Gå til innhold
  • Bli medlem

Vi trenger din hjelp! (Valg av tur Nordkalotten)


Anbefalte innlegg

Sommerens store eventyr begynner å ta form, men vi trenger din hjelp!

P1030217.JPG

Som sikkert en del av dere har fått med seg skal jeg og Kathrine ha et nytt eventyr i sommer på Nordkalotten. Vi har fått fri fra jobb mai til oktober og den meste av tiden skal brukes i naturen oppe i nord. Vi planlegger fire turer som og har satt av fire uker til hver tur. Mye av moroa er planleggingen og opplegget begynner for alvor å ta form. De to første turene, det vil si fra midten av mai til midten av juni og midten av juni til  midten av juli, er mer eller mindre spikret. Først blir det en vandretur i Pasvik, vi starter i Vaggetem og går mot Svanvik. I tur to legger vi opp til en ordentlig loffetur på Gallokvidda der vi skal jakte på storfisken. Vi har vert så heldige å kommet i kontakt med en veldig grei kar som har kommet med gode tips til rutevalg og hvor det kan være lurt å parkere bilen. Han har til og med tilbudt oss å være behjelpelig med transport om det skulle passe seg slik. Dette er vi utrolig takknemlig for og vi tar nok kontakt med han igjen om ikke så lenge for de siste av detaljene. 
De to neste turene blir en padleture fra Kalmankaltio i Finland til Karasjok gjennom Anarjohka nasjonalpark, og en tur i Dividalen nasjonalpark med utgangspunkt i Altevann, vi håper selvsagt på storfisk på denne turen også. Hvilken av disse turene som blir tatt fra midten av juli til midten av august, eller midten av august til midten av september er fortsatt ikke avklart. 
Vi har en del spørsmål ang. disse turene og jeg skal prøve å liste opp de mest sentrale spørsmålene.

Padleturen i Anarjohka nasjonalpark.
  • Bør denne turen bli tatt i juli-aug eller aug-sep?
  • Når er vannstanden mest ideell?
  • Når er myggen mest plagsom?
  • Hvor kan vi parkere bilen vår mens vi er på  denne turen? Bør helst være i Kautokeino eller Karasjok.
  • Vi trenger transport fra Kauto eller Karasjok til Kalmankaltio. Finnes det noen der ute som vet om noen som kan være behjelpelig (mot betaling) med dette?
  • Risikerer vi sinte laksefiskere langs Karasjohka og Bavtajohka om vi tar turen i juli-aug? Kan jo skjønne at det er irriterende at en kano kommer stampende forbi når du står midt i elven på jakt etter storlaksen. Vi vil jo helst unngå lynsjestemning.
  • Risikerer vi kaldt vær med sludd/snø om turen skulle strekke seg ut i september? Det kan jo bli litt kjipt med "vintervær" når mesteparten av turen vil inneholde våte sko, vassing, vading og trekking av kano.
Vandreturen i Dividalen nasjonalpark.
  • Myggen er jo en faktor her også. Vil tro  det er mest i juli-aug og det kan derfor være verdt å ta turen i aug-sep?
  • I juli/aug er det kanskje en mer folk i området enn vanlig? Dette kan jo trekke litt ned om det blir for mye selskap.
  • Om dette blir siste turen risikerer vi kanskje kaldere vær med sludd/snø?
Det som er vårt store håp er at det finnes andre turglade mennesker der ute som kan gi sin menig om alle disse spørsmålene (eller noen av dem). Det store spørsmålet er vel om hvilke tur ville du tatt i juli-august og hvilken tur ville du tatt i august-september? Transport-spørsmålet til Finland vedrørende Anarjohka turen er et annet problem som har gitt undertegnede grått hår de siste ukene.

Om du har innspill kan du skrive disse på kommentarfeltet under eller bruke kontaktskjemaet som ligger på høyre side på bloggen. Leser du dette på Fjellforum er det bare å kommentere under.

Håper på svar fra dere. Vi trenger hjelp!

Varme hilsener fra en gråhåret Anders og en ikke fullt så gråhåret Kathrine. 

DSC_0480.jpg
Det lille håret som er igjen begynner å bli grått.




Vis artikkelen på bloggen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes gøy ut! Jeg er fra Finnmark, og selv om jeg ikke har vært på tur i disse områdene har jeg noen tanker om det du etterspør. for å unngå mygg og laksefiskere bør du padle aug/sep. Men det med laksefiskere bør du ikke bekymre deg over. Det er generelt god takhøyde på elvene i indre strøk hvor fisket ikke er like strengt regulert og på den måten "hellig". Bare gli rolig forbi på motsatt side av elva fra fiskeren.

Hva været angår så er det god sjans for at været kan holde seg fint hele august og store deler av september. Ville ikke bekymret meg for å bli overrasket av vinteren såpass tidlig, heller kanskje bli overrasket av en drøy sommer.

Du bør jo tilstrebe å parkere i Karasjok siden dere avslutter turen der. Et tips for å etterspørre skyss til Kalmakaltio er å spørre i gruppa kjøpe - selge - leie,- etc - Karasjok på facebook.

Myggen er nok mer plagsom i Anarjohka enn i Dividalen som ligger høyere midtsommers. Men det beror på, i sommer gikk jeg gjennom Stabbursdalen i juli og da var det såpass mye dårlig vær at turkameraten min som hadde myggskrekk slapp unna med å flikke litt med roll-onen 2 ganger daglig, og hun slapp helt å bruke myggrustninga hun hadde med seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen i Dividalen, som er mitt nærområde, ville jeg tatt litt tidligere. På fjellet blåser det som regel litt, og da er myggen ikke plagsom i det hele tatt. Det er ellers ikke så ille med mygg uansett her. Myggnetting kan likevel være greit å ha. I september begynner det å bli en del kaldere og det er fullt mulig å oppleve snø i høyden fa begynnelsen av september, selv om det ikke skjer hvert år. Den beste fisketiden er nok også juli-august.

Når det gjelder folk, så er det ikke noe å bekymre seg over. Området er så stort at det kan være mange mennesker på tur uten at man møter så mange av de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående laksefiskere, passer på innsiden hvis de står utvadet så forstyrrer du fisket minst mulig. Ellers kan jeg aldri se for meg at kajakktrafikken er så stor at fiskerne blir sur om det kommer en forbi.

Høres fornuftig ut. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes gøy ut! Jeg er fra Finnmark, og selv om jeg ikke har vært på tur i disse områdene har jeg noen tanker om det du etterspør. for å unngå mygg og laksefiskere bør du padle aug/sep. Men det med laksefiskere bør du ikke bekymre deg over. Det er generelt god takhøyde på elvene i indre strøk hvor fisket ikke er like strengt regulert og på den måten "hellig". Bare gli rolig forbi på motsatt side av elva fra fiskeren.Hva været angår så er det god sjans for at været kan holde seg fint hele august og store deler av september. Ville ikke bekymret meg for å bli overrasket av vinteren såpass tidlig, heller kanskje bli overrasket av en drøy sommer.Du bør jo tilstrebe å parkere i Karasjok siden dere avslutter turen der. Et tips for å etterspørre skyss til Kalmakaltio er å spørre i gruppa kjøpe - selge - leie,- etc - Karasjok på facebook.Myggen er nok mer plagsom i Anarjohka enn i Dividalen som ligger høyere midtsommers. Men det beror på, i sommer gikk jeg gjennom Stabbursdalen i juli og da var det såpass mye dårlig vær at turkameraten min som hadde myggskrekk slapp unna med å flikke litt med roll-onen 2 ganger daglig, og hun slapp helt å bruke myggrustninga hun hadde med seg.

Om vi blir overrasket av en drøy sommer hadde jo vært supert:) Godt å høre at vi ikke trenger å bekymre oss for laksefiskerene. Så kommer du jo med mange gode innspill for å ta padleturen i aug/sep. Skal sjekke ut den kjøp/salg/leie saken på facebook, kjempe ide. Hadde jo vært best å parkere i Karasjok ja, men det blir litt avhengig om hvor vi får skyssen til Kalmankaltio fra og hvor får lov til å parkere bilen. Tusen takk for så utfyllende svar, bare å kommentere om du plutselig skulle komme på noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen i Dividalen, som er mitt nærområde, ville jeg tatt litt tidligere. På fjellet blåser det som regel litt, og da er myggen ikke plagsom i det hele tatt. Det er ellers ikke så ille med mygg uansett her. Myggnetting kan likevel være greit å ha. I september begynner det å bli en del kaldere og det er fullt mulig å oppleve snø i høyden fa begynnelsen av september, selv om det ikke skjer hvert år. Den beste fisketiden er nok også juli-august.

Når det gjelder folk, så er det ikke noe å bekymre seg over. Området er så stort at det kan være mange mennesker på tur uten at man møter så mange av de.

 

Dette var jo gode argumenter for å ta turen i juli/aug. Veldig kjekt at du gir meg gode råd, uten den hjelpen ville det blitt flere søvnløse netter fremover:) Bare å gi en "lyd" om du skulle komme på mer som kan være til hjelp. Setter uansett stor pris på at du gidder å hjelpe en småfrustert "villmarking". TAKK! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Steggen og M-Nilsen skriver. Har ikke opplevd myggen som noe problem over tregrensen i Dividalen. Vil dere ned i dalen kan det være litt mer. 

 

Når det gjelder folk så er området stort. Det kan være ganske så folksomt på T-stiene og hyttene som er nærmest startsteder (Rostahytta, Dividalshytta). Lenger inn kan det gå dager mellom hver gang en treffer folk om en i det hele møter noen. 

 

Anbefaler selvsagt at dere kommer hit til Dividalen i juli-aug, så skal jeg sørge for varm dusj, kaldt å drikke, logistikk (transporthjelp e.l.) og selskap på tur noen dager :)

 

Edit: Hvor holder du til Steggen? Er halv-ny i nord (Målselv), så om noen vil vise frem "hemmelige" favorittsteder, eller ta en kaffepause på fjellet er det bare å gi lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det Steggen og M-Nilsen skriver. Har ikke opplevd myggen som noe problem over tregrensen i Dividalen. Vil dere ned i dalen kan det være litt mer. 

 

Når det gjelder folk så er området stort. Det kan være ganske så folksomt på T-stiene og hyttene som er nærmest startsteder (Rostahytta, Dividalshytta). Lenger inn kan det gå dager mellom hver gang en treffer folk om en i det hele møter noen. 

 

Anbefaler selvsagt at dere kommer hit til Dividalen i juli-aug, så skal jeg sørge for varm dusj, kaldt å drikke, logistikk (transporthjelp e.l.) og selskap på tur noen dager :)

 

Edit: Hvor holder du til Steggen? Er halv-ny i nord (Målselv), så om noen vil vise frem "hemmelige" favorittsteder, eller ta en kaffepause på fjellet er det bare å gi lyd.

Høres ut som en kjempeplan:) Hadde vert veldig kjekt å treffes, varm dusj og kald drikke er jo supert. Det ser veldig ut som Dividalen turen blir i juli/aug. Takk Jan Erik:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

Ser at dere planlegger en lengre tur inn på Gallok området. Har selv vært der på en kanotur som ble krevende Pga mye bæringer, men fiske i Garsjøen og område mellom store og lille Gallok var meget bra. Vurderer selv en ny tur inn uten kano og evt inn over Finskegrensa til Kaldoaivi. Har du fått noen tips om rute / område som det kan være verdt å bruke 3 til 4 uker i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.