Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny på telemark


silkeborg

Anbefalte innlegg

Efter 2 dage på telemarkski vil jeg gerne mere.

 

Kigger i øjeblikket efter udstyr, udstyrserfaringer og does and dont´s.

 

Findes der gode netsider med introduktion og "velkommen på telemark"?

 

Jeg er 177cm høj og vejer 70 kg

Jeg skal kun køre på piste (prepareret)

Hvilken længde skal jeg kigge efter ?

 

Gode råd om støvler?

 

Er de "gamle" rottefella R4, R8 og andre kabelbindinger helt outdates i forhold til NTN freeride ect. ?

 

Mange spørgsmål fra en telemark-rookie

 

Håber på et par gode råd fra alle jer erfarne brugere

 

Hej

Silkeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om noe nettside med introduksjon til telemark, men youtube har sikkert en del filmer hvis du gjør et søk. 

 

Lengde: De fleste anbefaler en ski som er litt lengre enn deg selv. Personlig så mener jeg at en nybegynner burde ha en ski som er ca like lang som en selv. Da vil det være mye lettere å få med innerskien i svingene, og du ungår at skiene krysser hverandre. I tillegg er det lettere å ta korte svinger. Det du taper med en kort ski er stabilitet i høy fart, samt flytegenskaper i pudder. Erfaringsmessig så har jeg ski som er 7 cm lengre enn meg, og trives mye bedre på ski jeg tester som er ca like lange som jeg er høy. De er mye mer lettkjørte. 

 

Bredde: I preparerte løyper trenger du ikke noe brei ski. De fleste ski som blir solgt til telemarkbruk nå til dags er breie pudderski. Grunnen til at disse blir solgt til telemark er vel fordi veldig mange bruker telemarski på topptur (dvs. løssnø (noen ganger)), og fordi disse skiene ikke har oppbygningsplater til bindinger. Jeg vil fraråde breie ski da disse er mye vanskeligere å svinge ordentlig med, og krever veldig mye mer krefter for å komme opp på kant (carve). Finn en ski som er maks 85 mm under fot (selv om jeg syntes det er ganske bredt). De fleste store produsenter (Fischer, k2, Rossignol, Kästle, Salomon, osv) har all-mountain-ski som er rundt 80-85 mm under fot. Ellers har du racingski. Jeg syntes racingski er en drøm å stå på, da du ikke trenger å tenke på is. Mange fraråder nyberynnere å stå på racingski, fordi det visstnok er mye tyngre å svinge på. Jeg er ikke enig. Til slutt så har du lette, smale toppturski. Hvordan disse er å stå på i bakke vet jeg ikke, men jeg ser for meg at de er brukbare, de også. 

 

Binding: Det er smak og behag. NTN er mye stivere, og derfor også mye mer stabilt enn 75 mm binding (kabel). NTN har en mye brattere læringskurve enn 75 mm. Har du stått masse på langrenn, så tror jeg ikke 75 mm er noe problem, mens har du stått mest på slalåm så tror jeg du vil like NTN bedre. Folk som står 75 mm får mye penere stil, da. Nå skal det jo sies at det finnes veldig mange forskjellige 75 mm bindinger, noen stivere enn andre, men har lite erfaring der. Selv står jeg på NTN og trives med det. 

 

Ble litt lang post dette. Håper ikke jeg har forvirret deg mer enn nødvendig. 

 

Edit: Glemte å nevne at sko er det viktigste! Ski og binding har ingenting å si så lenge du ikke har en sko som sitter bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ski som er rundt 75mm på midten vil jeg anbefale til ditt bruk. Skien bør være ca like lang som deg selv. 

 

Kabelbindingene er ikke utdatert på noen måte. De gir muligheter for en dypere stil, og det kan være gøyalt. Med NTN får du mere trøkk på skiene og en litt mere oppreist kjørestilling som ikke er like belastende på lår og knær. Jeg bruker også NTN, men jeg kjører for det meste i pudderet. Under ujevne forhold synest jeg NTN er overlegent best. 

 

Når det gjelder sko så er det bare det beste som gjelder. Bruk tid på å finne riktig sko for din fot!!

 

Friflyt-forumet er litt mere spisset på nedoverski:  http://www.friflyt.no/Forum/Ski/Telemark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.