Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til skalljakke


Hans Ola Jordet

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er en ung mann som lenge har hatt planer om å skaffe meg ei god skalljakke. Men det er så fryktelig mange jakker å velge imellom, samt at det ofte blir litt dyrt. Noe som betyr at det blir vanskelig å bestemme seg, fordi jeg ønsker best mulig jakke for pengene.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noen gode erfaringer å dele med i forhold til jakkemerker o.l.?

Selv er jeg på utkikk etter ei robust jakke til bruk vår, sommer og høst, som er vind- og vanntett (tilnærmet iallefall), relativt lett, flere store gode lommer, god hette, gjerne litt lang og en pris på 2000 - 6000,-.

Finns det noen tips? evt. lignende emner i forumet?

 

Mvh. 

Hans Ola 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest gammeltbrukernavn111

Hvis du vil ha god lengde på jakka er det ganske lett å bestemme seg, for det er ikke mye å velge mellom. Nå for tiden konkurreres det om å lage kortest mulige jakker.

 

Dyrt alternativ: Arcteryx Theta AR

Rimeligere alternativ: Bergans Snøhetta (den nye modellen, denne: http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Sn%C3%B8hetta-Jkt-Red-L--150022-p0000595074 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker å bruke opp mot 6000 kr på skalljakke ville jeg vurdert Arcteryx sine modeller. Har brukt Beta AR i fem år eller noe. Kjempefornøyd med den. Kjøpte for en månedstid siden Theta SVX. Grunnen til at jeg kjøpte Theta jakka var at jeg ville ha en lengere jakke enn det Beta er. I tillegg er Theta jakka i et kraftigere stoff. Så langt veldig godt fornøyd med Theta jakka. Når det gjelder den 5 år gamle Beta jakka så er den fortsatt vanntett og bra. Den er hardt brukt, sommer og vinter. Sist var på nyåret med motorsag i henda. Så kan ikke si jeg har vært nøye med den. Det jeg digger med Arcteryx er passformen og enkle men funksjonelle funksjoner. Som lommer, hette og innstramming. Lite dilldall. 

 

Har Norrøna Recon GTX, Norrøna Falketind GTX, Bergans ettellerannet. De tre jakkene når ikke Arcteryx opp til kneet når det gjelder bruk, slitasje og passform.

 

Arcteryx er dyrt, men når du bruker den på fjerde året og fortsatt er fornøyd tror jeg ikke du tenker på det du betalte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en arcteryx alpha sv i 8 år og har i høst byttet den ut med en til avsamme sort.

Den er kort, men arcteryx har også lengre jakker. Bedre jakker får du ihvertfall ikke. Greit at den koster litt, men man får somregel hva man betaler for. Har kun positive ting å si om merket og jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt alternativ:

 

Klättermusen Brede

Norrøna Svalbard Børge Ousland

 

 

Billig:

Bergans Arctic Expedition Jacket

Norrøna Trollveggen(Gammel modell, som må kjøpes på finn.no)

 

Svært god erfaring med alle untatt Bredejakken, da jeg ikke har prøvd den selv enda.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips hvis du har muligheten er å dra på Norrøna Outlet Langevåg. 

Var der for to dager siden. Da hadde dem Norrøna Svalbard Børge Ousland i rød og grønn med 40% rabatt. Trollveggen hadde dem også med rabatt, både nye og gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klättermusen Allgrön kan jag rekomendera. Det är den bäst fungerande 3-lagars jackan jag provat. 2-lagers finns vad jag vet inte i den prisklass du önskar (du måste ned till ca 500-1000NOK för att hitta något. Du kan dock köpa sådana jackor av mig för betydligt högre prist, om priset känns viktigt).

2-lagers med nätfoder är i princip alltid att föredra framför 3-lagers enligt min erfarenhet. Undantag för när vikt och packvolym är viktigare än funktion.

 

Ett annat problem är att många skaljackor idag görs för smala och tighta. En skaljacka skall vara stor och luftig. Då kan till och med en 3-lagers fungera helt OK. Klättermusen Allgrön är ganska vid. Och så är den gjord med riktigt blixtlås med slå, istället för vattentätt blixtlås som i princip alla andra har (och som är en dålig lösning om man håller på med fysisk aktivitet). Allgrön har tyvärr bara knapp uppe och nede i slån, men man kan enkelt montera i fler själv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ett annat problem är att många skaljackor idag görs för smala och tighta. En skaljacka skall vara stor och luftig. Då kan till och med en 3-lagers fungera helt OK. Klättermusen Allgrön är ganska vid. Och så är den gjord med riktigt blixtlås med slå, istället för vattentätt blixtlås som i princip alla andra har (och som är en dålig lösning om man håller på med fysisk aktivitet). Allgrön har tyvärr bara knapp uppe och nede i slån, men man kan enkelt montera i fler själv.

Ikke helt alle...

Både Norrøna Svalbard og Dove er romslige og har klaff over glidelåsen. (Svalbard er så pass stor at jeg måtte gå ned en størrelse.)

 

Og i helgen fikk min Dovre jakke (og bukse) skikkelig vise seg. Stiv kuling, null grader og regns/sludd.  Jeg var nesten tørr etter to tre timer.

(Men det kom nok av at jeg ikke svettet like mye som vanlig - gikk helst og var kald.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolla vad jag hittade på Nätet:

 

https://www.norrona.com/en-GB/Products/5310-13/2315/narvik-gore-tex-2l-jacket-m/

 

Vad har hänt? Jackan verkar ju riktigt vettig! Lite väl lång och på tok för dyr, men bortsett från det... Inga tryckknappar i slån heller, men det finns en slå från fabrik och knappar kostar bara några 10or på clas ohlson. Lovande från Norrøna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidst jeg købte ny skaljakke, købte jeg en Montura Core. Hvis det er vigtigt for dig, at jakken er lang, vil jeg ikke anbefale denne, men hvis du kan leve med en lidt kortere jakke, er den rigtigt fin. Den har et lidt "sportsligt" snit - kort og tætsiddende, men det kan man i nogen grad styre selv ved evt. at købe den et nummer større. 3-lags goretex pro. Klart den bedste skaljakke, jeg nogensinde har haft. Da jeg købte den i høsten 2012, var listeprisen ca. 4200 DKK, men Friluftslageret i Odense havde den gang 30 % rabat på alle Montura jakker, så jeg fik den for ca. 2800. Nu sælger de den for 1999. På den måde er værdien af min jakke også blevet lidt devalueret, men det kan jeg leve med. Jeg ved ikke, om der er nogen, der sælger den i Norge, men Friluftslageret sender også ud af landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne jakken til min sønn for over to år siden og han har ikke tatt den av siden den gang. Den brukes både til hverdag og fest, hjemme og på tur. Jeg lurer på om han sover med den også.  :logik:

http://komplettfritid.no/product/bergans-sekken-jacket-blackred

Jeg vet ikke om jakken er i salg lenger, men det finnes sikkert en tilsvarende jakke å få tak i.

Det kan se ut som om Bergans Trolltind er ganske lik.

 

De tekniske egenskapene er stort sett de samme for alle jakker som er laget av GoreTex. Du bør bare finne en som passer bra og som har de lommene, lufte- og strammemulighetene som du ønsker. test også om hetta er bra. Stenger den for utsikten til siden, er det plass til lue og har den tilstrekkelig med justeringsmuligheter. Noen hetter er litt korte i nakken når du bøyer hodet fremover.

Jeg har slitt ut to Bergansjakker laget av Dermisax. Dette er uten tvil de beste all round jakkene jeg har hatt.

Jeg har også en Arcteryx theta SV jakke av Gore Tex. Den er kald og kondenserer veldig lett i litt kaldt vær, men er en god jakke i regnvær sommerstid. (Jeg hadde forventet mer av denne jakken sett i forhold til prisen.) 

Du finner helt sikkert en topp skalljakke fra Norrøna eller Bergans til mellom 3- og 4000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at det friste å spare til ei Arcteryx jakke. Det æ jo ei investering for mange år je vil ha!

 

Jakka æ i hovedsak tenkt til bruk i sommerhalvåret pluss vår og høst. Til vinterbruk har je en herlig annorakk! 

 

Je har sett litt på Bergans expedition, noen erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Ny på forumet her, og kom over denne tråden. Jeg har tidligere reist endel rundt i inn og utland, og gått både i jungel, snø, skog og strand. Er også på jakt etter en skalljakke, og har hørt endel bra ting om Arc'Teryx sin LEAF serie, spesiellt Alpha LT. Noen som har erfaringer med disse, og vet om disse kan kjøpes i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som en kompromissjakke har jeg gjort gode erfaringer med Klättermusen Ask. Lett og fin(ca 500g) samtidig med detaljer som god hette og skrittstropp som gjør den egnet til vinterbruk. Kom nettopp tilbake fra fjellet i går, og hatt både ruskevær og solskinn, og mye fysiske anstrengelser. Puster utrolig godt og skydder for vær og vind. Kan være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.