Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til langrenn


koffar2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på utkikk etter en god hodelykt som hovedsaklig skal brukes på skiturer i marka utenfor lysløyper på kveldstid.

Ser at en del lykter kommer med eksternt batteri... hva er fordel/ulempe med det?

 

Noen med lykt fetish her inne som kan peke meg i riktig retning?

 

Edit: kan legge til at jeg har sett på Ledlenser H7r2 og H14r2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten at jeg kan påberope meg noen lykt fetisj så kan jeg fortelle deg en åpenbar fordel med eksternt batteri.

 

Når det er kaldt virker batterier langt dårligere. Et eksternt batteri kan du putte i en lomme innenfor jakka så hjelper kroppsvarmen til å holde temperaturen oppe. (Dette i tillegg til at du slipper å "bære" et tungt batteri på hodet.) :D  

 

Det du er på jakt etter er en forholdsvis kraftlig lykt med god lysspredning. 

 

Jeg bruker led lenser h14 på vanlig tur. Den funker greit for mine 10-15 årlige skiturer i mørket. Skulle noen ganger ønsket at den hadde bedre spredning, men den funker ok for meg. 

 

Skal du gå fort, langt og ofte bør du sikkert gå for en mer badass løsning. Kommer sikkert noen kommentarer under med bedre tips om dette en meg. 

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mye lys du vil ha og hvor myepenger du skal kjøpe for. Jeg har en magicshine og en fra birksport.

dette er lykter som gir masse lys for pengene. Litt størrelse på noen av de med de lyser MYE. billig tilbehør også.

sjekk xxl.no og søk på magicshine. Og på birksport.no, bla i menyen.

magicshine kan ogås kjøpes billig fra dx.com. der jeg kjøpte min første, tror det er 4 år siden. Fungerer supert enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne tråden:

 

http://www.fjellforum.no/topic/29580-hodelykt/?p=272006

 

og les innlegg 11-12-13 og utover.

 

Denne ligner LedLenser H14, har Cree-led på 1200 lumen og koster ca kr 60,- Nkr inkludert porto og fungerer som bare det.

Vanntetthet regner jeg med ikke er i verdensklasse hvis du skal drukne den, men vann er jo et lite problem om vinteren.

Jeg er kjempefornøyd så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke oftere enn 1-2 kveldsturer i uken vinteren igjennom og de er ikke lengere en rundt 2 timer. Trenger kanskje da ikke så stor batterikapasitet? 

Ser jo fordelen med å ha batteriet på kroppen for å holde det varmt, men det virker litt mer knot med eksternt batteri, har heller ingen praktiske lommer å plassere det i på de klærne jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_Style

 

Denne så jo ganske fin ut med 1600lumen, men er fortsatt usikker på om jeg skal gå for eksternt batteri eller ikke.

 

Til dere som har eksternt batteri, hvor har dere batteriet? er det knotetet med eksternt batteri, eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig hvor jeg har batteri. Ene skijakka har lomme på ryggen så da er det der. Den andre har jeg det i ene brystlomma. Kan kjøpe skjøtekabel til de, koster 50, eller noe. Er stropp på batteriet så d u kan feste de på ramma på sykkel, mulig man kan feste det i hodebåndet. Har ikke testet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det @borgern :D klarte bare ikke å dy meg :D

 

Fant forresten denne: Zebraligh H600

Ganske stilig sak med 750 lumen + at den er rimelig lett. Skal visst holde i over 2 timer på 450lumen (som er en del) Eneste minuset jeg kan se er at den kan være vanskelig å betjene med hansker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Redigert:

 

Jeg skrev et langt innlegg der jeg skrøt av lykta jeg har til allsidig bruk, blant annet skiturer og langrenn. Men jeg hadde visst ikke lest alt du skrev om hva du skal bruke den til.

 

Dersom du skal bruke lykta 1-2 ganger i uka til korte turer på langrenn bør du se etter en lett lykt som har batteriet festet på hodebåndet bak på hodet og som er oppladbart. Batterilevetid spiller ikke så stor rolle til korte treningsturer.

 

Ekstern batteripakke med AA-batterier er mer hvis man skal gå lengre turer og bruke den til friluftsliv i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_Style

 

Denne så jo ganske fin ut med 1600lumen, men er fortsatt usikker på om jeg skal gå for eksternt batteri eller ikke.

 

Til dere som har eksternt batteri, hvor har dere batteriet? er det knotetet med eksternt batteri, eller spiller det ingen rolle?

 

En sån där har jag. Kom ganska nyligen hem efter en tur med den. Fungerar bra, men jag skulle vilja kunna vinkla den lite mer uppåt på pannbandet man får med. En pytteliten detalj. Lyser så det räcker och blir över den.

Jag har den till cykling också. I skogen. Då kompletterad med en lampa på hjälmen.

 

Idag körde jag med batteriet i ryggsäcken. Annars har jag det i jackan, i innerfickan så det håller sig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-872-multi-sykkellykt/p/1074571_1_Style

 

Denne så jo ganske fin ut med 1600lumen, men er fortsatt usikker på om jeg skal gå for eksternt batteri eller ikke.

 

Til dere som har eksternt batteri, hvor har dere batteriet? er det knotetet med eksternt batteri, eller spiller det ingen rolle?

 

Jeg fester batteriet rundt drikkebeltet eller putter det i sidelommen på ryggsekken hvis jeg går med sekk. Bruker den lykten i linken over minst et par ganger i uken og er veldig fornøyd. Har to ganger opplevd å bli stoppet med spørsmål om hvilken lykt jeg bruker og hvor den er kjøpt. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal ha er en enkel lykt med batteri på hodebåndet.

Enklere å holde på med og rekker til skigåing.

Har selv flere lykter med eksternt batteri som brukes på terrengsykkelturer og toppturer. Det stilles større krav til lysmengde når hastigheten øker.

Går alle mine kveldsturer på ski med denne:

 

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/magicshine-Hodelykt-MJ-886-550-lumen/p/1091971_1_Style

 

Kjøpte til 499,- på tilbud tidlig i høst på XXL.

Enkel og mye lys!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal ha er en enkel lykt med batteri på hodebåndet.

Enklere å holde på med og rekker til skigåing.

Har selv flere lykter med eksternt batteri som brukes på terrengsykkelturer og toppturer. Det stilles større krav til lysmengde når hastigheten øker.

Går alle mine kveldsturer på ski med denne:

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/magicshine-Hodelykt-MJ-886-550-lumen/p/1091971_1_Style

Kjøpte til 499,- på tilbud tidlig i høst på XXL.

Enkel og mye lys!!

Bruker du den fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for denne http://www.zebralight.com/H600-Mk-II-18650-XM-L2-Headlamp-Cool-White_p_130.html Er en nyere og sterkere utgave av den @koffar2 linket til. Du får den også med flodlys. Den heter H602, men på ski er det en fordel med spotlys. På den annen side, om du skal gå utenfor løyper er kanskje ikke farta veldig høy heller, så da kan kanskje flod være praktisk. Det tror jeg du må avgjøre selv.

Fordelen med separat batteripakke er at du kan holde batteriene varme, men det vil ikke være noe problem på turer som du snakker om. Dette er noe jeg først kom til å tenke på nå, så vet ikke om det er litt på jordet, men en hodelykt blir rimelig varm, så lykta i seg selv vil jo holde en god temp på batteriene, når den ikke er i bruk kan den jo puttes på innerlomma.

Uansett, lykta jeg linket til er lett, praktisk, har god batterikapasitet, forrige modell og floden lyser sinnsykt bra (har ikke testet siste modell av spoten, men tipper den lyser langt), det er ikke noe problem å håndtere den med hansker på, prisen er fin (ikke bestill rett fra zebralight, de klussa noe grådig med sendinga så den dukket aldri opp, mulig det var tilfeldig), har bestilt av et par forskjellige på ebay og det har gått veldig fint. Har sluppet unna toll og mva og alt det tullet også :P

Jeg har sett mye etter lykter og er rimelig sikker på at zebra gir deg mest for pengene. Selv har jeg en Lupine Piko, men der snakker vi en helt annen prisklasse og jeg er ikke sikker på om det er verdt det. Veldig fornøyd med den og jeg velger å tro at det er noe med den som gjør at den er verdt prisen :P Den jeg har har separat batteri, var irriterende til å begynne med, men ble en vanesak. Er lettere å styre med en lykt hvor du slipper å ha en kabel i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Fant forresten denne: Zebraligh H600Ganske stilig sak med 750 lumen + at den er rimelig lett. Skal visst holde i over 2 timer på 450lumen (som er en del) Eneste minuset jeg kan se er at den kan være vanskelig å betjene med hansker.

Har både denne og h31. Begge er super til bruket du beskriver. Jeg bruker nok h31 til det meste, men på skiturer hvor det krever litt mer lys er det h600 som tas frem. H600 har max 750 lumen, men dette er kun de 4 første minuttene mener jeg. Etter det, dimmes den automatisk til 450.

Begge har bra batterikapasitet,solide,  vanntett og enkel i bruk. Ingen ledninger å "plages" med. Er knallfornøyd med begge.

Ingen av disse blir kraftige nok(tror jeg ) til de som skal kjøre på bredere planker mellom busker og stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at ledningen fra hodelykt til batteriet er langt nok! Jeg har et litt eldre lykt som har forholdsvis kort ledning. Jeg må passe på å ha batteriet i en relativ høy lomme, ellers har jeg ikke nok bevegelsesfrihet med hodet. Det er klønete. Det er fint å ha en ekstra batteri tilgjengelig som du kan ta med på litt lengre turer, for sikkerhets skyld. Hos noen lamper kan du kjøpe et ekstra batteri. Vi har også en sånn lampe som på baksiden lyser en farge som viser om den er full, halvfull eller neste tom. Det er praktisk. Allikel hadde jeg et problem på en tur nylig, da hele lampen streiket mens den lyste grønt. Det var heldigvis temporært.

 

Husk løypevett. Vend hodet mot høyre om du går med lampe og møter en skiløper som går uten lykt. Du ødelegger lett noens nattsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn annen på tilbud på Birksport også http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34_812&products_id=6526

Ene lykta mi er derfra. Jeg har en 1600 lumen som har gått ut av sortimentet nå. På ski kjører jeg den neste alltid på laveste styrke(4 trinn), da varer batteriet 12 timer ca. Lyktene de har der er laget på bestilling hos Magicshine.

Delene passer som regel om hverandre med de de har på XXL. Noen unntak på de nyeste modellene. XXL har bedre utvalg av tilbehør og reservedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både denne og h31. Begge er super til bruket du beskriver. Jeg bruker nok h31 til det meste, men på skiturer hvor det krever litt mer lys er det h600 som tas frem. H600 har max 750 lumen, men dette er kun de 4 første minuttene mener jeg. Etter det, dimmes den automatisk til 450.

Begge har bra batterikapasitet,solide,  vanntett og enkel i bruk. Ingen ledninger å "plages" med. Er knallfornøyd med begge.

Ingen av disse blir kraftige nok(tror jeg ) til de som skal kjøre på bredere planker mellom busker og stein.

 

Den nye modellen har 1090 lm. Den dimmer kun ned om lykta blir for varm, men ikke lenger ned enn til 660 lm. Det er mer enn nok lys til å kjøre utenfor løyper :) Eller, det er vel individuelt hvor mye lys man trenger, men for meg hadde den gamle modellen også gitt nok lys :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.