Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor sekk bruker DU?


Are&Loke

Anbefalte innlegg

Det må være hukommelsen som svikter. Jeg mente den "vanlige" var 65l og Lady var 55l

 

Bestyrerinnen har en "lady" og jeg et par av den "vanlige" sorten.

Og det står på nettet at begge er 55l....

Det var fint at den ikke finnes i 65l også. Da hadde jeg nok fått fryktelig lyst på en i 65 liter i tillegg, siden den er så god å gå med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sekk til hver anledning (litt gal på det område) - fra 5 til 95 liter, og pakker etter behov. Lettest og best til behovet. Veldig sjelden jeg har bruk for 95 literen, men nå er jo jeg sjelden på ukelange teltturer. Forskjellen er jo egentlig ikke så stor på 1 eller 7 overnattinger, på vekt og volum. Litt mere mat, bare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Spindrift 30 til trening/skiløping og eventuelle toppturer. 

 

Forsvarets stridssekk 35 til rypejakt. 

 

Bergans Telemark 60 til dagsturer og 1-natt uteturer. 

 

Bergans Alpinist 110 til helgeturer og ukesturer. 

 

 

 

At folk kan bruke en 60-65 liters sekk til ukesturer skjønner jeg ikke. Men det er vel kanskje ikke alle som er glade i å spise masse god mat eller å fiske på tur. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Trollhetta 95 med to ekstra sidelommer, den er på grensa til å være for liten til de lengste turene, eller til jakt når man har med seg en dagstursekk, telt og sovepose. Synes også bærekomforten på den blir for dårlig over ca 27 kg. Har en Norrøna Hjerkin 40L som dagstur- og jaktsekk, brukes når min treningssekk på 18 liter blir litt for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bergans Trollhetta 95 med to ekstra sidelommer, den er på grensa til å være for liten til de lengste turene, eller til jakt når man har med seg en dagstursekk, telt og sovepose. Synes også bærekomforten på den blir for dårlig over ca 27 kg.

 

 

Nøyaktig det samme som jeg tenkte da jeg solgte Trollhetta'en min i fjor, og kjøpte en Alpinist 110 m/avtagbare sidelommer i stedet. Anbefaler den på det sterkeste hvis du vil oppgradere. Trollhetta'en hadde jeg i åtte-ni år, og den var med på mange turer, men etterhvert ble den rett og slett for liten. Bærekomforten på Alpinist er ekstremt god til mitt bruk ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tiden en Gregory Denali Pro på 115 liter som jeg bruker til alt av overnattinger. Den er i største laget for det meste, og er i grunn på utkikk etter en mellomting mellom den og dagstursekken på 32 liter. Jeg synes nå for øvrig at dagstursekken er litt for liten, så vi får se hva vi ender opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer vel en del fra prodsusent til produsent når det gjelder hva som er medberegnet når de oppgir størrelse.

Har i allefall et intrykk at min Osprey kestrel 65L rommet mer en min ULA Circuit  75L (hovedrommet er bare 42L og så kommer sidelommer, hoftebelte lommer og stretchpanel på baksiden på ca 33L)

 

Jeg bruker min Circuit på de lengste turene (3sesongs) 7-10 dager uten å leke tetris når jeg pakker og det går helt fint, men så er jeg også bevisst på å ikke pakke med meg så mye dilldall.

 

Til ovale helger bruker jeg en ramme løs sekk på 52L, men det er bare for spessielt interesserte :D

 

Jeg ser ikke noe stort poeng i å ha noe særlig mindre sekk en 50L da man lett kan fylle sekken på korte turer ved å pakke dun posen løst i bunn av sekken + at man kan bruke kompresjons stropper etc.

 

Du kan jo putte alt utstyret du har med oppi en stor kasse og beregne ca hvor mange liter det rommer

Det er bedre å velge en sekk som er litt for stor en en sekk der du må stroppe halvparten av utstyret på utsiden :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at jeg vurderer en større sekk er det at jeg har en valp som skal være med på tur og ikke en voksen. Så jeg har ikke noen som kan kløve og bære litt for meg. Også er det jo aldri feil å handle friluftsutsyr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så ofte før når sekk eller antall kilo på ryggen blir temaet....Jeg føler meg plutselig som et pakkesel og forstår ikke helt hvordan "alle" andre klarer seg med langt mindre sekk og vekt på turer med varighet på en uke eller to eller tre.....

Lurer på om jeg er i ferd med å akseptere at slik er det og sånn vil det bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at jeg vurderer en større sekk er det at jeg har en valp som skal være med på tur og ikke en voksen. Så jeg har ikke noen som kan kløve og bære litt for meg. Også er det jo aldri feil å handle friluftsutsyr :)

Er i nesten samme båt sjøl, bortsett fra at bikkja mi er bare liten he he. Derfor kommer jeg til og skaffe meg norrøna svalbard synkron 80l.

Den scorer på topp på de fleste tester, og den har rail glide system som gjør at i tillegg til de 80l, så kan enn feste en 7 liter sekk på vær side og foran en på 12 l. Dermed kan du velge, enten 80l el 106l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker en norrøna 65 liter sekk når jeg og junior skal på helge tur,den holder fint til sommeren så lenge man er selektiv hva man har med seg siden man må pakke får 2 stk i den :)

men som det er sakt over er veldig enkelt bare og finne ut hvor mye ting tar av plass/vekt i exel bruker selv google disk da får man kontroll og kan se hva man kan/bør kutte på.

på vintertur er det norrøna 125 liter sekk + pulk som gjelder får meg og junior (han fyller 5 snart) mest pga jeg ikke har funnet noen penger i budsjette til og invistere i dun soveposer til oss på vinteren siden det ofte bare blir et par turer,på sommeren er vi oppe i over 20 dager i telt så er litt enklere og kjøpe skiklig utstyr da :)

post-9803-0-61897300-1391035950_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ukesturer med telt og mat til en uke og mye fiskeutstyr, bruker jeg en stor og tung pakkerammesekk med flere kg i egenvekt. Tror den er rundt 100 kg. 

Imponerende! 

 

Jeg skulle selvfølgelig  skrevet 100 liter! Da blir det litt normalisert igjen. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

22 liter til dei aller fleste dagsturar.

 

50+ liter til skiturar i høgfjellet der ein gjerne pakkar med seg dunjakke. Denne sekken er i tillegg utmerka til kortare overnattingsturar.

 

95 liter til overnattingsturar over fleire dagar og når børa er tung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110 ltr bergans alpinist på familietur og evt. vinter.

80 ltr bergans gausta på småturer/hyttetur.

35 ltr fristad (billigsekk) dagstur/båttur familie.

25 ltr hagløfs roc dagstur/byferie utland.

25 ltr norrøna Narvik skiturer.

5 ltr bergans hoftesekk timesturer/topper, som forøvrig

alle i familen har.

60 ltr bergans tyin lady bruker fruen.

45 ltr bergans knuten bruker barna.

20 ltr billigsekker x4 til speider/øvrig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Høyfjell (DNT-modell) 70-85ltr for overnattingsturer. Føles alltid liten når jeg pakker den, men kommer alltid hjem igjen med ubrukt utstyr, så det er meg som er problemet.

 

Lowepro Orion Daypack 200 for korte dagsturer med systemkameraet i nærområdet. Får akkurat skvist en 0.5l thermos ned i det øvre rommet (pluss litt annen mat da), men klærne jeg skal bruke må være på fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.