Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellemobotn - Sitashytta i mai?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har med stor interesse lest turrapport om vandring fra Hellemobotn til Skjomen. Det ser ut til at de største utfordringene man møter på (bortsett fra generelt tung tur) er flomstore elver med vading. Vanskeligst å komme seg til Røysvatn så vidt jeg kan lese. Flere har anbefalt at denne turen tas på vinteren eller i august.

 

Er det noen kjente som har tanker / erfaringer rundt dette området i mai? Tenker da på vannføring (i hvor stor grad har smeltinga satt i gang for alvor?), råtten snø man må vasse i, nattetemperaturer osv.

 

På forhånd takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis sneforholdene er sånn passe normale, så vil jeg tro du går heller på ski enn på føttene frem til 17.mai. Deretter er det råtten snø som gjelder, og da duger hverken ski eller truger. I slutten av juni begynner det vel å gi seg, og da kan du glede deg over høysesong for mygg, sånn ca rundt slutten av juni. Da er nok enda elvene flomstore, så det er en festlig tid. Jeg ville ikke tenke på fjelltur i høyfjellet før midten av juli; kanskje begynnelsen hvis våren har vært mild.

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke gått der på våren, men som OttoStover sier, er det nok råttent skiføre og vårflom de fleste steder i mai som kan by på utfordringer.

Har gått fra Hellemobotn til Bjørnefjell i slutten av juli, og da er det ingen utfordrende vadinger så fremst det ikke har vært langvarig nedbør.

Jeg tror nok juni må være passert før elvene begynner å roe seg.

Dette kommer jo selvfølgelig an på temperaturforholdene, og helt i begynnelsen av mai kan det jo være så kaldt ennå at det er brukbare forhold, men elvene vil nok være åpne.

En annen ting er jo transport inn til Hellemobotn. Rutebåten går bare i sommerhalvåret, men det går an å leie båtskyss fra Kjøpsvik.

Dette er et fantastisk område som ikke er altfor krevende, og Hellemojuvet er en opplevelse i seg selv!

Lykke til med planlegginga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lofoten- Møring !

 

Til Hellemobotn  kommer du lett med "hurtigbåt" (tror jeg det heter) fra Kjøpsvik. Opplysninger om rutetider etc. finner du på nettet.

Til Kjøpsvik kommer du med båt fra Drag som ligger ved E6.

Jeg ville en gang gå sydover fra Bjørnfjell (Hunndalshytta), langs grensen til Hellemobotn, men valgte en rute gjennom Lappland fordi jeg trodde det ville være for mye vann i elvene jeg måtte krysse.

Jeg hadde en gang tidligere startet fra Hellemobotn inn i Sverige til bl.a. Ritsem og nordover. Det var en fin tur som  kan anbefales, spesielt i moltetiden i august !!!

God tur !

Brage

    

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å egentlig ha slått fra meg området begynner jeg jo å lure på hvordan den snøfattige vinteren påvirker forholdene der, Har ordnet med helg + noen dager permisjon helt i månedsskiftet mai / juni og skal se an snøforholdene når det nærmer seg. Ellers ser det jo ut som et magisk område med masse fine hytter og løyper - mon tro hvordan forholdene er på rundt 800 moh helt i slutten av mai?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.