Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee/Topptur utstyr med gode langturegenskaper


rosetta_

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen gode løsninger på toppturutstyr, som har gode kjøreegenskaper som randoneeutstyr, men fortsatt kan brukes til lengre turer på fjellet, utenfor løyper? Har ikke hatt noe lignende utstyr før. Det er mulgens et vanskelig kompriss. Er det mulig å kombinere en type twintip-ski, med bindinger og sko, som gjør det mulig å gå turer på 3 mil i fjellet? Fokuset ligger altså på frikjøring. 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rosetta!

 

Det er absolutt gode løsninger! "Randonnee" betyr jo "langtur" løst oversatt ;).

 

Man trenger ikke tape mye på nedkjøringsegenskapene selv om utstyret er lett. Selv går jeg på G3 Saint og et par dynafit-bindinger i moderat prisklasse. Det jeg la penger i er støvlene, så kjøpte Dynafit sine "toppmodeller" der. Hele sulamitten veier ikke mye, og det går fint å gå langturer med dette. Det er dog ikke noen fjellski, så vil ikke anbefale hytte til hytte på Hardangervidda med slikt utstyr ;).

 

Tro det eller ei, men jeg kjøpte faktisk alt mitt utstyr på GMAX; og følte jeg fikk god hjelp der. Alternativ er f.eks. Oslo sportslager. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint. Mina TLT5or väger ungerfär lika mycket som mina längskid-skor (1100 gram).

Dynafit har skor nedåt 600 gram. Dom har jag dock inte provat.

TLT5orna är styva och bra nedöver men den typ av skidor som är aktuella här.

 

Skidor finns som är löjligt lätta och skapligt bra att åka på. Men den låga viket gör dom lite fladdriga, det kommer man aldrig att kunna komma ifrån. Men helt OK. Jag har själv tänkt att skaffa mig ett par Movement Bond X, men har problem att få sålt mina K2 shuksan, så jag får väl släpa på dom till vidare.

Jag gick kavlehögditraversen med K2orna och Dynafit Z4 för ett antal år sedan. Det är 9 km out 'n' return fågelvägen, ca 12-1300 höjdmeter totalt. Tog en extra sväng på vägen tillbaka för att få så bra nedkörning som möjligt. Var i bra form när jag kom tillbaka till Valdresflya Vandrarhem. ca 9 timmar tog den turen med en timmes lunch, fika på Västra kalvehögdi + extra smältning av snö på toppen 2089 på tillbaka vägen.

 

Så det går att gå ganska långa turer med randonee-grejjor. Gick storebjörn i våras i vååååt snö, via rännan upp på sydsidan. Lång tur det också, men inga som helst problem. Då med TLT5.

 

Lätta skidor, TLT5 eller ännu lättare skor, lätt och bra bindning och vettig ryggsäck = 30 km utan bekymmer. Men det tar lite tid, förståss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.