Gå til innhold
  • Bli medlem

noen som har erfaring med helsport patagonia vintertelt


Torodd Kristoffersen

Anbefalte innlegg

hei har begynnt å kikke på et godt telt men får ikke bestemt meg .har set på helsport sit telt patagonia som ser veldig bra ut ,men jeg har bare sett bilder av det på net er det noen som har noe erfaring med det telte?eller er det noe annet som er bra.jeg snaker om 2-3 mans telt .å som jeg kun skal bruke på vintern. prisen er ikke viktig bare det er bra med fornuftige løsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har sett den filmen, han går grundig i mellom telte men jeg er lit skeptisk når jeg ikke har sett det i virkligheten men jeg regner med at jeg får sett det på vilmarkmessa 27-30 mars i lillestrøm

Jeg er ikke så sikker på at det står på vilmarksmessen. Den er mer rettet mot skog, jakt og fiske. Det har typisk vært nyheter, lavoer og telt type fjellheimen på standen til Helsport de gangene jeg har vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da debattert grundig på dette forumet tidligere. Lønner seg å ta et søk.. 

Trådstarter spør om noen har erfaring med Patagonia. DET er det vel ingen som har i tråden du lenker til. Lurt å lese hva det spørres om også.

 

Og er det egentlig sånn at man må søke rundt på forumet før man stiller et spørsmål. Er vel ikke så farlig om det blir flere tråder om samme tema?

 

Vi ønsker vel et levende forum, ikke bare et villmarkswikipedia?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Og er det egentlig sånn at man må søke rundt på forumet før man stiller et spørsmål. Er vel ikke så farlig om det blir flere tråder om samme tema?

 

 

 

På generelt grunnlag: Pointless å smekke opp 10 tråder om samme tema når man like gjerne kan stille spørsmålene sine i en eksisterende tråd, som nesten garantert allerede finnes på forumet fra før. Blir jo ikke noe mindre "levende" om man bruker eksisterende tråder. Det bidrar til å holde forumet ryddig, og man slipper for ettertiden å evt måtte lete gjennom ørt'n tråder om samme tema for å finne det man er ute etter. Derfor er f.eks "brukerfaringer"-delen fin her.. Hvis bare folk hadde vært flinkere til å lage slike erfaringer på materiellet de har, hadde det vært en kjemperessurs. 

 

Nok avsporing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og testet Svalbard 3 idag, som har lignende kvaliteter som Patagonia(kanskje ikke like ekstremt, men er du så eksterem da???)

og må si at 4,5kg(teltets vekt) med all den luksus, var helt ekstrem. Eg må spørre meg selv ka eg har holdt på med når det gjelder telt: vekt ,stabilitet, komfort, værbestandig osv, så ble eg så imponert at eg råder deg til å prøve teltet. Men dette MÅ du sammenligne  med andre for å få rett inntrykk om dine ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Derfor er f.eks "brukerfaringer"-delen fin her.. Hvis bare folk hadde vært flinkere til å lage slike erfaringer på materiellet de har, hadde det vært en kjemperessurs. 

 

Nok avsporing. 

 

Det var bra funksjonalitet for brukererfaring i det gamle forumet. Men både denne funksjonaliteten og dei fleste brukererfaringane forsvann i moderniseringa av forumet for ei tid sidan. Dagens brukererfaring er klønete både å legge inn og lese, derfor vert det heller ikkje brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stabiliteten med doble teltstenger merkes veldig godt i motsetning til når kun når man benytter enkeltstenger. Godt og vindstabilt.

I fotenden i teltet har man merkbart ekstra god plass. Når vi har vært to stk. på tur med teltet legger vi en av sekkene i enden. I halve forteltet graver vi en grop slik at det er mulig å stå der, og plasserer den andre sekken der. Den andre delen har vi kokkeutstyr på.

 

Det er mulig å ha tre stk. i teltet, men da har man ingen plass å bevege seg på omtrent. Da ligger man i teltet som pinner. Men når vi er to har vi god og grei plass. Takhøyden i fotenden er heller ikke så høy, og som sagt i introduksjonsvideoen til teltet er dette for å la vinden gå over teltet istedenfor at det øker vindmotstanden. Vekten har nok også gått litt ned pga. dette, og når man er inne i teltet har man sjelden behov for å være i den delen av teltet.

 

post-10393-0-39462400-1393327519_thumb.j

post-10393-0-28231100-1393327535_thumb.j

post-10393-0-85238300-1393327498_thumb.j

post-10393-0-48001600-1393327508_thumb.j

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Starter opp igjen denne tråden. Hvordan er egentlig forteltet? Jeg ser på Helsport sine hjemmesider at det er 125 cm bredt (185 cm på det bredeste) og 120cm i lengde. Selv om målene er store ser det ut som forteltet skrår veldig fort ned, og det ikke blir ikke så voldsomt stort allikevel?

 

Selv om man ofte graver grop i forteltet er det ikke alltids dyp snø om man skulle ta med teltet i skog og mark. Skjønner at teltet er konstruert for mer ekstreme turer og skal tåle store påkjenninger. Men er altså bare en ting jeg lurer på. Vet godt om bla. Svalvard High, fjellheimen x-trem osv. som har store fortelt, men patagonia har mange kvaliteter jeg er ute etter. 

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som stemmer ang. vekt på dette teltet? Helsport.no oppgir 4,95kg for telt pluss 1,1kg for plugger, mens fjellsport oppgir 3,99 for telt pluss 0,45kg for plugger. Skulle tro at Helsport selv oppgav korrekt info, men 6kg for et tremannstelt begynner å bli veldig mye, selv for et ekspedisjonstelt. Men det spørs vel også litt hvor mange plugger man faktisk trenger på alle turer, mulig vekten kan skrelles ned ganske betydelig til "vanlige" vinterfjellsturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva som stemmer ang. vekt på dette teltet? Helsport.no oppgir 4,95kg for telt pluss 1,1kg for plugger, mens fjellsport oppgir 3,99 for telt pluss 0,45kg for plugger. Skulle tro at Helsport selv oppgav korrekt info, men 6kg for et tremannstelt begynner å bli veldig mye, selv for et ekspedisjonstelt. Men det spørs vel også litt hvor mange plugger man faktisk trenger på alle turer, mulig vekten kan skrelles ned ganske betydelig til "vanlige" vinterfjellsturer?

Legger ved min korrespondanse med Helsport ang vekten:

"Totalvekt på teltet ink vinterplugger, doble stangsett og pulktrekk er 6,05 kg slik det fremgår på vår hjemmeside. teltvekt 4,95 + 1,1 kg plugger. Komplett vinter ekspedisjon vil veie 5,71 kg. Da er det beregnet at sommerpluggene er tatt (0,34kg)

På turer hvor det ikke er behov for en like kraftig konstruksjon på sommerhalvåret, kan man klare seg med enkelt stangsett, droppe pulktrekk samt at man bruker standard plugger. Teltets lettest mulige totalvekt vil da være 4,26 kg. Dersom man dropper doble stangsett og pulktrekk samt bruker sommerplugger vil teltet ha en totalvekt på 4,26 kg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Starter opp igjen denne tråden. Hvordan er egentlig forteltet? Jeg ser på Helsport sine hjemmesider at det er 125 cm bredt (185 cm på det bredeste) og 120cm i lengde. Selv om målene er store ser det ut som forteltet skrår veldig fort ned, og det ikke blir ikke så voldsomt stort allikevel?

 

Selv om man ofte graver grop i forteltet er det ikke alltids dyp snø om man skulle ta med teltet i skog og mark. Skjønner at teltet er konstruert for mer ekstreme turer og skal tåle store påkjenninger. Men er altså bare en ting jeg lurer på. Vet godt om bla. Svalvard High, fjellheimen x-trem osv. som har store fortelt, men patagonia har mange kvaliteter jeg er ute etter. 

 

Takker for svar!

Hei,

Du har nok rett i at forteltet skrår fort ned, og dermed blir ikke plassen så stor hvis du ønsker å ha det som oppholdsrom samt drive med matlaging. 

Så langt har jeg gått for å ligge inne i innerteltet med glidelåsen helt åpen og styre primusen (i forteltet) derfra. På den ene turen nå i vinter hvor vi var to ble det til at en var i forteltet og lagde mat mens han andre lå inne i innerteltet. Da var det ikke snakk om mye mer plass der ute.

Men jeg opererer med pulk så jeg har ikke hatt behov for å ta noe inn i teltet foruten koke- og soveutstyr.

Så altså, hvis du mener et stort fortelt er viktig ville jeg absolutt gå for noe annet - Fjellheimen som du nevner (eller ekstra luksus; Svea) er et godt alternativ. Når det er sagt er det en real fryd å sette opp teltet med de løsningene som er på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.