Gå til innhold
  • Bli medlem

Kite over Hardangervidda - utstyrstips


Bost

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger kite-tur over Hardangervidda. Telt i pulken og fleksibel rute til å følge vinden. Vi har god erfaring med vinterturer med telt, men har kun kitet i to år.

Noen spørsmål om utstyr:

1. Hvilken størrelse på kite bør vi velge? (hvis vi kun tar en kite per pers.)

2. Er det rekommandert å ta flere størrelser på kiter? 

3. Hvor kraftige skisko bør en velge (Type telemark-tursko "Morgedal" eller lett plast "Scarpa T4" - enda stivere?? Alle tips på avveiing mellom kite-stabilitet og gå-komfort mottas med takk.

4. Hvilken GPS bør en velge? (Har ikke GPS pt, men erfaring med bruk)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ingen ekspert, men umiddelbart tenker jeg skiseil istedetfor kite, og gjerne stabile plaststøvler... Aller helst bør man kunne ha med et par (feks alpin/randonne) ski til seilingen og et par fjellski om du skulle være så uheldig å oppleve vindstille dager. Men som sagt, ingen ekspert, så andre får fylle på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt valg ville blitt:

Randoutstyr, type Dynafit. Lette sko, ski, og tre eller todelt stav. Feller, gjerne halvfeller. Ikke noe problem å gå langt med, og gir suveren støtte under kitingen. Flere som har krysset Grønland bruker dette oppsettet.

 

Vinterutrustning som en vanlig vintertur på ski. Husk ihvertfall gode briller og ansiktsmaske.

Størrelse på kite kommer helt ann på erfaringsnivå, vind (selvfølgelig) og hvor mye dere har i pulken (blir vanskeligere å krysse jo tyngre pulken er). Foli fremfor tube på tur. Mindre å drasse med og kjappere å rigge om. Ha gjerne med 2 sett barer med forskjellig lengde på linene. Øker lettvindegenskapene med lengre liner.

Jeg ville tatt med minst to størrelser. Jeg veier ca 82 kg, og bruker 12kvm som standard, 15 med lineforlengere som lettvind, og 8kvm som myevindkite. Dette oppsettet er nok ikke optimalt pga at det overlapper mye mtp vind. Skiseil er heller ikke dumt.

 

Pariserpulker fungerer fint med langt taudrag. Plasser to ved siden av hverandre så blir de stabile. Bruker du kun en pulk vil den garantert velte.

 

De fleste gps'er fungerer, stort lesbart display er bra. Tenk også på batterikapasiteten, Lithium er gull i kulden. Viktigere er det å kunne kombinere gps og kart. Legg opp løypa med veipunkter og naviger etter disse. Kiting kan gå fort og vinden blåse som regel ikke dit en vil, så her gjelder det å følge med. Mange som ordner seg holdere for å feste gps' en på armen. Jeg syns det er praktisk å ha den i en snor rundt nakken..

 

Trenger du eksperttips så snakk med den engelske guiden som bor på Haugastøl, eller Ronny på Finse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg planlegger kite-tur over Hardangervidda. Telt i pulken og fleksibel rute til å følge vinden. Vi har god erfaring med vinterturer med telt, men har kun kitet i to år.

Noen spørsmål om utstyr:

1. Hvilken størrelse på kite bør vi velge? (hvis vi kun tar en kite per pers.)

2. Er det rekommandert å ta flere størrelser på kiter? 

3. Hvor kraftige skisko bør en velge (Type telemark-tursko "Morgedal" eller lett plast "Scarpa T4" - enda stivere?? Alle tips på avveiing mellom kite-stabilitet og gå-komfort mottas med takk.

4. Hvilken GPS bør en velge? (Har ikke GPS pt, men erfaring med bruk)

Aller først: Hvis du er i tvil om alt dette, er du sikker på at en tur over Hardangervidda er det smarteste? 

 

Tar dere bare en kite hver, så bør dere ta samme størrelser. Det blir veldig vanskelig å holde sammen hvis den ene har 15 kvm og den andre har 6.. Jeg ville ha valgt sånn ca 8 og 15, med et skiseil på 4-5 kvm for virkelig hard vind. 

 

Scarpa T4 er grei å gå med, selvsagt avhengig av hvilken ski den skal være på.. Jeg har selv gått mange mil med den støvelen. 

 

En annen ting: I år er det mye snø på deler av vidda, og det kan bli stritt for reinen i kalvingen på vårparten. Kiter skremmer reinen langt mer enn vanlige skiløpere, og det kan skape mye unødig stress under kalvinga. Ved henvendelse til SNO eller Norsk villreinsenter på Skinnarbu kan dere få greie på hvilke områder man bør unngå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kitet i 2 år vet du trolig hvilke vindforhold dine kiter tåler. Du bør ta med nok kiter til at du kan kite i de vindforholdene du ønsker å kite i. Størrelser beror på type kite og hva du har å velge mellom. Om du forteller hva du har tilgjengelig kan jeg være mer konkret.

Når det gjelder sko anbefaler jeg det stiveste du har for kiting og fjellski/-stølver på pulk.

På GPS funker det meste. De fleste bruker Garmin 60-serien siden den lett festes på armen og kan betjenes med votter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000-Takk for gode og raske svar.

 

Til Lompa; Vi er strengt tatt ikke "i tvil". Vi har våre egne erfaringer og meninger, men tok sjansen på å se hva svar vi fikk her på noen åpne spørsmål.

Det viste seg nyttig, selv om mye bekreftet våre erfaringer. Igjen takk for svar.

  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.