Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundeforum


Lars J

Anbefalte innlegg

Jeg er i prosessen med å skaffe hund/valp (tenker buhund), og ser etter forskjellige hundeforum. Jeg lurer på hva folk her følger med på, og spesielt hva menn leser.

Av det jeg har funnet, så kan jeg grovt sett klassifisere det slik:

* fjellforum.no / hund og friluftsliv: greit for sitt tema, men relativt dødt.

* kammeret.no / hundekammeret: greit. men selvsagt overveldende jakt-relatert.

* hundesonen.no: joda, men syforening.

* canis.no: joda, men dårligere teknisk løsning og veldig syforening det også.

* hunden.no: fem om dagen? fordelt på 40 forum? "build it and they will come" gone wrong?

* kvinneguiden.no / kjæledyr: jeg bare tuller med at jeg leser her, men der er det syforening om bl.a. hund også...

Rasehund-klubben har ikke forum online, så der er det forøvrig ikke noe å hente.

Har jeg oversett noe nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

 

Der er jo NKK Norsk kennelklub og spesialforeninger under den.

 

Likesom med hundeavl har de noe rigide synspunkter jf. de engelske utsendelser og følgende diskusjon om innavl. 

 

Du er så diplomatiks, at du kaller flere "syklubber". Jeg forstår hva du mener og er ganske enig. Det er mye synsing og "min hunderase er best" meninger, sam like bastante meninger om fx. "klikker trening" eller annen patent løsning løser alle problemer.  Så enkelt er det ikke. Du skal jobbe og være mye sammen med din hund.

Hundediskusjonerme her på forum oppfatter jeg som ganske avbalanserte, selvom de iblant går kitt varme pgr. av engasjement.

 

MEN jeg hadde buhund i 17 år og var meget fornøyd. Det er en tøff hund med god pels, som blir med på alle turer. den har en størrelse som er parktisk til tante besøk, men den er for liten til snørekjøring og kløvbæring av større nytteverdi. Derfor har jeg nu en Alaskan Husky som minner mye om buhunden i gemyt - meget oprinnelig ur-hund, MEN ikke vaktsom som buhund.

 

Hilsen 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i at sonen og canis er mer syklubb enn alle andre forum, men det er vel litt på grunn av størrelsen på forumene. 

 

Mange raser har facebookgrupper man kan se på. Der kan det være en god del å finne, men du må nok ta vekk endel uinteressant der også:) Dalmatinerne har en slik gruppe som var fin å se på når vi valgte. 

 

Btw - synes forsåvidt også at det er en egenverdi i å velge en norsk rase:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill - jeg får se hva NKK har å tilby.

Poenget mitt med å kalle et par forum for syklubber var selvsagt for å være alt annet enn diplomatisk :) Med syforening mener jeg at det er veldig høyt volum, inneholder tråder som "hva heter din hund?" og "om du måtte velge ny rase i morgen, hvilken hadde du tatt da?" (det er sånne tråder men om telt her inne også ;)), veldig ufokusert tema (jeg ville aldri dratt på hundesonen.no for å diskutere fotoutstyr, bil, marsvin, friluftsklær, husleie-anordninger, nabokrangling om snømåking, hva man har kjøpt som ikke var hunderelatert, osv. men det er det tydeligvis mange andre som gjør), det er veldig mye forespørsler som virker som å bare være for å validere følelser, osv. Og sånn er det pga høy hunkjønns-ratio, og har selvsagt vært med på å forsterke den ratioen over lang tid...

Og til ditt andre poeng, med fare for å dra diskusjonen over på en diskusjon om buhund, så er jeg klar over dens kolli-begrensninger, men jeg velger buhund med god samvittighet da jeg ikke skal ha en hund som har nytteverdi for meg utover sitt eget selskap. Begrenset kløving kan den jo fint gjøre, og jeg forventer ikke at den skal avlaste min rygg ved at den kløver - bare at den kan ta med sin egen mat og snacks og evt annet hundespesifikt utstyr. Og at den må kunne sitte relativt rolig foran i en kano når dens kløve-egenskaper er helt irrelevant :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i at sonen og canis er mer syklubb enn alle andre forum, men det er vel litt på grunn av størrelsen på forumene.

Det går kanskje litt på at når jeg leser et forum så går jeg alltid til "Vis nytt innhold"-linken som gir meg ufiltrert alle tråder med nytt innhold fra alle gruppene, uansett om gruppene er tema-relevante eller utenomfaglige forummiljø-tråder. Hadde jeg kunnet disable forumene for alt mulig annet så ville sikkert ting sett litt bedre ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw - synes forsåvidt også at det er en egenverdi i å velge en norsk rase:)

Takk for det forøvrig :) Syns det har stor egenverdi jeg også :)

For andre som også syns det så er det søte lundehund-valper ledig for tiden :) Syns lundehund blir litt for smått for min smak, men har ellers utrolig sansen for denne ultra-norske "freak of nature"-hunderasen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Som sagt kan eg kun anbefale buhund, som vil følge deg overalt på tur sommer og vinter uten problemer. Den kan saktens lære å sitte stille i kano. Min sat foran i robåt noen ganger og var svært interessert. de pleier som mange spisshunde ikke å være de store bade hunder. Det er lærenemme hunder.

 

Jeg støtter, at det er et poeng for å bevar genetisk masse for de norske raser å kjøpe buhund, lundehund mfl.

 

Jeg trengte litt mer trekkkraft på mine gamle dager til skiturene, så det ble altså en større AH.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden er fantastiske hunder ja :) 

 

Jeg er en del på canis og er en del informative tråder der, men ja noe dill dall er det. Mindre aktivitet der nå etter canis gikk konk da. Har igrunn funnet ut jeg trives ganske godt i diverse hundegrupper på facebook. Der kan man dele opp ting litt og er med i grupper kun for rase eller kun for en hundesport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har igrunn funnet ut jeg trives ganske godt i diverse hundegrupper på facebook. Der kan man dele opp ting litt og er med i grupper kun for rase eller kun for en hundesport. 

Hvordan er det å finne frem til informasjon i slike grupper på facebook? Altså søkefunksjon osv... Ser for meg at mye nyttig informasjon kanskje forsvinner ut i det blå og at de samme spørsmålene kommer gang etter gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å finne frem til informasjon i slike grupper på facebook? Altså søkefunksjon osv... Ser for meg at mye nyttig informasjon kanskje forsvinner ut i det blå og at de samme spørsmålene kommer gang etter gang..

 

Hmm... Det er jo en søkefunksjon i gruppene, men ja det kan nok forsvinne en del. Føler at terskelen for å lage en ny tråd er mindre og da er det jo lettere å få svar på det man lurer på enn å leite etter noen som lurte på det samme. Og finne man en tråd man vil følge med på er det jo bare å slenge inn en liten kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye "syforening" på FB også, mange som bare legger ut bilder av bikkjene sine utkledd og slikt :D

jeg anbefaler å ta kontakt med en oppdretter, få info og hint om gode sider om den rasen du er interessert i. gode oppdrettere er veldig villig til å lære folk om rasen de brenner for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.