenge det ikke er kjempevarmt, eller silregner. Da renner det inn gjennom buksesmekken. Fikk byttet den første buksa, men det skjer med den nye også. Må nok få meg kortere rygg eller lengre jakke (jakkekanten ender ca ved buksesmekken).

Bergans sier at "dette er ikke en regnbukse" (underforstått: jeg må regne med å bli våt), selv om de på nettsiden skriver at den er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dermizax puster relativt bra, men tar inn mer vann.

 

Tror dette bare er tilfeldige erfaringer. Alle de vanligste membranene som blir brukt i idag er 100% vanntette under vanlige forhold.

Ingen av de skal egentlig ta inn vann, da har det isåfall gått istykker. Men det er jo masse andre ting som spiller inn, som kvaliteten på teiping av sømmer, gode vanntette glidelåser, smarte design løsninger m.m.

Begans Breheimen buksa høres ut som den har feilet på begge de siste punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dermizax tar inn mer vann enn bomull. Det er ikke bare glidelåsene som ikke er tette. Helt seriøst, under 30 min i skogen en regnværsdag og låra var gjennomvåte. Dette skjedde på 3 av 3 bukser så jeg var ikke bare uheldig med en. Hørt om fler som sliter med vanntettheten til Bergans sine dermizax-produkter så jeg har valgt å holde meg unna. Fordelen med Breheimen syns jeg er passformen, men det kommer jo an på hvordan passform man selv har. Den er også fin på litt kalde høstdager når sola skinner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye mer penger på jakke enn på bokser. Jeg bruker militærbokser eller Lundhags traverse på sommerføre. Har gtx som regntøy og vindstopper, kun ved sterk vind eller regn. Lundhagsboksene er med stretch og leder kulde når det er kaldt og det er et minus. Militæærboksene er svært rimelige og beste kjøp per krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dermizax tar inn mer vann enn bomull. Det er ikke bare glidelåsene som ikke er tette. Helt seriøst, under 30 min i skogen en regnværsdag og låra var gjennomvåte. Dette skjedde på 3 av 3 bukser så jeg var ikke bare uheldig med en. Hørt om fler som sliter med vanntettheten til Bergans sine dermizax-produkter så jeg har valgt å holde meg unna. Fordelen med Breheimen syns jeg er passformen, men det kommer jo an på hvordan passform man selv har. Den er også fin på litt kalde høstdager når sola skinner :)

Pussig. Jeg har gått dagstur på ski i sludd og motvind i breheimenbuksa. Alle andre i følget var våte, ikke jeg :) Har også gått en uke på hardangervidda i stort sett regn og +2 grader om sommeren. Holdt tett da også. Har også vadet med bukse til knehøyde (med tape nederst)... tørr da også.

 

Bruker "oppskriften som står på Turistforeningens side (og kulepunkt 3 står ikke på Bergans sider, men tror på den løsningen):

Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans

Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver.

Ellers bør du tenke på:

  • Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.
  • Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.
  • For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.
  • I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Pussig. Jeg har gått dagstur på ski i sludd og motvind i breheimenbuksa. Alle andre i følget var våte, ikke jeg :) Har også gått en uke på hardangervidda i stort sett regn og +2 grader om sommeren. Holdt tett da også. Har også vadet med bukse til knehøyde (med tape nederst)... tørr da også.

 

Pussig ja. Buksa mi ble våt fra dag èn. Rakk ikke vaske den engang. Den første sendte jeg inn til Bergans. De trykktestet den og jeg fikk en ny i posten. Antar da at den ikke besto testen. Den neste fikk jeg beskjed om å levere i butikken. Fikk en ny en. Det var også en ny modell. Den jeg fikk da var like lite tett, men da gadd jeg ikke styre mer med det så den har jeg enda, men bruker den ikke om det er litt yr i lufta. Har en Norrøna gtx jakke som jeg kjøpte samtidig som den første Breheimenbuksa, den er fortsatt like fin :)

 

Er ikke rart man blir forvirra. Den en er strålende fornøyd med er en annen skikkelig misfornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.
  • Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.
  • For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.
  • I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.

Jeg pleier nok også oft å spraye både goretex-jakka og demizax-buksa etter vask. Det kan bidra med at jeg er fornøyd med dem i regnvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut 3 bukser med Dermizax (Bergans Skogshorn og Breheimen) på jakt året rundt. Vært godt fornøyd med vanntetthet, pusting og spesielt innerforet som jeg syns er behagelig mot bar hud. På samme måte som jeg nesten kan stille klokka etter når jaktstøvler med GoreTex punkterer før sesong 2, opplever jeg at Dermizaxmembranen krakelerer etter 4 år og blir massivt utett. Det gjelder bare buksene jeg har hatt, jakkene har holdt tett. Bergans har 5-års garanti på membranen, men etter 4 års hard bruk syns jeg det har vært greit å kjøpe ny bukse.

 

 

tiurfot.blogspot.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "gammeldags" at jeg bruker nikkers. det har vert litt problemer med å få tak i brukbare eksemplarer av dette plagget de siste årene, men nå ser det ut til at nikkersen er begynt å komme tilbake. Et kjempe praktisk plagg. Havner du i bekken eller i et gjørmehull så blir du sjelden våt lenger opp enn til knærne og da er det bare å skifte sokker, evt. en plastpose utenpå sokkene hvis skoene er våte, og så er du like tørr igjen. Ingen lange buksebein som er fulle av gjørme eller som fryser til is når det er kaldt.

Lange gamasjer når ikke været tillater å gå med bare legger. Gamasjene skyller du i bekken og rister dem tørre.

Selvfølgelig bruker jeg en lang overtrekksbukse når været blir for dårlig, men det er bare i unntakstilfeller.

post-4220-0-59141000-1393487760_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.