Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedoveregenskaper 75mm vs BC Magnum


judas

Anbefalte innlegg

Har fortsatt 75mm.

Nansen med Voilé 3 pin cable.

Vurderer å gå over på Amundsen, BC Magnum da jeg kunne tenke meg litt bedre smørelomme og at

det ikke blir så mye "fjelltelemark" som før.

Hvordan er stabiliteten i forhold? Svingegenskaper? Jeg innbiller med at BC støvler er bedre å gå med i leir siden de mangler nebbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støvelvalget har alt å seie for korleis stabilitet og svingegenskapane er. Med gode støvlar er BC like godt som 75mm (utan wire). Til å gå med utan ski, er derimot 75mm-støvlar langt overlegne BC-støvlar. BC-støvlane er laga for å bruke med ski, medan 75mm bare er ein modifisert fjellstøvel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke helt enig. Jeg bruker stort sett nokså breie fjellski (Åsnes Nansen) med stive BC-sko (Crispi Stetind)

Jeg mener 75 mm er vesentlig bedre bindinger for å kjøre med - og telemarkssvinger med BC blir for min del lett tull.  Til plogsvinger og parallellsvinger er BC bindingen stødig nok.

 

Til å gå på ski med er BC-bindingen imidlertid ganske fabelaktig.

 

Skiskoene (Crispi Stetind) er helt ok for å gå på beina med, og ser for meg ut til å være en modifisert utgave av Crispi Besseggen (de ser så like ut at jeg har tatt feil sko og forsøkt å klikke turskoen Bessegen på skibindingen, før jeg innså at skiskoene sto igjen hjemme og at turen ble en fiasko  :no: ).

 

Mine 75 mm sko kan være lettere enn BC-sko  å sparke inn i hard skare, men har for stiv såle til at de er særlig gode å gå på beina med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slark i BC bindingen som gjør at 75mm er påstått så mye bedre? 75mm festes jo med gummi, mens BC er metall festet i metall så jeg ser ikke helt argumentene.

Har ikke kjørt med 75mm siden jeg var liten pjokk, så jeg skal ikke påstå det ene eller det andre. Men jeg kjører nå Fischer E129 med BC Magnum og merker ikke noe forbedringspotensiale med tanke på bindingstabilitet ihvertfall. Skiene svinger helt magisk  :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få et annen trøkk over skien med en 75mm binding. Sålen vil jo være med å presse skia ned når du løfter hælen.

...Crispi Svartisen ser jo interessant ut. Om den ikke er for stiv da.

Ellers skjønner jeg ikke at ingen har laga en BCstøver med mulighet for kabel/Kandahar oppsett i tillegg til tåbindingen noe ala Voilé 3pin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slark i BC bindingen som gjør at 75mm er påstått så mye bedre? 75mm festes jo med gummi, mens BC er metall festet i metall så jeg ser ikke helt argumentene.

Har ikke kjørt med 75mm siden jeg var liten pjokk, så jeg skal ikke påstå det ene eller det andre. Men jeg kjører nå Fischer E129 med BC Magnum og merker ikke noe forbedringspotensiale med tanke på bindingstabilitet ihvertfall. Skiene svinger helt magisk  :flowers:

I tuppen av 75mm skoene er det støpt inn en metallplate med tre hull i, så det blir jo litt "metall festet i metall" her også, i tillegg til klypa over. Derfor piper skoene i sikkerhetskontrollen på flyplassene, metallplaten kommer godt til syne på vekterens skjerm :-). Jeg har selv begge systemene og opplever også 75mm-bindingen som mer stødig. Kanskje fordi med en 75mm-binding, så sitter "hele bredden" til skoen fast, mens med en BC-binding er det bare noen få cm hvor skien sitter fast i støvelen, også er det muligheten for hælwire med 75mm da, som gir enda bedre svingegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På randoneeskiene mine er det bare to små spiker som sikrer fantastiske kjøreegenskaper, så nja, fremdeles ikke overbevist om at metallflaten er avgjørende.

Har du begge systemene på samme type ski eller har du BC på typiske gå ski og 75mm på breiere og mykere fjellski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De randoneebindingene er sidestabile nok, men du ville aldri finne på å kjøre telemark med dem fordi de er hengslet og ikke gir noen motstand mot den skoen hvor hælen løftes.. Og det er nettopp det som er poenget. BC-bindingen er hengslet. Den gir ikke nok motstand. Med en 75mm støvel blir motstanden gradvis større, og man kan kontrollere bakerste ski mye bedre.

 

Sideveis kan BC-støvler være like stabile, og vel så det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På randoneeskiene mine er det bare to små spiker som sikrer fantastiske kjøreegenskaper, så nja, fremdeles ikke overbevist om at metallflaten er avgjørende.

Har du begge systemene på samme type ski eller har du BC på typiske gå ski og 75mm på breiere og mykere fjellski?

Har BC på Fisher E99 og 75 mm på Fisher E109 (Rottefella Riva 3) og på Åsnes Nansen (Voilé 3-pin cable). Så ja, BC-bindingen er på typiske gå-ski, de andre er mer kjøre-ski, så egenskapene er ikke helt sammenlignbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.