Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr for vinter ski tur med telt


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

Vi (jeg og kjæresten min) har tenkt til å gå for første gang på ski turer med telt i vinter (til nå har vi altid vært på "hytte til hytte" turer). Vi har fire sesong telt ("The North Face Mountain 25" - jeg håper det passer for slike turer).

Vi mangler vinter soveposer og liggeunderlag. Kan jeg få deres meininger om noen modeler som kan anbefales?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er godt fornøyd med min Tyin Arctic (http://www.mammut.ch/ajungilak/katalog.asp?view=detail&did=31&dart=3&tid=4051&sid=3). Blir for varm for meg når temperaturen er over -5°C. Kjekt å ha ett yttertrekk som Anjungilak Grevling eller lignende (pass på at det ikke er goretex eller annen membran - de puster ikke bra nok og dermed blir soveposen våt) som gir noen grader ekstra hvis du er frøsen eller vil ligge under åpen himmel. Ett liggeunderlag som Anjunkgilak Bamse Expedition (<http://www.mammut.ch/ajungilak/katalog.asp?view=detail&did=35&dart=3&tid=4095&sid=3) eller lignende er greit.

Å ha en god dunjakke på vintertur gir veldig god komfort også om natten, da den kan stappes ned i soveposen og tulles rundt føttene og/eller hoftene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra telt. Den duger.

Det finnes ustyrslister "overalt", og det kommer sikkert noen linker på denne tråden.

Det viktigste nå er soveposen og liggeunderlaget. Erfaringsvis undervurdere folk temperaturgrensene på soveposene. Når det står komfortgrense betyr dette at man risikerer å småfryse litt rundt den grensen. Dette er selvfølgelig ukult. Når det står maksgrense, betyr det at du sannsynligvis overlever natten i den posen. I praksis er du imidlertid halvt ihjelfrosset og vil etter dette ikke sove i telt vinterstid igjen. Mitt råd er å kjøpe en ordentlig verstingpose, dvs som tåler adskillig lavere temperaturer enn der dere skal. Viktig at verstingposen har glidelås langs hele eller deler av siden for å lufte ut i tilfelle det blir for varmt.

Et tips hva angår liggeunderlag er dobbeltliggeunderlagstrikset. Dvs suppler ditt nåværende med en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at to liggeunderlag funker bra. Har et Thermarest og et i celleplast.

På vintertur har jeg blitt veldig glad i følgende:

- hals/lue fra forsvaret i ull (dekke hals, ansikt og hode på forskjellige måter)

- varmekopp (slik at kakaoen er varm lenge...)

- spade (gode erfaringer med Black Diamond)

- feller (greit når du har tung sekk)

God tur!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Tyin Artic funker helt topp, men ville sett på andre liggeunderlag enn bamse. Har hatt mye problemer med kondens mellom pose og liggeunderlag. Resultatet er at posen blir våt/fuktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Om det er kaldt om natten, kan det være greit å ha med seg noe for å dekke ansiktet. En liten detalj kanskje, men det kan bli fryktelig kaldt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på å anbefale to liggeunderlag. Har et Ridgerest (celleplas) og et oppblåsbart om vinteren. Dette fungerer bra. Et godt isolerende liggerunderlag er veldig viktig på vinterturer, da mye av varmetapet skjer nedover.

Hvis liggeunderlaget er dårlig skal man ha en utrolig varm sovepose for å kompensere for det.

En annen fin ting på vinteren er en Balaclava. Den beskytter godt i ansiktet. Hvis været skulle bli for ille kan det også være lurt å ha ett par alpin-briller i sekken. De er gull verdt å ha hvis det blåser eller snør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Liggeunderlag: IKKE gå bare med luftfylt á la thermarest. Grunnen til dette er at kulden fra bakken kjøler ned lufta i underlaget, slik at du må bruke mye energi på å varme opp lufta igjen fra oversida. Det funker derimot veldig bra med 2 liggeunderlag, og da gjerne celleplast nederst med luftfylt øverst.

En annen alltid fin detalj på vintertur er å ha et par litt tynne hansker uten fingre. Disse kan du alltid ha på, også inni votter og i soveposen, og de sørger ofte for at du holder varmen i henda et par minutter ekstra mens du jobber med saker hvor du ikke gidder å ha på vottene.

Stor fordel også å ha med et flatt og lett underlag til brenneren.... gjerne en trefjøl.

Stearinlys skal heller ikke undervurderes (spes ikke når du er på tur med kjæresten)... gir en fin varme og et koselig lys der de står og brenner i ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige anbefalinger ang soveposer og underlag.

Har lyst til å nevne en annen viktig ting ang vinterstid.

Vann...

Ta med skikkelig primus/brenner. Lagringsplass for vann i form av termos og evt flasker og camelback.

Hvis dere har planer om gå i områder med mye snø, er vanntilgangen vanskelig og nærmest umulig noen ganger. Da blir det mye snøsmelting, til mat og drikke.

Varm bestandig opp vann på morgenen, slik at termosen er full av varmt vann som dere har til matlaging utover dagen. Hvis været er skikkelig dårlig finnes det lite rom for sitte å koke vann uten å sette opp telt.

Pass også på vann som er lagret på objekter som kan fryse, kjipt å få slik over til flytende form igjen. Ha slike ting inne i teltet, i eller nær soveposen.

Slike ting er verdt en tanke, men spørs hvor og når på året man er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har testa camelback på vintertur, men det enda med at innholdet fraus og blei vanskeleg å få ut av drikkeposen. Har isolert slange, men det hjalp ikkje. Er uansett smart å sørga for å ikkje ha vatn i slangen, men "blåse" det inn i sjølve posen etter ein har drukke. Drikkesekk vil kanskje fungera betre dersom ein alltid har sekken på kroppen, eller er særs påpasseleg med å oppbevara den i isolert materiale (men da er jo ein termos enklare)

Ser at det er mange som anbefalar to liggeunderlag, og det må eg sei meg einig i. Fikk eit tips i ein sportsbutikk om å bruka eit "vanleg" underlag i full lengde og eit oppblåsbart i 3/4 lengde, då den øvre 3/4 av kroppen har størst kontakt med bakken, og såleis kan pressa lufta ned mot føtene, og dermed gi dårlegare isolasjon ved bruk av eit oppblåsbart underlag i full lengde.

Har sjølv eit "vanleg" 14mm underlag som eg nyttar heile året, og på vinteren brukar eg eit reinsskinn i tillegg. Ein kombinasjon som kan anbefalast på det varmaste! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin arctic er eit soleklart førsteval når det gjeld teltturar om vinteren. I tillegg kan det vere smart å investere i ein innerpose, t.d ein silkepose som gir endå betre temperatur og aukar komforten. Silkepose er dyrt (ca. 500), men veg til gjengjeld ingenting.

Når det gjeld underlag ville eg ikkje satsa på bamse. Dette fører ofte til at soveposen vert våt. Eg anbefalar det billegaste og enklaste, det blå underlaget av celleplast (eller kva det no enn er laga av). Legg du jakke og bukse opp på dette underlaget, vert det neppe for kaldt. Det funka iallefall fint for meg på Svalbard.

Fotposar er heller ikkje dumt når ein skal på overnattingstur om vinteren. I tillegg bør du ha ein brennapparat som går på parafin eller noko anna som brenn når det er under -5 grader. Propan/buthan-gassbrennar brenn ikkje under denne temperaturen. Ev. stormkjøkken som går på raudsprit (men dette er lite effektivt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.