Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsylen 2+ X-strem vs. Jannu


ChickenBull

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med ett eller begge teltene? Studerer arktisk friluftsliv og flytter til Svalbard til høsten så jeg trenger noe som fungerer bra. 

 

Er disse to jeg har summet meg fram til etter mye om og men og testlesning. 

Noen som har noen innspill eller forslag her?

 

 

http://hilleberg.se/product/jannu

 

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Storsylen_XTrem_2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liggelengde drar opp på Jannu.

At man ligger sidelengs i Helsport er en stor fordel synes jeg.

Mye enklere å utføre operasjoner i fortelt mens man ligger i posen f.eks. I tillegg brattere vegger i fortelt gjør mye med plassen/følelsen av plass i forteltet.

Helsport er tyngre og koster ca 4500 i Norge. Hilleberg koster godt over 7000,-

Ingen har noensinne greid å forklare meg hvorfor

man må betale så mye mer for Hilleberg. For så mye bedre er det ikke.

Kjøper du Helsporten har du 2500,- å bruke til andre ting. Feks er du halvveis til en to kilos dunpose med komftemp ned til -25 ca.

...om det er vekten som teller:)

...kun mine meninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av teltene og heller ingen erfaringer med de, men støtter likevel forslaget om Storsylen. Helsport er litt høyere innvendig og det gjør klesskift betydlig lettere. Men det kanskje største plusset er et brattere fortelt som betyr at du faktisk kan bruke primusen der på en relativt trygg måte. Det gjør også inn / utstigning betydlig enklere (raskere) i bløtt eller dårlig vær. Gleden over disse egenskapene stiger etter som antall bruksdøgn drar seg på. Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Tarra, litt tynger enn Jannu, men med doble fortelt der hvert fortelt er større enn det ene på Jannu, dette gir lik (og god) høyde i hele innerteltet og gjør at soveposen ikke berører ytterduken. Og... Tarra er blant de mest solide teltene som er å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lånt Jannu noen ganger. Storsylen har jeg kun prøveligget. Har flere Hillebergtelt (Saivo, Nallo og Kaitum) og et gammelt Helsporttelt.

Jannu er antakelig det lettvektsteltet som tåler mest drittvær du kan kjøpe. Skal du sette opp teltet alene i sterk vind er klippssystemet til Hillebeg det sikreste. De kryssende teltstengene, som du kan snurre barduner rundt, gjør også teltet mer vindsikkert enn Storsylen, den lavve, aerodynamiske profilen likeså. Luftesystemet til Jannu (toppluken) fungerer også bedre. Jeg liker stangkanalene på Hilleberg bedre enn Helsport ( bedre plass), noe som i ekstreme situasjoner kan være viktig. Klippssystemet og toppluken gjør at oppsettet tar lengre tid.

Borgern har allerede påpekt ulempene. Jeg er 187cm, og med en Downmat blir høyden for lav for meg. Stormmatter er godt å ha, spesielt hvis du planlegger å være ute seinhøstes, når marken er frossen og det er vanskelig å feste teltet skikkelig, og høststormer er vanlig.

På Jannu kan du gå ut både til venstre og høyre, veldig greit hvis vinden skifter retning. Forteltet er lagd med tanke på vintetcamping. Du får en stor fin plass, når du lager snøgrop. På Storsylen er det større i barmarksesongen, men mindre om vinteren.

På Hillebergtelt stemmer vekta ofte bedre, Helsport-kg har det vært skrevet mye om her på forumet. Vet ikke om de har blitt bedre de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.