Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen erfaringer med Holmeslet Explorer ST telt?


AlaskaHusky

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier er jeg ute etter brukererfaringer av et Holmeslet Explorer telt. Jeg er en fjellfant som har fått samboer og  to barn som gjerne vil være med på fjellet både sommer og vinter. Synes disse teltene ser greie ut for å få alle under samme tak. Er det noen som har et slikt og vil fortelle litt om sine erfaringer med teltet?

 

Mvh Steffen

 

post-5062-0-61252500-1391523290.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har et telt tilsvarende det på bildet. Dette er vel mer å regne som en bolig/basecamp å regne. Det er godt med plass (ca 6,5 m2 grunnflate) og jeg som er nesten 190 cm kan stå oppreist. En fordel i forhold til lavvo er at teltet ikke skrår opp fra kanten, men at veggene er stort sett vertikale den første meteren, slik at man får utnyttet plassen. 

Riktig nok ikke et telt å pakke i sekken for lange turer, men på pulken eller i kanoen som jeg har brukt det, er det supert og behagelig. Ungene elsker god plass på tur.

Må barduneres en del i vind, men det er mange barduner å velge i. Erfarer at det står godt i sterk vind. Stengene man trer i kanaler (som på andre telt) er lange og noe vanskelig å få til første gangene (litt avh av rekkefølgen man trer i). Kanalene er merket og man finner disse greit. 

Jeg liker teltet godt og merkelappen på teltet bærer en tekst jeg er enig i: "Holmeslet. Telt man kan bo i".

 

Ligger en del erfaringer med telt fra Holmeslet på forumet hvis du søker i søkefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det blir noe stort og tungt å pakke i sekken, men pakker man ytterduk, innerduk, stenger og plugger hver for seg og fordeler det på sekker og kløver skulle det gå bra. Det blir dessuten ikke de lange ekspedisjonene med hele familien på tur. Vinterstid kjører vi hundeslede så da er ikke vekt noe stort tema.

Jeg er ellers tilhenger av Helsport sine telt, og har lyst på et Svalbard 5 evt 6 (for å få to innganger) Samtidig tenker at ståhøyde inni teltet kan være greit, spesielt for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Explorer og er svært fornøyd med teltet. Hos oss blir stort sett pakket i hundeslede eller kano, så vekten er ikke et tema i samme grad som hos andre.

Teltet blir brukt både som familietelt og som telt der vi er flere voksne som drar sammen. Det er romslig og gir grei anledning til å ha det sosialt og lage mat under bekvemme forhold. Fire voksne går helt greit i teltet. Tre voksne gir plass til en rommelig kjøkkenavdeling og kun to voksne i teltet er ren luksus.

 

Ulemper med teltet til eks vinterbruk er at takhøyden gjør det energikrevende å varme opp. Kjører du kun én primus er det ikke "behagelig" i liggeunderlaghøyde hvis det er kaldt utenfor. Har du anlending til å ha med flere primuser er jo ikke dette en utfordring i samme grad.

post-7299-0-44331300-1391606249_thumb.jp Kjøkkenkrok ved tre mann på tur.

 

Høyden på teltet gjør det også betydelig mer krevende å sette opp i sterk vind enn eks et Helsport Svalbard. Når det blåser kuling og sterkere kan det nok være litt knapt med to mann for å få det opp.

post-7299-0-68268900-1391606153_thumb.jp Teltet satt opp i liten kuling.

 

Alt i alt har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale teltet til andre som er ute etter et stort og romslig telt. 

Gisle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.