Gå til innhold
  • Bli medlem

rep.sett til vintertur


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har et lite multiverktøy (ala Leatherman). En trådsnelle med sterk nylontråd og ei synål som passer. En liten rull med gaffatape (sånn sølvtape med vevde tråder i). Og til slutt en liten rull (1-2 meter) med tynn ståltråd. Saks har jeg uansett i førstehjelpsskrinet. Der har jeg også sportstape, som også kan brukes til preparasjoner. I tillegg har jeg alltid med meg en vanlig tollekniv (relativt liten type).

 

Da har man det man trenger til ulike reparasjoner.

 

Ser at det er nevnt ekstra stangledd over her. Jeg har ekstra rør for teltstangreparasjon liggende i trekket til teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til en del av det som er nevnt over:

Slangeklemmer med diameter tilpasset skistaver - brukes ved knekt stav. Har noen wirebindinger - ta med ca plastbelagt wire på 4 mm og nødvendige wirelåser - brukes om wiren ryker. Skruer til skibindinger. Rep.sett til eventuelle kokeapparat. Elektrikerstrips kan også brukes til mye rart, likeledes tynn ståltråd.

 

(Egentlig er premisset om å oppgi funksjonen til utstyret litt feil - da feltreparasjon handler om å være kreativ og bruke det man har for hånden - til det som eventuelt går i stykker...)

post-4990-0-76704800-1390986688_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SGURU, det er en gummireparasjon som kan benyttes til å reparere mange ting, f.eks sko. Er en gummimasse som kan formes omtrent som plastelina og festes på det som skal tettes eller repareres, deretter herder den. Leveres i 5g poser så det er ikke tungt å dra på , finnes i forskjellige farger, men det er nok uvesentlig der og da..

Duct tape, men IKKE fra Biltema, Stokvis eller Tesa er mye bedre, 10m rull får du hos Claes Ohlson de veier heller ikke så mye. Jeg har også alltid med en rull elektrikertape til litt mindre småreperasjoner. Ikke all tape fungerer like bra i kulde så prøv de du har på forhånd.

Spennreimer

Dyneema line, du kan få tak i 2mm tykk line som er vanvittig sterk. 2mm veier halvparten av 3mm. Brukes til ekstra bardunsnor eller fire ned utsyr om du skal ned steder som er bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Lompa (jmf under ;) ) , men siden rep av folk ikke er rep på tur ... :

 

Gjelder det lengre turer på vintertid har jeg alltid med ei ekstra trinse til stavene i pulken.

Likeså ekstra skolisse til støvlene (alle sesonger).

Begge deler er pyton hvis de ryker på feil sted og tid... :)

Endret av Ulvemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til ting nevnt over, lim og noen lapper kan være lurt. Til å lappe oppblåsbare underlag. To-komponent aralditt lim  brukes også av mange til reperasjon av skisko og tyngre reperasjoner.  20-30 cm borrelås kan være lurt å ha med. Veier ca ingenting, og hvis hovedglidelåsen på en jakke uten stormklaff blir ødelagt, kan en alltids lage en annorakk av den. Tape/sy igjen nederste 2/3 av glidelåsen, og sy på borrelås øverst. Da kan en bruke jakken ganske greit uten glidelås. 

 

Er allerede nevnt, men tykk sytråd + nål. Seilmaker nål fra skipshandler kan gjøre susen på tykt stoff og sko.

Med det samme du er på en skipshandler, hadde jeg kjøpt en rull med spinnakertape. Kan brukes til å gjøre fine reperasjoner på soveposer, dunjakker, klær, telt osv. Er egentlig overflødig når du har duck tape, men resultatet kan bli litt bedre, og passer bedre til permanente reperasjoner. Eget rep sett til brenner bør en ha. Om noen har med tanntråd, funker den bra til sying av utstyr. 

 

Det viktigste er uansett kreativitet, leatherman (multitool), tape og litt hyssing, da kan du fikse det meste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rull sårbandasje, en liten pakke sterile kompresser, tape, bredt plaster + 4-5 acetylsalisylsyretabletter (eller lignende) for feber og smertestillende... Det tar liten plass og er viktig hvis noe skulle skje... :)

Det er førstehjelpsskrinet du snakker om. Dette var rep.settet.  En helt annen diskusjon.. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du får mange fine forslag her, men da det nå er en skoleoppgave, så forsøk å starte omvendt og analytisk:

 

Hva skal klassen ha med på vintertur? hva kan med noe sannsynlighet gå i stykker underveis? hva trenger vi for å reparere dette?

 

Telt rakne = sys + gaffatape

teltstenger knekke = rep.ledd/rørbit eller trepinne i stang + gaffatape.

Kokeutstyr = spesialrep.sett.

ski + bindinger=

skistaver og trinser=

klær=

sko inkl. bindingsfeste=

 

Kanskje jeg ble litt pedagogisk.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nå er de fleste ting nevnt over men her er hvertfall min liste som jeg har god erfaring med. Noe av det viktigste og kunne reparere vil jeg si er primus. Om du ikke har planer om og drasse på to stykker så er man litt hjelpeløs om man ikke vet hva de forskjellige delene er til og hvordan man reparerer den. Det kan være smart og finne fram bruksanvisningen på primusen før tur, øve seg på og skru den fra hverandre og sette den sammen igjen. Dette var noe vi terpet mye på i forsvaret. Om du forvarmer med rødsprit så kan det også brukes til pussing. Listen min ser egentlig slik ut:

 

- Repsett til primus (kan fåes kjøpt på XXL eller andre sportsbutikker)

- Bruksanvisning til primus

- Rødsprit

- Pussefille

- Letherman

- Turkniv

- Turøks

- Ducktape (tvin en egen rull på en tynn pinne. Du gidder ikke drasse på hele rullen om du ikke skal være ute lenger enn en uke)

- Lim og lappesaker

- To ekstra skolisser

- Hyssing

- 5 meter snøre (tynt tau)

- Batterier AA og AAA (alltid greit og ha mange)

- Ståltråd

- Små plastposer

- Fyrstikker

- Eget lappesett til liggeunderlag (om det er oppblåsbart. Skal følge med når man kjøper underlaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.