Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobb sagt opp, nå skal man til skogs!


Anbefalte innlegg

Annonse

Høres veldig spennende ut! :) Jeg har også drømmer om å gjøre noe lignende, og vi (meg og mannen) har nå planer om å bygge en "leirplass" i skogen for å teste oss selv ut litt. FØR vi evt tar det lenger. Ingen jobb skal sies opp sånn inntil videre. :-)

Det blir spennende å følge med på prosjektet ditt, og jeg håper du får mange gode råd her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres spennende ut. Dette er nok en drøm for meg og å kunne gjøre noe slikt en dag. Ønsker masse lykke til og husk fremfor alt å nyte/kose deg/dere der ute i det fri. Tror at om man stresser seg opp og jager etter muligheter, kan du fort miste en del av den indre roen jeg tror det er flere en meg som søker. Blir spennende å følge med videre...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spennende prosjekt som bryter med "normal adferd". Fullt forstålig i dagens situasjon.

Din generasjon får nesten ingen pensjon, må minst jobbe til fylte 70 før det drysser noe.

Vi gamlinger som nå snart surfer ut av arbeidslivet i relativ lav alder og høye utbetalinger får heller nyte det enkle friluftsliv

med masse god tid i andre enden av livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kose seg skal man klare, blir ganske så alene der på den hytta men trives godt i mitt eget selskap så det skal gå greit. Er noen som har ytret at dem vil komme på besøk en dag eller 2 ( bare det ikke blir for ofte) :)

Er i en periode livet hvor man er lei jobben, pengene er der, ikke noe sterke bindinger til kvinnfolk ei barn og 30 årenene nærmer seg. Så da tok jeg steget og sa opp jobb og leilighet.

Men jeg kjenner det kribler litt ekstra nå som man faktisk har tatt det første steget og sagt opp disse tingene.

Nå er planleggingen i full gang og det skal jeg komme tilbake til her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp!

 

Måtte du få en fin tid. Forhåpentligvis vil den bli så fin at den også blir så lang som du praktisk har anledning til. Nyt det mens du kan, og ikke glem de dagene du drømte om dette.

 

Enjoy your stay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle gi litt info om meg selv her, ikke så mye å skrive om men kan gi noen ord om hvem jeg er og hvor ferden går i første omgang.

 

Kar på 28 år som alltid har likt naturen, fiske har stått i høysete gjennom alle år men de siste årene har det dabbet av.

Hadde en tur til femunden i fjor, klinka til med fint fint fiskeutstyr hvor da jeg tenkte i mitt stille sinn at nå skal fiskehobbyen opptaes igjen, hva skjedde? Jo jeg brukte det på den turen og fikk 2 fisketurer til det året, da forsto jeg at grep må tas.

Jeg vil jo mer ut, hvorfor pakker jeg ikke sekken mer og bare kommer meg ut, det ble med tanken men har alltid hatt lyst til å være litt gær'n og forlate sivilisasjonen for en liten periode.

Så nå sitter jeg her og forsker på mat for lengre tid ute i skauen, neste post jeg skriver blir nok om mat, lagring, kokkelering forslag, tips etc ang dette emnet

 

Hva mer, jo bor i store staden Oslo, bakgrunn som håndtverker, jobbet med salg innenfor bygg de siste årene. Har vel kommet fram til at jeg ble litt lei av et ganske så A4 liv man måtte møte hver dag, vet at det kommer en dag igjen hvor man møter dette igjen men forhåpentligvis så gir dette en liten boost.

 

Hvor ferden går i første omgang er Ringerike, rettere sagt Holleia, kanskje ikke det mest spennende stedet for dere her inne men her har jeg vært endel ganger, mest helgeturer sådan men her koser jeg meg.

Er endel fine vann med ørret i, fine turområder samt noen ideelle kanovann. Har ikke padlet her før men det skal bli fint fint å ta noen 2-3 dagers turer med kano og fiskestang.

Så hvis noen er i området rundt mai-juni så kan man møtes over en kaffi.

 

Legger ved et par bilder, ene er tatt fra "verandaen", andre er utover noe av området jeg skal leke meg i noen måneder.

 

post-14173-0-45454200-1391032330_thumb.j

post-14173-0-73914300-1391032354_thumb.j

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Lykke til med et spennende prosjekt. Som det har blitt sagt utallige ganger før; de fineste turene og turopplevelsene er oftest ikke de lengste, tøffeste, kaldeste, høyeste! Sikker på at du kommer til å ha et spennende år med mye godt innhold.

 

VIktig å ha noe å putte i "banken" til man havner gammel i stolen på et hjem. Der er det ikke penger men minner som er verdifulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hvor ferden går i første omgang er Ringerike, rettere sagt Holleia, kanskje ikke det mest spennende stedet for dere her inne men her har jeg vært endel ganger, mest helgeturer sådan men her koser jeg meg.

...

 

Godt sagt! Hold på den tanken. I en periode var jeg så oppsatt på å utfordre meg selv at jeg helt glemte å kose meg. Turgleden forsvant etter en stund - selv om jeg fikk mye god mestringsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ferden går i første omgang er Ringerike, rettere sagt Holleia, kanskje ikke det mest spennende stedet for dere her inne men her har jeg vært endel ganger, mest helgeturer sådan men her koser jeg meg.

 

Åh, det er jo det som er så bra! Du kan finne flott natur så og si rett utenfor døren! Jeg går og grubler en del over dette for tiden, at det er lett å bli grepet av tanken på stadig mer eksotiske reisemål. Men jeg tror en del havner i "mye vil ha mer"-fellen, og stadig må overgå seg selv og/eller andre med spesielle steder. Som noen i turfølget i helgen sa: Reiser de bare for å få det på cv-en?

Så hold på Holleia! Selv har jeg planlagt ni dager i Oslomarka til våren, fri er avtalt og jeg koser meg med tanker om hvor jeg skal gå, hvor jeg skal overnatte osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Jeg har da lagd meg en blogg i forbindelse med dette prosjektet men jeg kommer til å poste her også.

Kjører dobbelt da jeg føler at jeg kan få litt bedre og mer utfyllende tilbakemeldinger her enn på bloggen som er for det meste forbeholdt familie og venner som ikke har hørt om et forum engang.

Poster akkurat det samme men kommer mest sannsynlig til å bruke denne tråden mer aktivt enn bloggen.

Den posten som kommer nå er mest rettet mot familie og nære bekjente, har fått endel respons, både negativ og positiv rundt dette lille prosjektet så disse postene jeg har lagd der foreløpig er mest rettet mot kritiske røster.

Men her kan dere se hva jeg må slite med:)

Here goes!

 

Etter noen dager hvor det har blitt kjent at nå er man offisielt gal og gær'n, hvor noen tror at nå skal denne gale mannen på tur og brenner alle broer, føler jeg at det er tid for litt mer oppklaring på hvorfor og hva.

Har fått masse respons på dette lille prosjektet, mest positivt men det har også vært noen kritiske røster der ute som mener på at nå må man ta seg sammen og ta jobben tilbake, vel i det minste spørre om permisjon.
Vel nei, er da dette svaret mitt til dette.
Det er en av de første tingene til at nå er tiden riktig for dette her, er gått lei jobben.
Ikke noe galt med jobben i seg selv, folka er en bra gjeng, mye moro her, produktet har vært bra og dette er sted som jeg tror vil lykkes meget bra.
For min del så ble jeg mett, det tror jeg kan bekreftes av flere rundt meg.

Skal bruke litt tid på meg selv og tenke ut hva jeg vil drive med framover, kurs? skole? begynne i byggebransjen igjen?
Tiden vil vise, nå skal jeg fokusere på noe jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år og ting er satt, så får man se hva som blir realiteten når man skal tilbake til A4 livet og sivilisasjonen igjen. Det er tilbud der ute som man kan hoppe på nå men det lar man ligge foreløpig

For noen så kom dette litt overraskende på at jeg gjør dette, andre har visst om tanken min rundt dette, det har vært noen år med løse tanker rundt et år som dette men har aldri satt foten ned og sagt til meg selv: nå drar jeg.

Noen planer er satt for året, noen måneder er helt åpne og det er det som er så fantastisk deilig med dette året jeg har forran meg nå.
Vil ikke gå innpå altfor mye av planer enda, noe har blitt nevnt som at Mai-Juni går med til hytta til en kamerat.
Femund er et sikkert kort, når og hvor vet jeg ikke enda men dette er et område jeg syns er magisk, når attpåtil jeg får et pling på facebook fra slektning om at hvis vi er i området samtidig så skal han friste med litt ekstra bacon og brennevin så er dette et sikkert kort (tar deg på ordet Endre!).

Resten lar vi ligge foreløpig, skal holde dere oppdatert men hvor og når men er heller vanskelig når jeg selv nesten ikke vet dette.
Da håper jeg at det er blitt litt mer klarhet rundt noe av dette:)

Resten av responsen har vært utelukkende positiv, hvertfall fra mennesker som har et lite snev av interesse for skauen og mye av det Norge har å tilby.
Vi er ganske så priviligerte her på berget hvis man ser seg litt rundt om i verden.
Tenk bare på at hvis du skal fiske laks i Tyskland så må  du avlegge den statlige prøven for å få tillatelse til dette.

De av dere som er litt utstyrfikserte så er det mye mulig at det kan bli veldig artig lesning rundt sko og skotøy, her går jeg litt andre veier enn det som er vanlig rundt sko på tur.
Vil ikke skrive for mye her men blir dette en realitet så skal dette bli spennende og nei, jeg skal ikke gå barbeint et år, ordentlig skotøy kan vi nok kalle det.
Uansett om akkurat dette blir en realitet eller ei, så blir det noe litt annet enn hva som er vanlig av sko på tur i skog og mark på meg dette året.
Dette kommer jeg tilbake til, da dette var bare noen timer siden jeg fikk en veldig så hyggelig telefon om, så stay tuned.

 

  Her skal man da fiske litt om noen små måneder. det kribler litt!

post-14173-0-58253000-1391282263_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bare deilig ut.. Noe jeg selv kunne tenkt meg, men nok ikke får oppleve. Er kommet for langt inn i A4 tilværelsen til å kunne få det til. Det med at vi er privilegert her på berget er sant. Har sett masse youtube filmer fra villmarka verden rundt. Det som slår meg er den massive bilstøyen, motorduren selv om naturen er flått. Så er det tilsynelatende mye menneskeskapt støy. Det slipper vi her på berget. Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den tid kommer at når man nærmer seg slutten av livet, og regnskapet skal gjøres opp, så vil man vel gjerne tenke tilbake og angre på alle de tingene man ikke fikk gjort. Bloggen skal følges, skriv ærlig, lykke til med prosjektet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra prosjekt du har der.

 

Jeg har 2 bekjente som har gjort noe lignende. Ho ene poster oppdateringer hver dag - bilder, Instagram, Blogg, facebook, avisartikler etc.

 

Han andre sa ikke noe til noen at han skulle gå Norge på langs. Bare noen som la merke til at han hadde lagt på seg og spurte om det var noe spesielt. "Han skulle på ski i januar" sa han og la i vei uten å si noe til noen - annet enn at posten hans ble omadressert til noen andre.

 

Mange ganger har jeg tenkt litt på det der - de ytterlighetene. Har du reflektert over det selv? Altså eventuelt å kutte ut nett og oppdateringer på data, mobil etc også? Kan jo bli en mani i seg selv om man ikke har noe annet å bedrive.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk og dreiv 3-4 måneder etter endt utdannelse på slutten av 70 tallet.

Det kaltes ikke et prosjekt den gang, bare latmannsliv.

Fiska litt på sommeren og jakta mye på hausten.

Overnatta litt her og der, var i grunnen himla greit.

Hoppa på en tilfeldig jobb i anleggsbransjen nærmere jul.

Husker det var veldigt kjekt å få eget rom på brakke og maten servert på bord.

Du får nok en fantastisk tid framover.

Kanskje ikke returen til "sivilisasjonen" blir like enkel.!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer sosialt akseptert å reise på backpacker tur til Thailand i 6-12mnd, enn å reise på skauen/fjellet tilsvarende tid?

Lykke til! Ønsker deg en fantastisk tur og tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.