Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken størrelse på isbor? (135mm eller 155mm?)


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei. Har endelig blitt bitt av isfiskebasillen og trenger å kjøpe meg et isbor. Tror jeg skal gå for et HEINOLA ORGINAL isbor. Men er usikker på om jeg bør gå for 135mm eller 155mm? Jeg fisker kun i ferskvann og her på Sunnmøre går det stort sett i ørret og litt røye. Det er skjelden jeg får fisk over kiloen. Men det hadde jo vert ekstremt surt om storfisken endelig biter så er hullet for lite!!!! 135mm eller 155mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pikachu

Hvis du kun skal fiske på Sunnmøre er sikkert 135 mm nok.

Hvis du skal fiske i Indre Troms ønsker du deg ihvertfall 155 hvis du bær i storingen. Jeg har 150 mm og har berget opp storrøye på 3,8 kg fra 150 mm høl. Større fisk enn det kan bli problematisk, ihvertfall uten klepp.

Hvis du skal bedrive kikkefiske er det en fordel med så stor diameter som mulig. Du får mye større synsfelt og mer lys i hølet jo større diameter du har. Du ser feks mye bedre i et 200 mm høl enn i 150 mm, spesielt hvis det er mye snø på isen og derav bekmørkt under isen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 135mm UR Rantanaen (den turkise) og fisker på Østlandet, inkludert Mjøsa. Har landet røye på 1,5kg i et 135mm hull, og det var uproblematisk. Tror 2kg går hvis man lirker litt ;) Vurderte som deg en 155mm, og ser at siden jeg også fisker på Mjøsa så hadde det vært kjekt (kanskje også 200mm), men så langt er 135mm ypperlig :) Men ikke går for et mindre et! Tror ikke jeg har hørt om Heinola før, så du får sjekke hvordan boret skjærer gjennom isen, og hvor holdbart det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 135mm UR Rantanaen (den turkise) og fisker på Østlandet, inkludert Mjøsa. Har landet røye på 1,5kg i et 135mm hull, og det var uproblematisk. Tror 2kg går hvis man lirker litt ;) Vurderte som deg en 155mm, og ser at siden jeg også fisker på Mjøsa så hadde det vært kjekt (kanskje også 200mm), men så langt er 135mm ypperlig :) Men ikke går for et mindre et! Tror ikke jeg har hørt om Heinola før, så du får sjekke hvordan boret skjærer gjennom isen, og hvor holdbart det er. 

 Heinola er det samme som UR Rantanen, fått nytt navn. Da går jeg for 135 mm. Takk for hjelpen til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.