Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan noen "opplyse" meg om fjellski


KoBe

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg er på jakt etter mine første fjellski. Har lest meg grønn av alt av artikler og tester om fjellski her på verdensveven. Allikevel så er jeg ikke fornøyd. 

Så langt har jeg funnet ut at "klassiske" fjellski er det jeg bør gå for. Det fordi jeg kommer til å gå i noe løyper, men også "offroad" både i skog og hei, og på fjell. 
F.eks. Åsnes Nansen med halvfell, eller Fischer E99. ?

 

Det jeg ikke blir klok på er hvilken lengde jeg skal ha. Jeg er 181 høy og veier ca 74 kg. Regner meg selv for å ha ok+ skiteknikk. Jeg ønsker jo ikke å ha for lange ski som verken gir feste og er usturlige i snø, samtidig så ønsker jeg ikke å falle igjennom så fort jeg har mer enn en en appelsin og en termos i sekken. Jeg blir virkelig ikke klok, så jeg hadde satt pris på om en eler flere bedre-enn-meg-vitere kunne kommet med ett råd eller to. 

 

Vennlig Hilsen

Konrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går mange mil hver vinter på mine gamle Atomic ARC Telemark Country som har helfeller permanent påmontert. Jeg veier 65 kilo (+ det som evt måtte komme i tillegg pga sekk), skiene mine er 180cm. Funker som juling. Bærer godt på snøen og er gode å manøvrere i krattet. Du bør ikke ha de for lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du nok til å få mange forskjellige svar :-)

Jeg har to par fjellski, ett par Atomic med langfeller og smale nok til å gå i oppkjørte spor. De er smørefrie og 200 cm lange

Det andre paret er Åsnes Breidablikk med halvfell og er for brede til oppkjørt løype. De er 200 cm og smøreski (jeg er 180 cm).

Jeg har gått mest med det smale paret, siden jeg har hatt det i flere år og de brede skiene kjøpte jeg for ett drøyt år siden.

Etter at jeg fikk de siste skiene, har jeg bare brukt de brede, med unntak av en gang. Og det er simpelthen fordi jeg ikke føler behovet for å bruke det smale. De brede skiene går ikke i oppkjørte spor, og det er en liten bakdel, men fordelen er helt tydelig i det jeg går ut i løssnøen. Det flyter oppå snøen på en helt annen måte, og jeg fikk virkelig erfare det på en langtur i fjor, da jeg måtte bytte til Atomicen på en kortere etappe. Merket med en gang at jeg sank mer ned i snøen. Dessuten er det mye bedre å gå på kortfell fordi det glir bedre. Med langfell ble det til at jeg tok de av når det ikke var oppoverbakker. Det gjør jeg i liten grad med kortfellene. Mitt råd er lange og brede ski med kortfell, og mulighet til å smøre. Smørefrie ski er irriterende å høre på når man skal nyte stillheten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og Breidablikk. Supre ski i løssnø og ellers utenfor løyper. Ulempen er null smørespenn så det blir ikke all verden glid på de. I skogen er det egentlig greit når jeg skal kjøre ned skråninger mellom trær etc. Skulle jeg gått langturer i fjellet vlle jeg nok foretrukket en litt smalere modell, f.eks Amundsen, hvis det ikke bare var puddersnø overalt.

Jeg er 187cm og skiene er vel 200cm. Mine går i spor forutsatt at sporet ikker er helt nysatt og at det ikke er for mye sving. På avnlige strekker kan jeg fint gå i spor selv om det subber litt i kantene. En kompis har JaktCrown fra Fischer, de er enda litt bredere og går ikke i spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med god skiteknikk bør 195-200 være bra.

Fjellski vil aldri bli som en løypeski. Spennet er langt, og man trenger ikke sparke fra på samme måte for å få smøringen nedi. Etter at Madshus kom med sine Intelligrip feller kan man få like bra kortfell på hvilken som helst ski. Disse fellene er blanke foran, og har hår bare under midten av skien.

 

Vær forberedt på at skiene kan "grave" litt i kanten på sporet. Det kan være lurt å sløve stålkantene litt oppe i overgangen til tuppen. Dersom det blir mest gåing i løype ville jeg sett etter en ski med 3/4 stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål fordi antall svar er tilnærmet uendelig. Jeg er 192cm, veier ca 88kg og går på 210cm lange, smørefrie Fischer E99.

 

For å ha god bakkekontakt oppover må jeg ha litt oppakning. Smørefri-mønsteret er ikke like effektiv som f.eks. Madshus sitt heller. Men bredden er okei (kommer akkurat inn i løypespor, men det bremser litt fordi skia er egentlig litt for brede) og lengden er ikke det store problemet nedover. Det gir også en fin stabilitet, som jeg setter pris på i kronglete Vestlandslandskap. Men det kan være et helvete å dette i dyp snø, i en skog, med 20kg på ryggen... Etter min erfaring har skotøy og binding nesten like mye å si som skia. Stive, varme og tjukke støvler på en bred binding er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Du vil få flotte skiturer uansett hva du velger! Det meste funker veldig bra for en som kan gå på ski. Kan man ikke gå på ski, funker det meste dårlig. Ellers kan du tenke litt på dette:

 

Skal du gå en del i fjellet (hvor snøen er hard) og ofte bruke skiene i løyper enten hele eller deler av veien: Klassiske fjellski, Amundsen eller E99, 200cm.

Skal du gå mest i skogen i lavlandet og en del utenfor løyper: Brede fjellski. E109, Ingstad.

Skal du aldri gå i løyper: Bred fjellski.

Skal du nesten alltid gå i løyper: Smal fjellski.

 

Kjøp ski etter den bruken du kommer til å ha aller mest av. Så vil de også funke helt fint når du av og til gjør andre ting. For en stund siden var jeg på skitur i masse puddersnø i lavlandet med mine E99, det gikk helt fint og turen ble på et par mil, selv om E99 gjør seg best på hardere underlag.

 

Tenk også på at kun de smale og klassiske faktisk har smørespenn, noe som er kjekt å ha for all bruk i løyper og på hard snø utenfor løyper. I mye løssnø er ikke smørespenn så viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen  tusen takk for tips og innspill. 

Da ser det ut til at jeg går for Fischer E99, 200cm. Ligger et par pent brukte ski til salgs på finn.no. Satser på at det blir en god og billig ingangsport til å gå på fjellski. Sko kjøper jeg i butikk. For gode sko er like viktig som resten av utstyret til sammen er. 

 

 

Madshus har forresten kommet med en ny type kortfelle. http://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

Noen erfaringer? 

Igjen, takk, og god tur til alle. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Madshus har forresten kommet med en ny type kortfelle. http://www.oslosportslager.no/produkt/madshus-intelligrip-skin-skifeller-28021.aspx

Noen erfaringer? 

 

Har bare prøvd fellene på tre turer, men er utrolig fornøyd! Glien er fantastisk, (sammenligna med de oppskrapa gamle skiene mine), og fellen funker utmerket på alt fra sørpe, pudder og skare. Har vært litt bekymra for at limen skulle være for dårlig, fordi fellen løsner fra skiene når de står lagret i gangen hjemme, men har enda ikke opplevd at de har løsnet på tur. Funker også både med stor sekk og tung pulk. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan anbefale Åsnes Nansen med kortfell på det varmeste. Utrolig stabil og god ski. Har brukt mine i flere år til alt fra bratte toppturer til lange turer i flatt terreng, flyter godt i snøen. Ville gått noe ned på lengde kontra "vanlig" langrennsski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg gikk som nevnt ovenfor for Madshus sine Inteligrip halvfeller. Min erfaring er som følger: Til kupert tereng og ikke altfor bratt er de helt supre. Nok feste og merkbart mye bedre glid en tradisjonelle helfeller. Men til de skikkelig bratte bakkene (særlig på skare) er de ubrukelige. Det blir rett og slett for dårlig feste. De som hadde helfeller av de jeg var på tur med nærmest løp opp bakken i forhold til meg som virkelig måtte jobbe for å få feste. Så begge typer er nok å foretrekke. De ekstra grammene for økt skiglede i alle typer terreng er noe jeg er villig til å bære på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha en eller annen form for feller under skiene vil ikke gi spikerfeste på alle typer føre, det vil heller ikke være mulig å gå rett opp alle bakker med alle typer feller.

Det er flere forhold som spiller inn, og noe av det er fysikk.

Hvor stort felleareal du har vil være avgjørende, det kan være at fellene holder mot snøen, men det kan også være for liten friksjon mellom to snølag som gjør at det glipper.

Hvis jeg ikke tar feil så er skiene dine 54mm brede på midten, Madshus fellene er 37mm. Det betyr at det er 17mm som ikke fellen dekker, dette vil redusere festet fordi deler av dette arealet vil føre til bæring uten feste. Optimalt skulle fellene vært 50mm. Skare er ikke nødvendigvis helt glatt, slik at det ikke er fest der det er små groper i snøen.

Jeg har gått med Åsnes 45mm langfell i nylon på et par Madshus glittertind ski (55mm på midten), de har godt smørespenn, men med fellene er det 0 glid, og det er &$+$+% tungt å gå alt annet enn rett opp, og det beste er å aller helst velge brattest mulig for at det skal være kortest mulig å gå.

Jeg har også et par Amundsen med kortfell (45mm mohair), de har omterent samme spenn som Glittertind skia. De fellene glir bra og er føret optimalt kan jeg gå rimelig fort og endog bruke "tyngdeoverføring". Men de sitter ikke uansett hvor bratt det er, ganske bratt, men ikke veldig bratt.

Madshus fellene fungerer nok egentlig fint til det de er beregnet for, altså kupert terreng og en problemløser ved vanskelig føre. Kortfellene til Åsnes fungerer også, det samme gjør langfeller, men ikke til noe annet enn å gå opp der det er veldig bratt.

Altså, feller uansett type har sine begrensninger, kortfeller er beregnet for tur i kupert terreng, langfeller til mer topptur inspirerte turer der det er vedvarende bratt. Skal felletypen også fungere optimalt, så må ikke forskjellen på fellebredde og skibredde være for stor. Hvis jeg ikke hadde kjøpt Amundsen skia, hadde jeg kjøpt Madshus feller som et tillegg til langfellene og vekslet på hvilke jeg brukte ut fra terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der oppsummerte du mine erfaringer med flere og bedre ord enn meg. Dette var min første tur i vinterfjellet og således min første tur med feller. En annen i turfølget bytta sine langfeller mot Madshus Inteligrip med sin kjæreste. Han gikk fra  ligge uanstrengt i tet, til å slite med å henge på midtgruppa. Vi måtte velge å gå over topper istedenfor nede i dalen på grunn av snømangel. Så det ble mange lange uplanlagte BRATTE bakker. Ett slit for oss som bare hadde Madsus Inteligrip som jeg skjønte har ett annet bruksområdet enn det vi dreiv med. Så som du sier: forskjellig feller til forskjelig bruk. Jeg skal helt klart ha begge deler så jeg kan ha det best mulig på skiene mine ut ifra terreng og føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.