Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs uten depot/påfyll av mat. Erfaringer?


Gulltopp

Anbefalte innlegg

Et det noen som har gått Norge på langs eller liknende langturer på sommerstid uten depoter eller påfyll av mat underveis? Er dette i det hele tatt mulig?

 

Hva kan man i så fall spise utenom fisk og bær?

Og hva slags matvarer MÅ man ha med seg i sekken i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er mulig å gå NPL med sekk, uten etterforsyning. Å leve av naturen er uforutsigbart og det er lett å bruke mer energi på jakt og fiske, enn hva fangsten gir.

 

Du kan jo forsøke å gå på en ukestur der du skal forflytte deg 100 km, men ta med deg mat for 2 dager. Så er det opp til deg selv å spise deg mett av naturen de resterende 5 dagene. Etter den uka kan du tenke at du skal fortsette på samme diett i 15-20 uker til.

 

Kanskje hvis du laster opp en sykkelvogn med REAL turmat, smør og ris. og holder deg til veinettet...

 

Ta med visakortet ;)

 

 

Men det er mulig å dra på "langtur" sommerstid uten etterforsyning. Jeg har vært på en 3 ukers tur sommerstid som var "unsupported", men distansen var på knappe 200 km og mye tid ble brukt på fiske. Da var startvekt på sekk i overkant av 30 kg og vi baserte oss på fisk 5 av 7 middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med sånn tur, det virker veldig ambisiøst!  Overleve på det man finner syntes jeg dog er interessant..

 

Salt er nok lurt å ha med om man ikke skal gå beina av seg og følge kysten... 

 

Det er mange typer lav ,reinlav for eksempel, man kan spise dersom man forveller det med aske(luter det). Sammen med ulike røtter vil jeg tippe det vil bli mye av sikker kost på en slik tur, fiske er og blir litt gambling. Det blir mye bær og det er det ikke alle mager som tåler like bra.

 

Tips: koke te på skudd av gran/furu / einer må du nesten regne med for å få vettuge mengder C vitamin. Skjørbuk er ikke noe stas. Bjørkeblader skal vist også kunne lages te på, det har jeg ikke prøvd.

 

Er man nære trær som bjørk kan du jo også tappe sevje over natta ved å sage over ei grein om du er i sesongen for det.

 

Insekter man kan spise:

  • Gresshopper
  • Maur
  • Skarabider, for eksempel gullbasser og nesehornbiller
  • Larver av skarabider
  • Larver av bier
  • Sommerfugllarver, men obs; de hårete kan være giftige
  • Krattsnegler og hagesnegler

http://www.forskning.no/artikler/2012/august/329664

 

En ting som kan være verd å nevne er at i norge er det fri jakt over sjøvann, men det er mange kilo for lite mat  i denne sammenheng- se også http://www.statskog.no/jakt/Sider/Revejakt_smaarovvilt.aspx - Unge Kråker og skjærer er vistnok ok mat(de som man finner "i naturen", ville ikke akkurat spist søppelfuglene i byer etc :wacko: )

 

Vi har da overlevd i norge i noen tusen år før real turmat, så med moderne utstyr tror jeg det burde gå ganske fint om man lærer seg nok om flora og fauna. Vil tro at det ikke nytter å være kresen og du risikerer nok å bruke mer tid på å få tak i mat enn på å komme deg noen vei nord<->sør...

 

Alternativet er jo å plotte inn alle bensinstasjonene /pølsebodene langs veien på kartet, men det blir kanskje litt juks :D

 

(Med unntak av te og sevje har jeg ikke testa dette sjøl, bare så det er sagt )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har da overlevd i norge i noen tusen år før real turmat, så med moderne utstyr tror jeg det burde gå ganske fint om man lærer seg nok om flora og fauna. Vil tro at det ikke nytter å være kresen og du risikerer nok å bruke mer tid på å få tak i mat enn på å komme deg noen vei nord<->sør...

 

Det er noen store utfordringer her.

  • Dagens steinaldermennesker er bundet av lover og regler når det gjelder jakt og fiske.
  • Å leve av naturen er masse arbeid, å klare dette alene er sannsynligvis uoverkommelig. Tror alle jeger/sanker-samfunn jobber sammen i grupper for å fordele oppgaver og høste nok mat. Spør Kristoffer Clausen ;)
  • Det går mye tid til til å høste nok mat, og til  å tilberede den - Det blir lite tid til forflyttning. Det nok bare Bear Grylls som finner selvdøde dyr som kan spises... 
  • Variert mat er lettest tilgjengelig langs kysten, men da er også reiseveien mye lengre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem hvis man skal kombinere det å forflytte seg langt med det å leve av naturen er at man ikke har mulighet til å nyttiggjøre seg "stor mat". Er liksom ikke bare å skyte en hjort å bære den med seg. Dermed blir man avhengig av å skaffe mat nærmest hver dag, uansett hvor man er. Og på en langtur kommer man helt sikkert til mange områder hvor dette er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det noen som har gått Norge på langs eller liknende langturer på sommerstid uten depoter eller påfyll av mat underveis? Er dette i det hele tatt mulig?

 

Hva kan man i så fall spise utenom fisk og bær?

Og hva slags matvarer MÅ man ha med seg i sekken i utgangspunktet?

Se litt på tallene.

I følge et annet innlegg her, så har den britiske arme god greie på kaloribehov for soldater i felt, og beregnet dette til opp mot 7000 kalorier pr dag (i gamledager, med kun føtter til transport.)

La oss like godt bruke dette tallet da det gjør regnestykket enkelt om vi samtidig beregner 7000 kalorier pr kilo i fett.

Mao du må ha med på kroppen eller i sekken ca et kilo pr dag. Om du mener det er mulig å samle, fiske og jakte tilstrekkelig, så sjekk kaloriinnholdet på bær og fisk.

(Nå kan det sikker finnes mange feil og andre ting som det bør tas hensyn til i mitt regnestykke, men la oss gjøre det enkelt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være mulig å gjøre det men det vil nok ta veldig lang tid. Første pri på en slik tur blir å skaffe mat så det blir ikke så mye tid til å gå.

Leve på bær, røtter etc vil ikke fungere bra over tid så du må fiske mye. Spørs om en slik tur ikke hadde vært lurest med en hagle i sekken. Får man skutt en del fugl og kanskje annet småvilt er saken en annen. Må nok ty til litt tjuvjakt i tilfelle. Kan ha med noe tilbehør i sekken men vekt begrenser jo fort hvor lenge det varer.

Av "tilleggsmat" i sekken ville jeg hatt litt sportsdrikk, energitabletter, nok salt, piller med multivitaminer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: du riskerer å bli skikkelig matlei om du spiser fisk til frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat hver dag. Samt drikker barnålte eller vann hele døgnet.

 

Forresten et varsku når det gjelder te av natur-ingredienser som f.eks. bjørkeblad eller visse blomsterblad: ofte inneholder disse plantene salisylsyre. Dette er en av ingrediensene til paracet og uten den andre paracet-ingrediensen acetyl, kan dette forårsake plagsomme bivirkninger. I det hele tatt skal du ikke ta medisin om du ikke er syk. Dette bør du derfor ikke drikke i store mengder. En kopp med lav dose i ny og ned går fint, det har jeg gjort selv, men jeg synes det holder med 2-3 kopper per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å leve av naturen når man er Bear Grylls ja, med sjøldaue dyr stadig vekk. Hadde et prosjekt på dette på videregående: Under ideelle forhold - bærsesong, sopp, ved et bra fiskevann osv var vi ikke i nærheten av å oppnå kalorier nok. Hvis vi hadde fått mengder av fisk kanskje, men som det er nevnt blir du ulidelig lei av ørret etter en ukes tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville antagelig bli nødt til å gå, slå leir for noen dager for å jakte, fiske og samle før du kommer deg videre. Både våpen og fiskeutstyr finnes i vekter som ikke er for ille.

Med tid nok, ja, kanskje.

 

Men før en sånn tur må du ha en "charte blance" fra alle relevante grunneiere og myndigheter langs ruta og det finnes så vidt jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er noen store utfordringer her.

  • Dagens steinaldermennesker er bundet av lover og regler når det gjelder jakt og fiske.
  • Å leve av naturen er masse arbeid, å klare dette alene er sannsynligvis uoverkommelig. Tror alle jeger/sanker-samfunn jobber sammen i grupper for å fordele oppgaver og høste nok mat. Spør Kristoffer Clausen ;)
  • Det går mye tid til til å høste nok mat, og til  å tilberede den - Det blir lite tid til forflyttning. Det nok bare Bear Grylls som finner selvdøde dyr som kan spises... 
  • Variert mat er lettest tilgjengelig langs kysten, men da er også reiseveien mye lengre.

 

 

Ja, det er noen gigantiske utfordringer. 

 

sjøl om det er mulig å få ganske mye utstyr som hjelper blir det nok for mange timer fangst og for få timer flytting. burde være mulig å få en fiskestang, kroker etc, salongrifle + noen hundre skudd på en ca 2 kilo tilsammen- men det er uansett nok ikke problemet.

 

Ett problem med reise om sommeren er vel også at det er bålforbud..

 

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke det er særlig realistisk å få dette til, om man skal gjøre det forsvarlig og på rett side av loven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ville bli veldig vanskelig å dra på en så lang tur uten etterforsyninger. Å leve delvis av naturen er ikke så enkelt når alvoret kommer og man ikke har noe valg. Men skulle jeg forsøke ville jeg nok hatt med et lite garn i sekken i tillegg til fiskestang. Litt større mulighet for fangst enn bare med fiskestang. Jakt blir ikke så enkelt sommertid, lite lovlig å jakte på. Skulle jeg likevel hatt med våpen ville jeg satset på salongrifle. Lett våpen med mulighet for å bære med seg mer ammo. En annen mulighet kan være snarefangst, men som sagt, her finnes det regler å følge. Dessuten ville antakelig jakt bare føre til unødvendig bruk av energi i forhold til resultat. Skal man krysse landegrenser med våpen får man også noen regler å forholde seg til.

Men tanken er spennende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det ikke er nødvendig å ha med seg en sherpa som kan bære ammunisjonen for deg også. 

 

En mulighet er jo å ta en Roald Amundsen. Han brukte jo hundene som matpakke. Hvis en startet ut med en flokk hester/sauer/geiter kunne de vært matpakke underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et det noen som har gått Norge på langs eller liknende langturer på sommerstid uten depoter eller påfyll av mat underveis? Er dette i det hele tatt mulig?

 

Hva kan man i så fall spise utenom fisk og bær?

Og hva slags matvarer MÅ man ha med seg i sekken i utgangspunktet?

 

Hvis dette er noe du vurderer å forsøke håper jeg du ikke gir opp selv om mange her inne sier at det neppe lar seg gjøre. Det blir plutselig åpenbart at mange lignende utfordringer neppe hadde blitt forsøkt/gjennomført dersom vedkommende hadde spurt fjellforum på forhånd om det var mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å teste dette ville jeg først prøvd å gjøre det i litt mindre skala. En plass hvor du vil kunne høste av fisk og bær hvis vi befinner oss i innlandet. Vi tar Finnmark for enkelhets skyld, siden det er rikelig med fisk overalt og det omtrent ikke finnes restriksjoner og begrensninger på innlandsfiske. Før du setter ut på fiskespiseekspedisjon vil jeg anbefale deg å venne deg til et lavkarbokosthold godt i forveien, slik at ikke karb-suget blir for stort og overgangen for brå, med påfølgende fysisk og psykisk knekk. Du vil måtte fange minst 2 kilo fet fisk(for å ta et generelt tall) hver dag, dette vil gi omtrent 4000kcal når man korrigerer sånn passelig for det uspiselige av fisken. Ser noen nevner lenger opp i tråden av en dagsrasjon kan ligge på 7000kcal, men det vil være individuelt. Er du en liten effekiv fyr kan det hende du bruker langt mindre.

Så kan man jo spekulere i hvor mye av tiden du vil måtte bruke på forflytning vs furasjering, noen dager vil det kanskje gi seg selv når innbydende vakorgier blir passert på rekke og rad, mens andre dager når nordavinden er sur og fisken fraværende vil det nok være vanskelig. Du kan heller ikke regne med at fisken du fanger vil holde seg så lenge, så noe særlig lengere enn 2 dager kan du ikke forvente og ha spiselig fisk i sekken. Er du ute på sensommeren også, kan det by seg noen eventyrlige multefangster som vil komme godt med.

Er dette noe du seriøst vurderer og gjennomføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: du riskerer å bli skikkelig matlei om du spiser fisk til frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat hver dag. Samt drikker barnålte eller vann hele døgnet.

 

Forresten et varsku når det gjelder te av natur-ingredienser som f.eks. bjørkeblad eller visse blomsterblad: ofte inneholder disse plantene salisylsyre. Dette er en av ingrediensene til paracet og uten den andre paracet-ingrediensen acetyl, kan dette forårsake plagsomme bivirkninger. I det hele tatt skal du ikke ta medisin om du ikke er syk. Dette bør du derfor ikke drikke i store mengder. En kopp med lav dose i ny og ned går fint, det har jeg gjort selv, men jeg synes det holder med 2-3 kopper per dag.

En liten halv-nerdete korreksjon bare:

Acetylsalisylsyre (C6H4(OCOCH3)COOH ) er virkestoff i dispril/albyl-e/globoid/aspirin. 

I paracet er virkestoffet paracetamol ( C8H9NO2 )som ikke ligner noe spesielt på salisylsyre ut over at begge har en viss smertelindrende effekt og reduserer feber.

Men uansett enig i poenget du kommer med her. Greit å være litt påpasselig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å teste dette ville jeg først prøvd å gjøre det i litt mindre skala. En plass hvor du vil kunne høste av fisk og bær hvis vi befinner oss i innlandet. Vi tar Finnmark for enkelhets skyld, siden det er rikelig med fisk overalt og det omtrent ikke finnes restriksjoner og begrensninger på innlandsfiske. Før du setter ut på fiskespiseekspedisjon vil jeg anbefale deg å venne deg til et lavkarbokosthold godt i forveien, slik at ikke karb-suget blir for stort og overgangen for brå, med påfølgende fysisk og psykisk knekk. Du vil måtte fange minst 2 kilo fet fisk(for å ta et generelt tall) hver dag, dette vil gi omtrent 4000kcal når man korrigerer sånn passelig for det uspiselige av fisken. Ser noen nevner lenger opp i tråden av en dagsrasjon kan ligge på 7000kcal, men det vil være individuelt. Er du en liten effekiv fyr kan det hende du bruker langt mindre.Så kan man jo spekulere i hvor mye av tiden du vil måtte bruke på forflytning vs furasjering, noen dager vil det kanskje gi seg selv når innbydende vakorgier blir passert på rekke og rad, mens andre dager når nordavinden er sur og fisken fraværende vil det nok være vanskelig. Du kan heller ikke regne med at fisken du fanger vil holde seg så lenge, så noe særlig lengere enn 2 dager kan du ikke forvente og ha spiselig fisk i sekken. Er du ute på sensommeren også, kan det by seg noen eventyrlige multefangster som vil komme godt med.Er dette noe du seriøst vurderer og gjennomføre?[/quote

Jeg er helt enig med deg i at det vil være riktig med en test tur.

Men et kaloriforbruk på ned mot 4000 pr dag, tror jeg ikke er realistisk, om det skal gås 6 timer pr dag, med sekk, i terreng.

Jeg har regnet på mitt eget kaloriforbruk, og det ligger på rundt 4000 pr dag, og jeg har da treningfri i hvertfall en dag i uka, og turene i helga blir ikke over 3 timer normalt og da med en sekk på bare 8-10 kilo.

Regnet på en annen måte: grunnforbrenning 2500 kalorier pluss ekstra pr time 500 kalorier i 6 timer blir 5500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Tror jeg skulle klart turen uten etterforsyninger om jeg kunne ta fly! &nbsp;Uten motor kan det muligens gå an med kajakk, seilbåt eller sykkel med henger.

&nbsp;

Seilbåt har eg tru på. Fordi det truleg er enklast å finne mat i sjøen, ein stoppar ikkje opp om det vert litt smalhans nokre dager, det er ikkje den store kraftanstrengelsen som krev mykje mat, det vil ikkje ta veldig lang tid. Ein har også kapasitet til å ta med seg noko sikringskost (truleg nok mat til heile turen) i båten. Dersom prosjektet går ut på å leve av naturen, er det bare å droppe det siste punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.