Gå til innhold
  • Bli medlem

Standplass-slynge


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan noen gi meg begrunnelsene for at en standplass skal være lagd av statisk tau, og ikke et dynamisk tau?

Har hørt at dynamisk tau gir uønsket bevegelse i standplass ved belastning, men vil ikke et dynamisk tau også absorbere noe av kreftene som standplassen evt blir utsatt for? Og, hvor mye dynamikk vil det bli i en 6m lang coredelette på 8mm?

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager standplass på dynamisk tau stadig vekk, jeg. Hvis jeg har tau til overs når jeg kommer på standplass er ofte det greieste å bruke ett tau i hver forankring (forutsetter nå dobbelt tau og to bombeforankringer som ikke står altfor langt unna).

Har du forankringene langt unna deg selv, og nr. 2 faller kan du få deg en overraskelse når tauet strekker seg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi meg begrunnelsene for at en standplass skal være lagd av statisk tau, og ikke et dynamisk tau?

Hvem sier det?

Det er ganske utbredt å bruke klatretauet til å lage standplass når man har anledning til det, så jeg synes det høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hørt det på kurs og fra instruktører generellt. Den enste forklaringen jeg fikk var: "uønsket bevegelse i standplass"... Hadde da kjøpt dynamisk cordellette, så undret på om jeg kunne fortsette å bruke den med god samvittighet...

Ønkser derfor bare litt bedre argumentasjon, for min kunnskap sier i alle fall at det er "gode" argumenter i begge retninger. Tenker også at det må være en grunn for at instruktører generellt har valgt linjen "statisk tau", og lurte på den overbevisende begrunnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye dynamikk og "bevegelse i standplass" vil jo avhenge av hvor mye tau du har ute mellom forankringene og deg selv(som lph påpekte).

For han som faller vil det være en ubetinget fordel med dynamikk i standplass - og for sikrer vil det ikke være noe mer usikkert enn at han må ta høyde for den ekstra bevegelse som vil inntreffe ved et fall.

Pussig om instruktører lærer bort dette som noe absolutt - for det er i så fall noe det syndes mye mot i praksis :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som derimot er ganske viktig er hvis man skal lage topptaufester. Dynamisk tau til topptaurigging kan fort ende i tragedie hvis tauet ligger og filer over kanter. Hvis man har etpar meter tau liggende over en kant, slik at toppkarabineren henger fritt, og man så henger etpar ganger på topptau, så er det ganske lærerikt å observere hvor fort strømpa ødelegges, og man begynner å slite på kjernen.

Dynamisk tau vil ha mye større slitasje hvis det ligger an mot en kant enn statisk tau har, når tauet belastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å motvirke slitasjen kan man ta en passe lang bit av an hageslange, splitte den på langs og legge den delen av tauet som går over kanten inne i slangen. I tillegg kan man godt feste hageslangen med ei passe snor til karabineren slik at den ikke forskyver seg ned over kanten.

Eller man kan kjøpe Petzl sin taubeskytter ....

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du forankringene langt unna deg selv, og nr. 2 faller kan du få deg en overraskelse når tauet strekker seg... :P

Hvilke "overraskelser" er det her snakk om?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mye dynamisk tau mellom deg og forankringspunktene dine, og sikrer rett i selen, vil tauet strekke seg temmelig mye hvis nr 2. faller. Du opplever fort å bli hengende lenger ut fra standplass enn du kanskje planla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så farlig da?

Alikevel må jeg koriger meg selv min kordelett tror jeg er statisk... Da jeg sjekket på nettbutikkene fant jeg ut at det meste av tynt tau som selges er statisk.

Så da gjenstår stanplassene jeg lager av klatre tauet som de eneste jeg bruker som er dynamiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Utligningsslyngene osv er vel statisk i standplassen ergo cordellette statisk?

Samtidig har jeg sett at det anbefales at standplass er dynamisk for at ikke sikringene skal få stor belastning med evt fall. Dette løses jo med å koble klatretauet innom standplassen utligningsslynger med eks karabin. 

Hvorfor ikke cordellette er dynamisk aner jeg ikke. Ser at tråden er fra 2005 så hadde vært flott om noen kunne kommet med en oppdatering om cordellette skal være statisk eller dynamisk og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fasitsvar på dette. Valg av standplassmetode bestemmer mer en valg av materiale. Vekselklatrer dere kan man like godt bruke tauet. Er det føringsstandplass så kan en cordelette eller slyngeløsning være valget. Det mikses kanskje mellom tau, slynge eller kordelette. Skal standplassen være direkte eller indirekte etc. Det er masse info om man i det hele tatt klarer å utligne perfekt, hva betyr forskjellige lengde mot forankringspunktene, forskjellig vinkel fra forventet fallretning etc.. Det viktigste er at man har minst to uavhengige bombesikre punkt, uten for stor vinkel og dersom den ene blåses så skal neste ta over uten sjokkbelastning. Ut over det vil valg av metode og ikke materiale styre valget. Om du velger statisk eller dynamisk vil ikke gjøre stor nok forskjell på utligning eller energiabsorpsjon i forskjellige setup, da du gjennom tauet, bremsen, med kroppen etc allerede har dynamikk, og hverken statisk eller dynamisk klarer å utligne en standplass optimalt. 

Eks.

Du har to punkter, dynamisk vil letter gi noe utligning dersom faller kommer litt skjevt ift planlagt retning, men er det (veldig) forskjellig lengde til sikringspunktene vil det være nærmeste som må ta nesten all krafta pga mer dynamikk i den lengste.

Det samme skjer, men her bruker du statisk. Tester indikerer at er du bare 10 grader feil ift forventet fallretning vil også her nesten all kraft gå til den ene sikringen og har man forskjellig lengde til sikringpunktene så opptrer ikke lenger det statiske tauet seg nok statisk. Og hadde det vært 100% statisk vil ett direkte fall nær sikrer og litt slakk gi stor kraft på sikringskjeden.  

Tror heller ikke at dynamsik leveres i praktisk diameter som passer til en cordelette uten at styrke blir for lav!?

Endret av PTG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.