Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg lager turdokumentar. Trenger DINE meninger.


Tonjeb

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå er det lenge siden jeg har vært på Fjellforum, men tenkte at det fins vel få plasser man kan få bedre svar enn her.

Jeg lager turdokumentar om min tur igjennom Lappland. Jeg filmer en god del, men har i det siste begynt å tenke hakket mer kreativt i filmingen, og derfor spør jeg DERE om:

- Hva er en bra dokumentarserie for deg?

- Hva liker du å se på tv / hva er bra tv for deg?

- Er det noe du ofte savner på eventyrdolumentarer?

TAKKER FOR SVAR :-)

Tonje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Tonje!

 

Naturdokumentarer er det beste, avslappende, men likevel gir en rastløshet om å være der selv på tur, for meg.

Liker naturprogrammer som inspirerer, lærer og er underholdende. Kanskje litt som "ingen grenser", bare uten de funksjonshemmede. (ikke noe mot funksjonshemmede!)

Savner dokumentarserier som viser deg fremkommelige steder, ikke lengst inne i Passvikdalen, det er fint, men forblir med drømmen. Kjente og ukjente steder som hvermansen kan dra, kanskje også så lett som med buss eller tog..

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Du kan fortelle noen lokale historiske begivenheter og eventyr fra de plassene du besøker underveis feks. Jeg leser for tida boka "Finnmarksvidda; En skietnografisk ferd gjennom sameland". Den er utrolig spennende med veldig mange historier. Anbefales virkelig! 

 

En god kilde er lokale folk du treffer underveis. Snakk feks med reindriftssamer og spør de om historier og eventyr fra området. Litt filming om hvordan de lever i området er også interessant. 

 

Og btw! Lag gjerne film fra lengst inn i Passvikdalen ;) Jeg liker godt film av "uframkommelige" steder. Da kan man drømme ei stund om å dra dit for så å iverksette egen ekspedisjon!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig til å se dokumentaren din Tonje, seriøs tur du er utpå :) Variasjon og innhold er viktig, både bildemessig og dialog - blir ting for monotont blir det fort kjedelig i lengden. Få med litt historie om stedene du besøker og er i, tenk deg selv hva du vil se og høre hvis du hadde vært publikum. Ha med tips og triks til andre som kunne tenkt seg på en slik tur. Og vet du er glad i å banne, fortelle hvor lenge siden du har bæsja, når du har mensen, tåfis etc -  er artig i små doser men ikke overdriv med "sjokkerende" og fråstøtende oppførsel heller, klipp det riktig til :) Vær ekte og vis engasjement så blir dette helt knall ! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror alle prosjekter som ikke er ærlige vil falle gjennom. I beste fall kan de bli fine kulisser.

Jeg ville lagt vekt på hvorfor du er på tur. Hva er det som gjør at du har denne trangen inni deg til å dra på tur? Man trenger ikke nødvendigvis snakke om det i filmen eller putte det inn med teskje. Hvis man kan klare å formidle sin egen glede over å være på tur, så tror jeg det blir best. For noen er det å reise TIL naturen som er det viktigste. For andre er det å reise FRA dagliglivet.

 

For noen er det gleden over ørreten som kommer på land og havner i panna, for andre er det forandringene som skjer i hode og kropp når man har vært på tur i et par uker og sivilisasjonen slipper taket.

 

Lykke til med prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk nøye gjennom hvert eneste bilde du har. Hvis det ikke forteller en historie/bygger opp om en større fortelling, ta det bort. Den vanligste synden å begå er å være for slepphendt med "slett" knappen.

 

 

Disse to snuttene er helt fantastiske. Legg merke til hvor lite dødtid det er, og hvordan alle bildene er flettet sammen for å fortelle en større historie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott mål du har satt deg!

 

Med mindre du har et IMAX-kameralag i sekken, ikke baser filmen på "fin natur". Fjell og vidde blir smått når de presses gjennom en kameralinse, så de egner seg best som bakgrunn.

Som nevnt over - historie og myter er godt krydder.

 

Praktiske gjøremål og observasjoner (i forbindelse med turen: politikk og religion er bannlyst) er et annet. Ingenting er for banalt. Det er ikke flere sånne filmer enn at seeren vil glede seg over at "sånn gjør jeg også" eller lære noe nytt.

 

En eller annen form for hovedhistorie eller rød tråd - vel, det du lager er en fortelling med ord og bilder, så det er neppe noe nytt. Kanskje et slags manus siden turen er så lang.

 

Hvis mulig og forsvarlig: film i dårlig vær.

Ta så mye film du bare kan. Klippe kan man gjøre etterpå.

 

Ikke friser eller båndlegg deg selv pga kamera. Det går skriftlig, men ikke på film med mindre du er en sjeldent god skuespiller. En dårlig dag kan f.eks gjøre seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok en del TV-seere uenig med deg. Jeg tror Lars Monsen lykkes blant annet fordi han var flink til å filme seg selv i situasjoner, enten han gikk, padlet, fyrte bål eller noe annet. Det er få sekvenser der han sitter helt stille og snakker og det er nettopp slike sekvenser man bør prøve å unngå.

Ikke noe galt med å filme seg selv, men det er måten man gjør det på! Selvfølgelig er det mer arbeidskrevende å sette kamera på stativ og filme seg selv mens man går. Det krever jo en del turer frem og tilbake for å rigge kamerautstyr, men det slår vidvinkelutgaven av rød nese og rennende øyne... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei spennende prosjekt. Jeg har bittelitt erfaring med å sette sammen film fra lengre tur. Noe som jeg skulle ønske jeg var litt tøffere på, var å få med noen av folkene jeg møtte på turen på filmen, det hadde nok gjort seg godt i filmen. Men det er ikke alltid så lett å begynne og filme folk man ikke kjenner fra før! Likevel går det kanskje an å si "jeg lager en liten dokumentarfilm om turen, kunne jeg kanskje fått et lite intervju" eller noe sånt.

 

Ellers gjør det seg alltid med litt dyreliv i filmen også. Selv om det bare er noen ender som svømmer i et tjern, kan gi gode stemningsbilder.

 

JO! Og et tips jeg leste i ei bok fra Lars Monsen: Film når det minst passer seg! Som f.eks. om en bjørn plager deg ;););) Eller mer relevant om du må krysse ei elv o.l.

 

Lykke til ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ta noen kurs! Ville jeg sagt, og igjen redigering er vel alt....men vi er vel forbi den tiden der man kunne legge ut vids av seg selv på youtube der vi preiket i vei og det var spennende! Stilles nå ganske høye krav (vimeo er vel forlengst blitt arena for proffer og aspiranter)....men det skal mye mer idag for å holde mål enn tidligere...alt fra 2.5k/4k til finishing/fargesetting i f.eks. resolve til post-behandling....skremmende!  Men man kan sikkert lage en veldig god dokumentar til billig peng gitt at mye utstyr har blitt mye mye mye billigere (se bare blackmagic cinema camera til 2k usd)...husk bare at lyd er minst like viktig som bilde!

 

Gjellestad kommer med gode poeng...story is all...hva faen har du imot tromsø sport dude? Take a chill pill gjellestad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare det opprinnelige spørsmålet...

 

Kule intro med AE gjerne med litt vfx/compositing...

Kart som beveger seg a la indiana jones a la lars monsen hjelper nok...mellom sekvenser

Bra lyd er alt

Tight editing...stålkontroll over hva som er viktig for fortellingen...ikke noe overflødig....

Smooth transitions.....

Gjerne noe sakte-film eller time-lapse innimellom....(se på twixtor!)

Humoristiske innslag...

At det ikke blir som alle andre vimeo innslag..dvs noe forskjellig....det er umulig å overgå de fleste av de...men allikevel, de begynner å ligne hverandre...dvs noe nytt...

 

vet ikke om det hjelper, men lykke til! :hyper: yes jeg har adhd

 

Edit: Monsen er/var journalist...noe som gjorde programmene bra var at han var flink til å intervjue....tenk på det...(og som en del nevnte, tenk på rettigheter osv før du filmer a la få en godkjennelse (rights agreement) lenke her...http://schoolvideonews.com/Legal/When-is-it-Legal-to-Film-People-Without-Their-Permission er dog amerikanks lov men samme prinsipp...kan vel slå opp i lovdata...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt gammel tråd men :D 

 

Hva som er spennende er vel avhengig av hvem du spør. Jeg kan si litt hva jeg ser etter når jeg leter etter gode youtube-filmer. Jeg kan også si at jeg ikke liker bear gryll, survival filmer eller rene naturfilmer hvor man ser på dyr eller fin natur. Det må være noe mer. Som sagt av andre bør ikke filmen inneholde lange scener hvor du gjør én ting. Som eksempel bør en scene hvor du gjør én ting (sage, filme et dyr, fiske o.l) ikke vare mer enn ett minutt maks (avhenger av hvor spennende det er da men).  

 

Det jeg liker at skal være med i en villmarksfilm er:

Fiske - hvor man ser at du kaster ut, kanskje du klarer å filme noen fisk som hopper eller enda bedre, i klart vann hvor du kan se fisken svømme. Klipp hvor du får fisk og skal sveive den inn. Gjerne hvor du forklarer hvor glad du er. Ta gjerne noen closeups om fiskeutstyret ditt, kanskje fortelle litt om hvilken strategi du bruker du når du fisker etc. 

 

Campen din: Du kommer til et fint sted hvor du har lyst å sette opp teltet. Sett fra deg kameraet på det stedet du ønsker å campe, og gå inn til stedet du skal campe. Deretter filmer du deg selv når du kommer til dette stedet, hvor du sier hvor fint det er (kom gjerne med spesifikke ting du legger merke til og som gjør det til et bra sted). Å filme at du setter opp teltet er ikke så spennende, men du kan jo fortelle litt om utstyret du bruker, og hvordan det ser ut når du er ferdig. Du kan også filme fra andre vinkler eller campen fra 200 meters hold, gå tilbake til campen og fiske litt eller sanke ved etc. 

 

Bål og kos: Mange liker bålkos, få det med på film. Film mens du lager deg kaffe, kanskje du har et vann eller elv som bakgrunn, med solnedgang eller annet. Få med at du slapper av og koser deg mens du ser på bål eller mot vannet eller lignende. Små klipp. 

 

Historier: For å bli en god dokumentar må man være flink forran kamera. Ta med noen historier, kanskje hva du har opplevd den dagen eller om fremtidige ekspedisjoner du ønsker å fullføre. Kanskje si litt om hvorfor du begynte med friluftsliv osv. 

 

En ting til som er viktig: Bakgrunnsmusikk og støy: Det kan fort bli for mye støy (vind etc. og jeg ser også at mange prater mens de har bakgrunnsmusikk). Mange har også bakgrunnsmusikk hele tiden, tenk over når du må ha og når du ikke må ha bakgrunnsmusikk. Og ikke minst, hva slags bakgrunnsmusikk som passer. Når det gjelder det å prate til kameraet bør du vite når vinden ødelegger, evt. få deg en sånn mikrofon som du kan ha på kroppen, da vil du få lyd fra en annen kilde enn kameraet. 

 

Ang. rettigheter: Tar du med klipp fra andre filmer som er publisert kan du få problemer med rettigheter. Det samme gjelder musikk (selv om du går i en butikk og de spiller musikk kan man få rettighetsproblemer). Det samme gjelder bakgrunnsmusikken du har. Når det er sagt, så sant dette blir en youtube film med noen tusen seere vil du mest sannsynlig ikke få noen problemer.

 

Lykke til, og har du forresten laget noe enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 23.1.2014 den 15.16, Fjellfilmeren skrev:

Tenk nøye gjennom hvert eneste bilde du har. Hvis det ikke forteller en historie/bygger opp om en større fortelling, ta det bort. Den vanligste synden å begå er å være for slepphendt med "slett" knappen.
 

 

 

 

Disse to snuttene er helt fantastiske. Legg merke til hvor lite dødtid det er, og hvordan alle bildene er flettet sammen for å fortelle en større historie.

Hei, 

Ville bare legge til en kommentar her, Jo disse to filmsnuttene er veldig bra. Men eksepelvis i den siste her, så er det jo en fotograf som er der for.å dokumentere, hans eneste jobb er å skaffe de perfekte klippene og sy dette sammen til en bra video. Tonje her skal dokumentere seg selv og turene hun er på, det er mange som gjør det nå, jeg er også en av de. I mine tilfeller så er jeg på tur for turen sin del, for eventyret og for at barna og vi skal ha en flott tur. Samtidig så vil vi vise andre hvordan vi har det på tur, da blir det jo til at turen er i fokus, så filmer man så godt man kan. Det vil være enkelte detaljer som ikke blir som de kunne blitt om man bare hadde hatt fokus på filmingen. Det jeg syntes er bra med de som deler turvideoer er at de er fra områder jeg f.eks kunne tenkte meg å dra til selv, så da får jeg se litt hvordan det er og evt. høre litt tips. Det er mange som stiller ulike spørsmål om utstyr osv, som kan besvares i en video, det er moro. Jeg er over hode ingen proff fotograf selv, men jeg syntes nå det er moro å filme, mest for at familien skal ha noe til senere, men veldig mange syntes det er artig å se disse turfilmene til egen inspirasjon. Stå på alle som bidrar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tonjeb - du var jo med på turjenter på NRK. Med den som utgangspunkt er du allerede langt på god vei :)

 

Jeg er veldig glad i å se etablering av camp, og litt teltliv med primusfyring, snøsmelting og matlanging mens man prater om dagen, utstyr etc.

Vis gjerne forskjellige løsninger, det er interessant. Vis hva du sover i, hvordan du tørker klær, hva du spiser, hvordan du kler deg for å hole varmen, hvilke utstyr du har laget selv, vis hvor du er på kartet, hvordan du navigerer, hva slag smørning du har på skiene, hvordan du har pakket og organisert pulken og teltet.

Fortell om du fryser, er sulten, sliten, har gnagsår, føler deg bra, hva du tenker etc.

Dette synes jeg gjør forskjellen på å se på en tur, og føle at vi er MED deg på tur! :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.