Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur over Bæråsen - planleggingstur


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Som kjent planlegger vi et treff på Finse senere i vinter - og noen av oss planlegger ymse skiturer i den forbindelse. På chatten har diskusjonen gått att og fram om mulige planleggingsalternativer og turer - helst i Trøndelag. Men slik forholdene er der sør er det mer skogbrann (!) eller is enn skiføre. Vi fant derfor ut at sørlige delen av Helgeland burde være et godt alternativ - nærmere bestemt ved Fiplingvatnet og Bæråsen. Jeg er etter hvert blitt veldig godt kjent i dette området og har gått turen flere ganger både sommerstid og vinterstid. Vi har også hytte her.

 

Den planlagte ruten ble også gått på sommeren for noen få år siden av meg og @TL her på forumet - den beskrivelsen finner man her.

 

Her kommer altså noen få ord og bilder fra en kjempefin turhelg jeg, @graham og @Henrik Hadde nå denne siste turhelgen i januar. I grove trekk fulgt vi altså samme ruten som den gangen - med unntak av det var noe lengre i begge ender.

56eee4829eb24_post-497-1334747573131.jpg

 

Karene ankommer hytta på Torsdagen og etter en bedre middag - og mye jabbing utover kvelden - ble det noe langt utpå dagen før vi kom oss avgårde. Vi er i slutten av Januar og egentlig burde vi vel kanskje vært tidligere pån for å komme i gang i rett tid. Samtidig er det ikke noe stress siden vi har 2 dager på denne turen - som er omtrent 25-26 km

 

post-10401-0-70495500-1390938283_thumb.j

De fleste bildene i denne rapporten er tatt av @graham

 

Det er rimelig kald værtype. Østavind - og temperaturen varierer mellom minus 6 til ned mot minus 19°. Når det er på kaldeste er det lite vind, men en trekk er det jo. Værtypen har medført at føret er ekstremt hardt. Skare og is og de fleste steder bærer snøen selv en tung mann i skisko.

 

Vi starter turen ved å kjøre en bil til Bæråseenden - og returnerer og starter altså skituren ved Ørnoddtjønna - for de som er lokalkjent. Det er møteplasser å sette bilene på og det er ingen fare for at det skal komme snø med det første

 

Vi ser her tilbake og sørover - i mot Kvannfjellet - og bak der ligger også Tomasvann og Storelvhøgda - der vi startet forrige forumtreff.

post-10401-0-75734800-1390938455_thumb.j

Det er virkelig en flott dag - og det har vært mange slike i det siste.

post-10401-0-89755000-1390938794_thumb.j

 

 

post-10401-0-34661100-1390938899_thumb.j

Vi finner ut at det er best å gå med kortfeller denne turen. Om vi prøver å smøre går smurningen av i løpet av ganske kort tid.

 

Vi går ca 5-6 km bortover Bæråsen før det begynner å mørkne og vi slår opp teltet på en høvelig plass. @graham lager en flott kuldegrop i forteltet så vi kan stå og lage mat og etter hvert ta av klær osv når vi skal legge oss.

Gryteretten til @Henrik smakte fortreffelig. Vi lagde alt klart kvelden før - så det var bare å varme opp "klumpen i gryta" når vi skulle spise :)

 

post-10401-0-39528500-1390939277_thumb.j

 

Et lite bål ble det også , men vanskelig å få det til å brenne skikkelig og lenge i den dype snøen.

post-10401-0-77071900-1390939363_thumb.j

Det ble tidlig kveld i teltet. Nå vi holder på å køye ringer en kar som har sett bilene våre og som lurte på om vi var i nød i fjellet siden vi hadde bilene parkert der. Han hadde søkt opp navnet mitt etter bilnummeret... 

*****************************************************************************************************

 

Neste morgen var vi oppe i rett tid, men vi brukte uforholdsmessig mye tid på å smelte snø. Dette burde vi selvsagt gjort på kvelden, men det vet vi altså til neste gang og også noe med poenget med turen. Å få inn gode rutiner.

post-10401-0-24264800-1390939424_thumb.j

Vi er i gang utpå formiddagen og har ca 2 mil med flott terreng foran oss. Mot slutten er det mer kupert og her har jeg surret med retningen et par ganger før, men mener det skal gå greit selv om det da vil være langt utpå ettermiddagen. Det er mørkt kl 1630. Uansett er det vei rett på nedsiden av der vi går på ski så ved krise kan vi gå ned til en vei og gå til parkeringen derifra.

 

Et lite hint om hvilket flott turområde dette er. Vi har veldig god glid og festet og snøen er mye bedre oppå her enn lenger nede i starten av turen.

@graham smører skiene

post-10401-0-46272300-1390940010_thumb.j

 

post-10401-0-58141500-1390939875_thumb.j

Henrik i siget 

 

post-10401-0-49863600-1390940097_thumb.j

 

Mobildekning er det også hele veien :)

post-10401-0-76039900-1390940052_thumb.j

Jeg klarer å knekke en stav her så de siste 2 timene blir ganske harde for min del - men jeg kan vel som vanlig unnskylde meg med at jeg er øyværing!

 

På slutten av dagen blir terrenget mer vanskelig å finne frem i - snøscootersporene går i alle retninger og det er ikke noe mønster å finne. Vi må av med skiene og gå ned gjennom en skog og ned på en myr som jeg kjenner igjen - og derifra er det er plankekjøring rette veien inn mot der bilen står parkert. Men det er stupende mørkt når vi kommer frem.

Temperaturen har gått betydelig opp underveis og er bare minus 3 når vi er fremme ved bilen - men betydelig østavind.

Ved ankomst hytta på kvelden blir det badstu og dusj og masse hvalbiff med god drikke til.

 

*********************************************************************************************************

Siste dagen - altså søndagen - benytter vi sjansen til å ta en tur oppi Simskaret. Statskog har en åpen hytta ca 6-7 km skitur opp fra vinterparkeringen for Børgefjell, og det kan være fint å strekke litt på kroppen etter den harde økten dagen før.

Henrik og jeg helt i starten av turen. Det er veldig hardt og isete.

post-10401-0-36776000-1390940598_thumb.j

Jeg velger etter hvert å gå uten feller og kliner noe voks under skiene, men de andre går med feller. Det blir hipp som happ.

 

Kvigtinden ligger så flott i det fjerne der. For noen år siden var jeg på toppen der på dagstur fra sommerparkeringen. Vi ser Biseggskardet oppover.

post-10401-0-76043300-1390940689_thumb.j

 

Det er minus 7° ute og noe vind. Det har ikke vært noen som har skrevet i hytteboken siden November i fjor, men dagsbesøkende har det nok helt sikkert vært her.

 

Vi tar fellebilde med mobilen og med Graham sitt kamera samtidig - ikke tvil om hvilket som ble best :)

post-10401-0-21391400-1390940807_thumb.j

 

post-10401-0-53873800-1390940906_thumb.j

Vi renner ned til veien igjen - de ca 6-7 km, på bare en times tid!

 

Takk for en fin turhelg. Planlagt fikk vi også gjort!

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. Nå må vi ikke glemme at @graham først glemte teltstengene når vi skulle til å gå og deretter fordele inner- og ytterteltet samt teltstengene og pluggene. Hvor vi da måtte kjøre tilbake til hytta for å hente de, evt. ta med oss et annet telt. Enden på visa var at han fant igjen stengene som lå i bagasjerommet på bilen vi brukte  :D

I tillegg når @Kjell Iver skulle dra frem papirkartet etter vi hadde gått litt, dro han like så godt frem kart over Hardangervidda øst! :D Det ble litt latter da gitt :)

Men navigasjonen var det ikke noe å si på likevel :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dag G - Evje Snøscooterspor i alle retninger er nok etterhvert blitt mer regelen enn unntaket de fleste stedene her desverre. Det er ikke samene som er de verste - for å si det sånn, men de kan være greie å ha å skylde på for enkelte har jeg erfart.

 

@Henrik slike detaljer skulle vi jo holde på kammerset :pirate:

 

At jeg drasset på et isbor den lange veien uten at vi teltet/stoppet ved ett av de flotte fiskevannene underveis forbigås også i stillhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.