Gå til innhold
  • Bli medlem

Ved vinterstid. Sag?


Amund80

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg lurer litt på hvordan dere ordner dere med ved vinterstid. Hvordan gjør dere dette? Eventuelt hva slags sag anbefaler dere?

Selv har jeg ei Fiskars øks som fast tilbehør i sekken, men ser for meg at det kanskje er mer effektivt å ha med ei sag i tillegg. Bruke øksa mer til kløyving enn til oppkutting da det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Biltema buesag og øks i pulken. På dagstur uten pulk bruker jeg ei sammenleggbar greinsag fra Europris til 49,50. Og tilsvarende turøks fra biltema om jeg gidder å dra på det. Men sjelden jeg orker å dra på sånt på en liten dagstur. Samekniven er jo med så får hogd ned noen tørrgreiner til et lite kaffebål/ pølsebål som stort sett er det jeg trenger da.

 

Men som sagt, overnatter jeg og trnger leirbål er buesag og ei ordentlig øks med. Men er heller ikke fremmed for å dra med meg et6 par 60 liters vedsekker heller, da jeg sjelden gidder å dra særlig langt før jeg slår leir.

 

Typisk er jeg bare et noen hundre meter fra vei, og bruker heller leiren som base for litt oppdaglesesferd i området med en liten dagstursekk på ryggen, og da trengs bare samekniven. Og knapt nok den siden jeg pleier å ha med en liten trangiabrenner i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av turen.

For lett ved bruker jeg en japansk razorsaw og en stor samekniv.

Skal jeg lage bål hvor basis er tykkere trær så bruker jeg samme sag, evt en pocket chain saw, en fiskars x7 øks og en mindre turkniv.

razorsaw er lett og virkelig skarp å bruke men ikke så lett å få tak i.

Eagle products har en foldesag de kalller turbocut eller noe. Den har slikt japansk blad. Fordel med den er at man kan skifte ut blad når det blir slitt. Det kan man ikke påmden jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacho Laplander foldesag, Fiskars buesag og mellomstor fiskars "glassfiberøks" alt etter tur og behov   : )

Har forresten mye godt å si om den Fiskarssaga som er uttrekkbar lengre oppi posten her.  

En kamerat trekker til stadighet opp den og det er ikke mye som stopper ham  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacho Laplander foldesag, Fiskars buesag og mellomstor fiskars "glassfiberøks" alt etter tur og behov   : )

Har forresten mye godt å si om den Fiskarssaga som er uttrekkbar lengre oppi posten her.  

En kamerat trekker til stadighet opp den og det er ikke mye som stopper ham  ;)

Har også nesten bare godt å si om saga, men såvidt jeg forstår får man ikke byttet ut bladet på den!

Har slitt ut tre stykker nå, men de har jo forsåvidt holdt lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.