Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakksekker


Kenneth Osen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Kommer veldig ann på hva du pakker med deg og hvordan du organiserer. Har funnet ut at 13 liter er en fin størrelse for meg. Stor nok til det meste og liten nok til at man kan stable sekken som man vil. Har med en mindre sekk til toalettsaker, first aid, sy/repkit osv. Lengre turer bruker jeg 20lsekker til mat. Dette er til bruk i sekk vel og merke.

 

Går veldig lite med pulk, som regel betyr pulk mer opppakning/lengre turer, som videre betyr større pakksekker. Er da ofte lettere å sortere med mindre sekker inni én stor, enn en haug av små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst nok et usunt forhold til pakksekker, sitter ofte og sikler på pakkposer på nett, på samme måte som andre damer ser på sko...

Jeg pakker alltid i små pakksekker, men i pulk pakker jeg de små pakksekkene i større sekker. små poser forsvinner fort hvis været blir litt vanskelig, men de er fantastiske for å holde orden inni de store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge deler.

Blir de for store i sekken synes jeg det er vanskeligere å få stablet de godt i sekken.

Bruker vel alt fra smålommer til å ha mobil, kamera etc i til 50L. De fleste er 10-30L. Større bruker jeg bare på kanotur og da løs i kano og ikke i sekken.

En til klær, en til mat, en til sovepose, en til elektronikk er vel standard på tur hos meg.

I pulk derimot har jeg en bag je kjøpte på Smart Club for en del år siden. Den passer fint i bredden på pulken men fyller ikke helt i lengden. Så da får jeg isbor og litt bak og halveis under bag. Inne bag fulgter den med 3 mindre bagger i forskjelig farge, en med litt isolasjon. Så da bruker jeg de. Jeg bruker Parispulk. Det oppsettet paser fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to Sea To Summit 20L Big River pakkesekker. En til klær og en til mat. De legges på tvers i bunnen av pulken på midten. I tillegg har jeg en stor plastboks med primus og brenselsflasker stående bakerst i pulken. Fremst i pulken har jeg rep-sett i en mindre plastboks + en mindre pakkesekk med småting. På toppen over primusen har jeg fjellduk og på toppen foran har jeg en pakksekk fra fjellduk med klær som kan benyttes under turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt av småting i en 13-liter pose. Synes som Nisso at den størrelsen er fin. Ulempen med pakkposer er at åpningen er liten i i forhold til dybden/volumet, så det er ikke så lett å finn ting i dem. I tillegg er vekten ganske høy om de er nogenlunde solide. Derfor bruker jeg en eller to vanlige bæreposer til mat. Sovepose og dunjakke pakker jeg i pulken i Exped Dry Fold bag 40 og 13 liter, kjøpte akkurat en herfra:

http://www.facewest.co.uk/Exped-Dry-Fold-Bag.html

 

Det finnes transparente pakksekker som gir god oversikt, men de er ganske dyre og tunge.

Sea To Summit Clear Stopper

http://www.epriser.no/se-clear-stopper.html

På ebay har de flere gjennomsiktige typer, men ikke med like mye gjennomsiktig overflate som sea to summit.

 

Kan legge til at du ikke bør pakke dunjakken i en pakkpose av den tynneste typen (feks ultra-sil), for å spenne den fast øverst på pulken under webbing-stroppen. Låsen/stroppen vil ganske raskt gnage igjennom pakkposen og inn til jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel dunjakke pakker jeg alltid i poser med ventil, for å spare plass. Stapper nedi posen, lukker den, setter meg på den med ventilen åpen og skrur igjen. Vips, utrolig komprimert! Jeg bruker mest 5-20 liter, men jeg pakker jo mest i kajakk da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tipset om Piteraq Isortoq Stuffsacker  av Fimax , Takk for bra tips  :thumbsup:  Har brukt 25 literen på noen få turer og er meget fornøyd!

 

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1177&cid=456

 

Den er stor nok til det som må holdes tørt, klær, sovepose m.m og det er komprimeringsventil noe som gjør at den også kan brukes som pute.

 

Jeg har ikke hatt den lenge nok til å kunne si noe om kvaliteten, men har fått inntrykk av at de regnes  som solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare vanlig vanntett pakkpose til soveposen, ikke noe slikt vanntett kompresjonstrekk. Det fordi jeg i tillegg til soveposen kan putte andre soveting i den. F.eks pute, teltlykta. Har jeg alt slikt pakket sammen.

Du kan bruke kompresjonspose fyllt med andre ting i også  :D

 

Ventil vs event: lett valg (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ventil vs event: lett valg (:

Ja heldigvis er det et enkelt valg.  Jeg har telt fra Exped som har duk av event og det fungerer bra.

Noe av bruken min er i kano og der har bekjente erfart at event slipper inn vann når posen blir liggende under vann en tid.

Derfor ønsker jeg ikke event i pakkposene. Her valgte jeg kompresjonsposer fra Exped da de har de samme store og velfungerende ventilene som i liggeunderlagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja heldigvis er det et enkelt valg.  Jeg har telt fra Exped som har duk av event og det fungerer bra.

Noe av bruken min er i kano og der har bekjente erfart at event slipper inn vann når posen blir liggende under vann en tid.

Derfor ønsker jeg ikke event i pakkposene. Her valgte jeg kompresjonsposer fra Exped da de har de samme store og velfungerende ventilene som i liggeunderlagene. 

Har hørt det samme, da ikke om event, men et annet "no-name" membran. Har selv bare hatt gode erfaringer med det, får nesten teste det litt hardere i sommer  :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, da ikke om event, men et annet "no-name" membran. Har selv bare hatt gode erfaringer med det, får nesten teste det litt hardere i sommer  :thumbsup:

Event er vannavstøtende, ikke vanntett.

Det står i første avsnitt på siden du linker til at eventposen kun holder vannet ute når posen ikke er  neddykket( not submerged).

 

Dette fungerer bra på Polaris teltet mitt men skulle jeg falle i en bekk eller falle ved en elvekryssing vil ikke en eventpose holde innholdet tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har ikke postet noe på forumet her før, selv om jeg har drevet med litt snik-lesning :fear:  Fant ut at dette var en like god start som noen, siden jeg har lurt på noe av det samme for ikke så lenge siden.

 

Kjøpte til sist 2 sekker av denne typen: http://www.ebay.com/itm/321293610592.  Kvaliteten virker god og de er helt uten søm som kan lekke. Tester tettheten litt akkurat nå faktisk, fylte den ene av de med ca halvfull med vann og surra tørkerull rundt før jeg la den i badekaret... Den har ligget med ventilen ned og papiret er helt tørt etter 1 døgn. Tenkte den fikk ligge over helga iallefall, lekker den ikke før det er den tett nok for meg.

 

Eneste som kan bli litt kleint med det alternativet er jo å få de levert på tia om du har det travelt, eller om man bare vil handle i norske butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er levetiden ca på en pakksekk?

Vi kjøpte to for å ha klær i, av typen man krymper og de er vanntette. Men etter 7-8 turer (ukesturer) krymper de ikke mer, dvs. lufta siver inn ganske raskt.

Husker ikke hvilket merke, men kjøpt på obs sport. 

Begge begynte å lekke samtidig, så sjansen for at vi har punktert hver vår på samme tid er vel litt usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er levetiden ca på en pakksekk?

Vi kjøpte to for å ha klær i, av typen man krymper og de er vanntette. Men etter 7-8 turer (ukesturer) krymper de ikke mer, dvs. lufta siver inn ganske raskt.

Husker ikke hvilket merke, men kjøpt på obs sport. 

Begge begynte å lekke samtidig, så sjansen for at vi har punktert hver vår på samme tid er vel litt usannsynlig.

 

De tynneste og letteste pakksekkene er det lett å få hull i, feks sts ultra-sil. De tykke tunge pakksekkene tåler det meste. Jeg så på lukkemekanismen på en MacKenzie pakksekk på xxl for en stund siden, og på den hadde de to sidene som skal ligge inntil hverandre, ulik lengde. Tror den kan være vanskelig å få helt tett. Men så er det vel sjelden man har behov for at sekkene skal kunne ligge i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oransj pakksekk til kjeler/stekepanne/kokeutstyr. 

Grønn pakksekk til klær. 

Blå pakksekk til diverse tjafs. 

Lukkbar gjennomsiktig firkanta oppbevaringsboks i plast (som passer perfekt oppi Bergans Alpinist-sekken min) til mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi må nok kjøpe nye og bedre pakksekker. Tror ikke vi betalte særlig mye for de vi har, og man får vel det man betaler for som regel. Men krympesekk er et must til det lille jeg har med av klær, ekstra undertøyskift, ullsokker, stillongs og tykk ullgenser. Vi drar ofte på ukestur i september/oktober og da kan temperaturen krype ned mot 0 om kveldene. Vi trives godt ved bålet til sent på kveld og da må jeg bare ha skikkelig ullgenser. Ullgenser er jo romstor og jeg har bare 60 l sekk, så det er veldig ok å kunne krympe pakksekken med klær betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vi må nok kjøpe nye og bedre pakksekker. Tror ikke vi betalte særlig mye for de vi har, og man får vel det man betaler for som regel. Men krympesekk er et must til det lille jeg har med av klær, ekstra undertøyskift, ullsokker, stillongs og tykk ullgenser. Vi drar ofte på ukestur i september/oktober og da kan temperaturen krype ned mot 0 om kveldene. Vi trives godt ved bålet til sent på kveld og da må jeg bare ha skikkelig ullgenser. Ullgenser er jo romstor og jeg har bare 60 l sekk, så det er veldig ok å kunne krympe pakksekken med klær betraktelig.

Tror alle pakksekker (pakket med tøy, sovepose etc) jeg har, suger inn luft og øker noe i volum etterhvert. Muligens i mindre omfang da de var nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en liten "serie" med pakkposer av ymse slag på alpkit.com

Airlok posene er i tynn condura, materialet virker identisk til en Sea to Summit Ultrasil kompresjonspose jeg også har. De minste er ypperlig til f.eks dunjakke.

Airlok extra er kraftigere og har gummierte innfestinger og rem. Den virker rimelig solid og burde holde fint i en pulk.

De har også nettingposer i diverse størrelser, disse har kraftig nylonstoff i topp og bunn. De store er fine til å lagre soveposer og dunjakker i. De mindre er fine og luftige til skittentøy.

Prisene er ok, Engelsk VAT på 20% blir trukket fra så det er fint mulig å få noen poser til under den magiske 200 lappen og frakt på ca 50,-

Som en bonus kan du også kose deg med de litt småpussige historiene som hvert produkt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

 

Har ikke postet noe på forumet her før, selv om jeg har drevet med litt snik-lesning :fear:  Fant ut at dette var en like god start som noen, siden jeg har lurt på noe av det samme for ikke så lenge siden.

 

Kjøpte til sist 2 sekker av denne typen: http://www.ebay.com/itm/321293610592.  Kvaliteten virker god og de er helt uten søm som kan lekke. Tester tettheten litt akkurat nå faktisk, fylte den ene av de med ca halvfull med vann og surra tørkerull rundt før jeg la den i badekaret... Den har ligget med ventilen ned og papiret er helt tørt etter 1 døgn. Tenkte den fikk ligge over helga iallefall, lekker den ikke før det er den tett nok for meg.

 

Eneste som kan bli litt kleint med det alternativet er jo å få de levert på tia om du har det travelt, eller om man bare vil handle i norske butikker.

Glemte helt å poste resultatet :

 

Den sekken jeg testa var iallefall helt tett. Løfta den med vann i,  snudde lukkinga ned osv. Virker som man kan legge den i sekken, fylle med vann og bruke det som vanntransport(på eget ansvar). Slitestyrke blir ganske subjektivt siden jeg ikke har testet direkte, men stoffet kjennes bra ut og jeg ser alpackaraft selger de for stropping på utsiden av raftene sine.

 

Eneste ulempa er at jeg på magisk vis klarer legge alle tingene på *bunnen* av pakksekken, så det blir litt graving. Sånn sett hadde nok ett par mindre sekker vært ett bedre valg for meg som er ett surrehue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.