Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle ved Hvaler i vanlig kano? Tips?


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg så nettopp på TV noe om øyene ved Hvaler. Etter litt søk på internett finner jeg at det er veldig fint å padle der og fram til Sverige (Koster).

Vi har bare en vanlig Ally som ikke er spesielt sjødyktig. Hvorvidt anbefaler dere å padle langs kysten i denne båten? Jeg skjønner at jeg må ta hensyn til værforholdene og bare sette utfør i godt vær. Men det er mulig å padle i de traktene, mellom øyene i en åpen båt eller bør vi heller vurdere å leie en mer sjødyktig båt? I så fall, trenger man trening til å bruke sjøkajakk? Er det tett mellom øyene, slik at du alltid er når land hvis vi skulle satse på Ally og godt vær?

 

Hvis det er aktuelt å padle der med Ally, får jeg gjerne tips om trygge og fine ruter og fine teltplasser.

 

Håper på å få noen gode tips fra dere som har vært der før.

 

Edit: Enda et spørsmål: Jeg antar at du får tak i drikkevann i havner? Hvor mye er lurt å ta med underveis? Holder det med en 5-liters dunk? Eller bør vi tenke mye større dunker?

 

Hilsen

 

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har padlet mye på Hvaler, men kano er ikke egnet annet enn for å plaske litt rundt en dag med havblikk.  Det er oftest for mye vind til å padle kano annet enn i svært lune viker. Dessuten skal man være oppmerksom på at sundene mellom de store øyene er preget av kraftig strøm,  vi er tross alt ved utløpet av Glåma. Kajakk er nok tingen. Vann er tilgjengelig i i havner, dessuten har som regel matsjapper og denslags en vannkran til fri avbenyttelse utenfor, så vann er intet problem.  For å komme over til Sverige må du ut i forholdsvis åpent lende, Sekken.  Her blåser det fort opp, og du krysser ikke her med kajakk uten at det er godvær. Endel områder i ytre Hvaler har ferdselsforbud 15-april-15. juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Snilen skriver. 

 

I tillegg er det relativt mye båt/fergetrafikk som kan skape endel uforutsette bølger. En Ally kan funke om du tar ferge ut og telter på fast plass og bruker kano til kosepadling rett i nærheten. Jolle/større båt er å anbefale, eller havkajakk. Og til Koster må du kunne rulle og redning. Det er et godt stykke og været kan snu brått, da tar bølgene godt midt utpå. 

 

Ferge går mellom Hvalerøyene og til Strømstad og Koster. God gammeldags øyhopping kan anbefales. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en "rundtur" i Trondheim med Ally-kanoen for noen år siden (med en uerfaren kopadler). Vi var to Ally'er, to erfarne kanopadlere og to uerfarne besøkende amerikanere. Vi la ut utenfor pirsenteret i så godt som blikkstille vann, padlet forbi hurtigrutekaia og inn og opp kanalen, under blomsterbrua og ut hovedløpet til Nidelven. Det var fjære så der var det litt action og relativt skummelt med en Ally-kano.

Kom så ut på fjorden igjen og oppdaget at fjorden var nå fylt av halvmeter+-høye bølger som ikke var moro å padle i. Ting som gjorde det ekstra spennende var at båttrafikken virket å ta null hensyn til oss, og de ti minuttene det tok å padle langs steinmuren tilbake til pirsenteret for å gå iland igjen hvor vi hadde parkert var sannsynligvis de mest spennende padleminuttene jeg har hatt.

Ally-kano anbefales ikke på fjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sittet i en Ally, men har padlet litt med havkajakk både i Hvalerskjærgården og rundt Koster.

Hvalerskjærgården:  Små og store øyer i skjerma farvann hvor det er kjempefint å padle. Mange steder å slå camp. Mye folk og båter, men ok....

Koster: Her er det arkipelaget på sørsida av Sørkoster som er kjempeflott. Her er det så mye grunner og skjær at motorbåttrafikken klokelig holder seg unna. Området er ikke stort, så du padler rundt der på en halv dag, men kjempefint for en helgetur. Som noen har skrevet før må du fra fastlandet og ut til Kosterøyene, dette er et åpent havstykke hvis du velger å padle. Med min Valley-kajakk er turen bare morsom, men slik dere beskriver en Ally-kano ville jeg være litt betenkt...

 

Lindap:

Tror jeg har et spesialkart over Koster-øyene (med en målestokk hvor omtrent steinene er inntegna...) samt noen sjøkart over Hvaler som ligger på filer fra mine egne turer der. Tenker du fremdeles på det og ønsker dette til planlegging og selve turen, så sendt meg adressen din på PM. Jeg sender deg gjerne en CD i posten ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ulvemor. Jeg tar hjerne en titt på kartet for å se på mulighetene for en dagstur i beskyttet terreng. Skal sende deg en melding.

 

En Ally er en åpen båt (vår er i hvert fall åpen) og den er relativ fleksibel i lengderetning, sammenlignet med en vanlig kano.

 

Vi har forresten vært borti halve meter høye bølger på Hardangervidda (Kalhovd-området). Det går så vidt, men jeg blir mega-nervøs. Det er langt utenfor komfortsonen og der er ikke det jeg er ute etter på en tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper om Allyen har en del ballast i seg som er pakket lavt. Er man bare to personer i en ellers tom Ally-kano så sitter man litt høyt i vannet, og uten stabiliserende kjøl / rander så blir det litt som å sitte på en fitness-ball når det blir mye bølger. Da er det utrolig mye bedre med en tyngre og stivere glassfiberkano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Om du vil padle på sjøen med kano, kan skjærgården i Oslo, Bærum og Asker være et alternativ. Her er det relativt lunt. Muligheter for telting på f.eks. Langåra og Skogerholmen i Asker. Foretrekker forøvrig kajakk på sjøen og på store innsjøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil padle på sjøen med kano, kan skjærgården i Oslo, Bærum og Asker være et alternativ. Her er det relativt lunt. Muligheter for telting på f.eks. Langåra og Skogerholmen i Asker. Foretrekker forøvrig kajakk på sjøen og på store innsjøer.

Jeg bor like ved Asker. Her har vi forsåvidt padlet litt i Oslofjorden, men mest for å komme fram til øyer der det er godt sjøørretfiske. Har padlet mye i mørket mellom isflak. Sikkert hyggeligere med en tur i dagslys. Jeg kan sjekke ut de øyene du nevner og se om det kan bli en fin helgetur ut av det. Jeg mistenker at vi har vært på Langåra. I hvert fall et øy i nærheten der det står en utedo.

Fordelen med en slik tur er vel at det kan holde med en vanlig helg istedenfor en langhelg med så kort reisetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, stemmer at det er noen utedoer på Langåra. Det er øya på yttersiden av Middagsbukta og Nesøya. Skogerholmen ligger utenfor Langåra igjen og er nesten uten trær og busker. Med havkajakk er det fint å krysse over til Nesoddlandet med øyene Steilene og Ildjernet. Fint å telte på Steilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har padlet litt på Hvaler i Ally, da med en 25L vanndunk foran som tyngde for å slippe vinden ta for mye tak, og for å skylle kano for saltvann etter bruk. Å padle i åpent farvann med Ally er ikke å anbefale etter min og mange andres erfaring. Men holder du deg innaskjærs har du mye spennende å padle i på Hvaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en stødig havkajakk så blir du bitt av basillen.

Holder det med å bare leie en kajakk? Må du ikke lære eskimorull for å kunne bruke den? Er det lett nok for en utrent å komme seg ut av båten i tilfelle velt! Jeg regner med at vi ikke skulle padle lengre fra land enn vi kan svømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendig å kunne eskimorulle. Mange havkajakker er greie å komme opp i også etter å ha falt ut av kajakken. Man snur kajakken riktig vei, åler seg opp bakfra, smyger beina ned i cockpit og lenser ut vannet med en tom isboks el l. Det er greit å ha øvd på dette før man får bruk for det. Har forøvrig aldri gått rundt på sjøen, kun ved utfordring av naturkreftene i strie elver med skikkelige stryk. Holder man seg langs land i stort sett bra vær bør ikke risikoen vær så stor med vest og overkommelig svømmedistanse til land, spesielt ikke om man er flere i følge. Og så må man selvfølgelig kle seg etter forholdene. Med spruttrekk, tett kajakkjakke og sydvest holder man stort sett varmen. Har padlet i ned mot -5 uten å fryse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jaja, han går jo rundt med kanoen i bølger som hadde vært helt greie med havkajakk, og må svømme til land. Griseflaks at kano, bag og årer driver i land på nærmeste strand og ikke blir knust til pinneved mot skjærene. Spørs om ikke kamerateamet har en fingermed i spillet... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan leie kajakk flere steder, for eksempel:

Hvis du skal ut og padle havkajakk er det lurt å starte med et kurs. Norges padleforbund har en kursstige over flere trinn fra introduksjonskurs til veilederkurs. Jeg anbefaler deg og alle andre som skal begynne å padle kajakk å starte med grunnkurs hav. Her lærer du det mest essensielle for å begynne å padle. Kurset tilbys hos kajakkgruppa i Asker skiklubb og hos en rekke andre aktører.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.