Gå til innhold
  • Bli medlem

Padlepilegrim - Tønsberg til Nidaros


Lars

Anbefalte innlegg

I 2014 skal jeg padle fra Tønsberg til Nidaros som padlepilegrim. Derfor er jeg svært interessert i steder jeg bør innom på veien. Spesielt historiske/religiøse steder, men også fine turmål og overnattingsplasser. Har allerede linket inn en turbeskrivelse til Hornelen som jeg fant her.

Jeg oppdaterer en post på nettstedet www.padlepilegrim.no med denne informasjonen - "Padlepilegrimsteder":

http://padlepilegrim.no/2014/02/04/padlepilegrimsteder/

 

Jeg tar mer enn gjerne i mot tips - enten i kommentarfeltet eller her!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Linda sier. Haugesund og Avaldsnes.

 

Avaldsnes: Olavskirken

 

Haugesund: Haraldsstøtta.

 

Vikingemuseet på Avaldsnes rett ved Olavskirken.

 

Krosshaugen nær Haraldsstøtta i Haugesund. 

 

En krosshaug også på Kvitsøy i Boknafjorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Linda sier. Haugesund og Avaldsnes.

 

Avaldsnes: Olavskirken

 

Haugesund: Haraldsstøtta.

 

Vikingemuseet på Avaldsnes rett ved Olavskirken.

 

Krosshaugen nær Haraldsstøtta i Haugesund. 

 

En krosshaug også på Kvitsøy i Boknafjorden.

Nå er vel de fleste stedene nevnt her hedenske, og har dermed lite med pilegrimsferd å gjøre. (Det har jo for så vidt padling også....)

 

Utstein kloster burde vel passe bedre. Veøy i Romsdalen, Borgund, Grip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel de fleste stedene nevnt her hedenske, og har dermed lite med pilegrimsferd å gjøre. (Det har jo for så vidt padling også....)

 

Utstein kloster burde vel passe bedre. Veøy i Romsdalen, Borgund, Grip..

 

Det var ikke mye hedensk over Olavskirken da jeg besøkte den sist, ei heller Krosshaugen i Haugesund noen steinkast fra der jeg bor ;) I før-kristen tid derimot...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye hedensk over Olavskirken da jeg besøkte den sist, ei heller Krosshaugen i Haugesund noen steinkast fra der jeg bor ;) I før-kristen tid derimot...

 

:)

Jeg blanda kanskje med Krosshaugen på Jæren. Det er en diger gravhaug fra folkevandringstiden, og vel den mest kjente Krosshaugen.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger - tar gjerne flere!

Når det gjelder motivasjonen for turen, så er den ganske mangfoldig. Pilegrimsturer har vel historisk vært knyttet opp mot religion, men som med mye annet i samfunnet er det blitt sekulære avarter. På nettsiden har jeg lagt ut en fagartikkel om pilegrimsvandringen til Santiago. Der går flertallet for å "se ting klarere". Det kan jo selvsagt være religiøst, men også i forbindelse med livskriser, jobbskifte, skilsmisse osv. For mange er det jo også en fysisk utfordring. Det som er spennende (fra mitt synspunkt) er at en lengre pilegrimsreise gjør noe med enkeltmennesket - både på kort og lang sikt. De får økt livskvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Sånn i full fart, Kinn ved Florø og Selja i Sildegapet (som TL foreslår over her). Du kan jo ta turen over Dragseidet i samme slengen om du vil unngå selve Stad hvis vær og tung sjø sinker deg.

 

Fikk ikke limt inn noen linker, men på øya Kinn har du en kirke fra 1100-tallet og mye historie, akkurat som på Selja hvor historien om St. Sunniva fra 900-tallet kommer. Padler du ytre leia forbi Nordfjord kan du jo også ta en rast på Klovningen og kikke innom Kråkenes (søk på Thomas Bickhardt eller boken "Havlandet" for mer), men jeg tipper du padler rundt Hornelen og gjennom Ulvesundet forbi Måløy og ut Sildegapet.

 

Turen høres jo topp ut, blir spennende å høre mer!

 

:)

 

Edit:

Ser jo etter å ha lest "padlepilgrim" at det meste jeg skrev var overflødig. Shame on me, men det viser i det minste iveren! Som finale regner jeg med at du padler opp Nidelven. Du kan faktisk gå i land utenfor "pilegrimskontoret" om du vil, men jeg anbefaler deg noen hundrede meter lengre. God tur, gleder meg som sagt til å lese.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.