Gå til innhold
  • Bli medlem

Internasjonal dugnad på Flørli


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Et fint tiltak for å shine opp omgivelsene, men dugnadstida går til annet prosjekt i sommer.

Kommer de mange dugnadsfolk så kan dem jo telle trappetrinn en dag.

Ser det reklameres med 4444 trinn, men har hørt det skal være 4527 ?

Det er Blåfjellenden og Langavatn som ligger i andre "enden" av stiene som går fra toppen av trappa.

På Blåfjellenden har jeg hatt mange gode diskusjoner rundt antall trinn i trappa.

 

Her har vi til nå ikke blitt enige, og blir det vel aldri...

 

Men tallet er høyere enn 4444, om ikke så mange som 4527, da tror jeg "alt" blir talt.

(Det mest vanlige tallet er rundt 4470-4480.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Blåfjellenden og Langavatn som ligger i andre "enden" av stiene som går fra toppen av trappa.

På Blåfjellenden har jeg hatt mange gode diskusjoner rundt antall trinn i trappa.

 

Her har vi til nå ikke blitt enige, og blir det vel aldri...

 

Men tallet er høyere enn 4444, om ikke så mange som 4527, da tror jeg "alt" blir talt.

(Det mest vanlige tallet er rundt 4470-4480.)

 

Du verden så kjedelig verden hadde vært dersom det var enighet om alt.......... :hyper:

Trappa står på lista over "Ting som må gjøres".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på toppen av denne trappa, men jukset hver gang. Lyse Kraft som eier kraftstasjonen ( den nye inne i fjellet)  har sprengt en tunnell som går fra kaia og helt opp til toppen , ikke langt fra der trappa kommer opp. Og på Fløyrli har de stående en Toyota HiLux pick-up , som vi låner når vi er på jobb der oppe.Den kan kjøres opp dit gjennom tunnellen. Og på toppen av alt får jeg betaling for å kjøre opp dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på toppen av denne trappa, men jukset hver gang. Lyse Kraft som eier kraftstasjonen ( den nye inne i fjellet)  har sprengt en tunnell som går fra kaia og helt opp til toppen , ikke langt fra der trappa kommer opp. Og på Fløyrli har de stående en Toyota HiLux pick-up , som vi låner når vi er på jobb der oppe.Den kan kjøres opp dit gjennom tunnellen. Og på toppen av alt får jeg betaling for å kjøre opp dit...

Da er det store muligheter for at vi har snakket sammen på kaien en eller annen gang.

Jeg komme normalt ned stien en to tre ganger i løpet av sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Blåfjellenden og Langavatn som ligger i andre "enden" av stiene som går fra toppen av trappa.

På Blåfjellenden har jeg hatt mange gode diskusjoner rundt antall trinn i trappa.

 

Her har vi til nå ikke blitt enige, og blir det vel aldri...

 

Men tallet er høyere enn 4444, om ikke så mange som 4527, da tror jeg "alt" blir talt.

(Det mest vanlige tallet er rundt 4470-4480.)

Hvem er det som gidder å telle trinnene på tur opp eller ned?

Selv har jeg hatt nok med å holde motivasjonen oppe og pulsen nede de gangene jeg har gått opp her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på toppen av denne trappa, men jukset hver gang. Lyse Kraft som eier kraftstasjonen ( den nye inne i fjellet)  har sprengt en tunnell som går fra kaia og helt opp til toppen , ikke langt fra der trappa kommer opp. Og på Fløyrli har de stående en Toyota HiLux pick-up , som vi låner når vi er på jobb der oppe.Den kan kjøres opp dit gjennom tunnellen. Og på toppen av alt får jeg betaling for å kjøre opp dit...

Spennende, har sett at det er bilvei på toppen der. Er det mulighet for menigmann å ta turen i denne tunnelen? Litt kjipt å ta nedturen gjennom tunnelen og finne ut at den er sperret av i bunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunnellen er som oftest stengt der oppe. Det kan nok være at de lar den stå åpen korte perioder der oppe, hvis de har småjobber og skal snart ned igjen.Men tunnellen er veldig bratt. Jeg skulle aldri forsøkt å kjøre den hverken opp eller ned, med en bil som ikke har lavgir og høy bakkeklaring. Focusen min hadde ikke overlevd. Og så finnes det ikke lys. Den er jo ett par kilometer.  Og når du kommer ned risikerer du at den er låst der nede. Den er alltid stengt der fordi det er inngang til kraftstsjonen også.  Så jeg hadde ikke turt, om jeg skulle slumpe til å finne den åpen der oppe. Den er stengt nede...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, har sett at det er bilvei på toppen der. Er det mulighet for menigmann å ta turen i denne tunnelen? Litt kjipt å ta nedturen gjennom tunnelen og finne ut at den er sperret av i bunn...

Bilvei?

Det er vel heller en anleggsvei.

Hvis du går trappene så går det en vei fra demningen ved Ternevatnet og forbi Kubbatjørna og frem til demningen ved Store Flørlivatn. Denne veien er nok ikke kjørbar med vanlig bil. Fra Kubbatjørna og frem til demningen ved Stora Flørlivatnet går det en brukbar anleggsvei som fortsetter tilbake til tunnelen, men denne veien og tunnelen er nok ikke åpen for almen ferdsel med bil.

(Bildet er tatt ved Kubbatjørna.)

Jeg bare måtte legge inn et bilde til fra samme turen.

Vi møtte en ung mann fra Bangladesh som var på tur og hadde vert i Norge i tre dager. Han ante ikke hvor han var og måtte ha hjelp for å komme tilbake til sivilisasjonen. 

Kanskje han burde investere i bedre sko neste gang.

post-4220-0-31942400-1392968335_thumb.jp

post-4220-0-77851800-1392971484_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilvei?

Det er vel heller en anleggsvei.

Hvis du går trappene så går det en vei fra demningen ved Ternevatnet og forbi Kubbatjørna og frem til demningen ved Store Flørlivatn. Denne veien er nok ikke kjørbar med vanlig bil. Fra Kubbatjørna og frem til demningen ved Stora Flørlivatnet går det en brukbar anleggsvei som fortsetter tilbake til tunnelen, men denne veien og tunnelen er nok ikke åpen for almen ferdsel med bil.

(Bildet er tatt ved Kubbatjørna.)

Jeg bare måtte legge inn et bilde til fra samme turen.

Vi møtte en ung mann fra Bangladesh som var på tur og hadde vert i Norge i tre dager. Han ante ikke hvor han var og måtte ha hjelp for å komme tilbake til sivilisasjonen.

Kanskje han burde investere i bedre sko neste gang.

Veien videre fra demningen og mot Vassleia, er utbedret, og i dag nesten kjørbar...(stien mot Blåfjellenden går her)

(Og er du sikker på at bildet ikke er på denne veien, mao tatt langs stora Flørlivann. For meg ser det ut som om bildet er tatt noen hundre meter fra der du kommer inn på denne veien - på vei mot Flørli og du ser nordøst mot demningen og Kubbetjørn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien videre fra demningen og mot Vassleia, er utbedret, og i dag nesten kjørbar...(stien mot Blåfjellenden går her)

(Og er du sikker på at bildet ikke er på denne veien, mao tatt langs stora Flørlivann. For meg ser det ut som om bildet er tatt noen hundre meter fra der du kommer inn på denne veien - på vei mot Flørli og du ser nordøst mot demningen og Kubbetjørn.)

Hvis veien er utbedret så kan det være at jeg husker feil og at dette bildet er tatt et sted langs Flørlivatnet.

Vi er på vei mot Blåfjellenden. 

Her er et bilde som er tatt noe senere. Kanskje ved Øvre Flørlivatn. Kan det være Flørlivatn som så vidt viser i bakgrunnen. Eidstangen med Kvernafjellet 965m i bakgrunnen. Det er nok det samme fjellet som viser i bakgrunnen på det første bildet også. 

Det er en stund siden så det kan godt være at du har rett.

post-4220-0-03514600-1392987643_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veien er utbedret så kan det være at jeg husker feil og at dette bildet er tatt et sted langs Flørlivatnet.

Vi er på vei mot Blåfjellenden. 

Her er et bilde som er tatt noe senere. Kanskje ved Øvre Flørlivatn. Kan det være Flørlivatn som så vidt viser i bakgrunnen. Eidstangen med Kvernafjellet 965m i bakgrunnen. Det er nok det samme fjellet som viser i bakgrunnen på det første bildet også. 

Det er en stund siden så det kan godt være at du har rett.

 

 

 

 

Jeg fant et bilde som er fra omtrent samme plassen og tatt i samme retning som ditt bilde fra forrige post. Ditt bilde er tatt noen få meter lenger nede langs veien.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor det siste bildet er tatt, men det bildet mener jeg er tatt litt lenger inne på stien, etter Tverrvannet og oppe i høyden over Hogganvannet., rett før en liten kneik ned mot Hganvvannet. Retningen her er mer rett øst.

post-1073-0-23294200-1392992019_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.