Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie kontra vanlige ski til barn på 7 år


Minituren

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke fornøyd med de smørefrie skiene jeg kjøpte til barna for to år siden. Belegget under Åsnes Snømann skiene ble ujevnt slitt og skiene har heller i ikke spenn nok til å smøres opp med feste smøring. Nå må jeg kjøpe nye ski, men er usikker på hva jeg skal velge. Min datter på 9 fikk nye Ficher ski og de er supre for henne men sønn på 7 trenger nye når han ikke kan arve de smørefrie.

Skiene brukes i Nordmarka eller scooter kjørte løyper på fjellet. Vanligvis går vi ikke lengre enn ca 8 -10 km. Med bedre ski håper jeg vi kan legge ut på litt lengre turer.

Her er film fra en typisk tur. http://www.fjellforum.no/videos/view-58-skitur-fra-fossum-rundt-lathus%C3%A5sen-i-b%C3%A6rum/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig slår jeg et slag for Madshus til ungene. Fjorårets sesong gav over 400 tilbakelagte km  på et par Madshus Superwax for 5/6-åringen. 

http://www.xxl.no/Root/Vintersport/Langrenn/Langrennski/madshus-Superwax-Langrennski-JR-1314/p/1084109_1_Style

 

Kan trygt anbefales! :)

 

Edit: Og kan tillegge at jeg til en syvåring helt klart ville gått for smøreski, uansett merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie ski av lav kvalitet er ikke all verden. Annerledes når man kommer opp på Racing rubski og slikt.

Barn vokser jo og blir tyngre. En smørefri er så ledes mindre fleksibel. Ski som smøres kan man smøre med lengre festesone i starten og så korte ned litt når poden blir tyngre. De varer jo ikke evig alikvel da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En syvåring er stor nok til å kunne skyte fart med spenn i skiene, og liten nok til å miste all glede når det ikke er feste. Samtidig begynner fart i bakker å bli en stor glede. Smørefrie ski blir da et kompromiss for mammaer og pappaer som ikke gidder å smøre, men gleden for ungen blir også mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.