Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken skal jeg velge?


Amund80

Anbefalte innlegg

Blir min første multifuel da Trangiaen har holdt i massevis vår, sommer og høst. Nå derimot skal jeg driste meg ut på mine første vinterlige teltturer og trenger da noe med mer effekt. Tenkt bruk hele året og jeg ser for meg at jeg ikke trenger alle drivstoffalternativene om det utelukker noen. Tipper det blir renset bensin jeg fyrer mest med.

Matlaging, snøsmelting, fyring i telt er vel hovedbruk. Gjerne en som ikke bråker for mye. Driftssikkert. Whisperlite har noen nevnt? Flere alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir min første multifuel da Trangiaen har holdt i massevis vår, sommer og høst. Nå derimot skal jeg driste meg ut på mine første vinterlige teltturer og trenger da noe med mer effekt. Tenkt bruk hele året og jeg ser for meg at jeg ikke trenger alle drivstoffalternativene om det utelukker noen. Tipper det blir renset bensin jeg fyrer mest med.

Matlaging, snøsmelting, fyring i telt er vel hovedbruk. Gjerne en som ikke bråker for mye. Driftssikkert. Whisperlite har noen nevnt? Flere alternativer?

Hvis du liker Trangia, er det ingen grunn til å slutte å bruke det, finnes flere brennere som passer:

 

http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kokeapparater/trangia-Multifuelbrenner/p/1031922_1_Style (Dette er en Primusbrenner, ikke Optimus)

 

http://www.fjellsport.no/optimus-nova-1.html?gclid=CIqHso3IiLwCFcJd3godZA4AZg (Trenger et adapter i tillegg) http://www.fjellsport.no/optimus-trangia-adapter-for-optimus-nova.html?gclid=CJGgw8DIiLwCFYFe3godITQAlg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om lydnivået på den første du linket til?

Ser XXL har greie priser på Whisperlite Universal Stove og Primus Omnilite. Noen som kan si noe om forskjellene på disse 2 og også i forhold til linken nevnt i dette innlegget? Plusser og minuser.

Mener å ha lest at Whisperliten kan være vrien å stille noe særlig annet enn maks og minst guffe på. Stemmer det? Hvordan er Omniliten på dette? Trenger kanskje ikke full guffe når jeg varmer opp teltet så da er vel lydnivået mer "levelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanlig Omnifuel selv, hatt den snart 10 år og alltid funket bra. Kjørt på renset bensin og litt på gass. Ikke renset den noen gang, bare fettet pakning i pumpe et par ganger. Den lager mye lyd riktignok. Jeg bryr med lite om det, tar ikke så lang tid å lage mat. Men skal du fyre mye kan den bli slitsom i lengden.

andre alternativ er whisper som du nevner, optimus nova, soto moka.

Av de har jeg bare testet nova delvis. Det er nova som sitter i min optimus hiker. Trenger lengre forvarming enn omni. Støyer lit mindre men plages litt mer i vind enn omni. I hiker blir det litt høyde opp til kjele så den må ha mer effekt enn omni for å oppnå samme varme. Da blir det mer støy.

Av brennere uten slang finnes det et par fra coleman f.eks som er populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en modifisert Omnifuel, og den bråker mye. Forskjellen på den og en Nova er betydelig, kanskje så mye som 10 dB. Det ligger link til en lydtest et sted på forumet, så vidt jeg husker var det en kar som drev å forsket på måter å redusere støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd Whisperlite, men har Omnilite. Det er ekstremt lett primus. Pakker ingenting. Den støyer litt, men det påvirker ikke meg, vet ikke hvordan det er med deg? Primusen bruker  ca 3 min på å koke opp 1L vann på gass. Skal sies at da brukte jeg ikke vindskjerm. :)

Fordeler: :)

  • Lett
  • Pakker ingen verdens ting
  • Brenner "godt" på gass og bensin (erfart selv) (brenner bedre på bensin enn gass)

Negative 

  • Kan føles ut som at det er dårlig kvalitet til tider
  • "føttene" kan bli ustabile når en balanserer en stor kjele på primusen. 
  • Litt mindre "styrke" enn omnifuel
  • Må forvarmes "skikkelig"
  • Vanskelig å kjøpe reservedeler til 
    Dette er det eneste settet jeg har funnet! :
    Link: http://www.primusshop.no/reppsett-til-omnilite-p-1056-c-157.aspx

Grunnen til at jeg kjøpte omnilite er at jeg pakker lett. Synes at den brenner godt i forhold til hva den veier. Den er lett å vedlikeholde (smøre pakninger og rense "munnstykket") Primusen er også grådig på drivstoff, noe som gjør at jeg kanskje ikke trenger å ta med meg så mye drivstoff. 

 

Så for meg var det et godt kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte MSR Whisperlite International (varianten du ikke kan kjøre på gass) i fjor, og er rett og slett superfornøyd. Den brenner stille, med veldig god effekt. Bred, fin flamme. Jeg synes justeringsmulighetene av flammen funker som fjell. Enkel i bruk, robust. Det eneste jeg kunne tenkt meg som forbedring, er at drivstoffslangen kunne vært litt lengre. Slangen er såpass stiv at jeg som regel må bygge opp under drivstofflaska for at ikke brenneren skal stå på "halv åtte" når det ikke er vekt oppå den. Men alt i alt er jeg særdeles fornøyd. En strålende vinterbrenner for mitt behov. 

 

Her er fra testbrenningen jeg foretok samme dag som jeg kjøpte den på en lokal sjappe her i Tromsø: 

 

http://imageshack.com/a/img600/9869/testbrenningavwhisperli.jpgtestbrenningavwhisperli.jpg

 

 

Her er den "in action" på påsketur i fjor. Koking av røyegryte: 

 

82300523.jpg

 

 

Og her i bruk utendørs sist torsdag. Temperaturen lå på 10-12 minusgrader her. 

 

th7b.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Ser jo at det er å få tak i "lyddempere" til flere modeller. I hvert fall Omnilite. Silent cap eller noe heter de. Det kan jo være en ide.

Hvordan er whisperliten i bruk da?

 

Har hatt Whisperlite i flere år nå.  En gammel International da, ikke den nye Universal.

Har vært veldig fornøyd med brennern min på de fleste områder. Utrolig driftsikker, lett å fyre,

lett å reparere om det skulle bli nødvendig (min har funka uten problemer) og seff stillegående til 

en primus å være. Eneste du må være klar over, er at flammejusteringa på (min) Whisperlite er elendig. Enten er den av

eller så kjører den full guffe (litt satt på spissen da..). Det er mulig dette er forbedret på den nye Universal, men jeg tviler

egentlig litt på det siden også Universal kun har effektjustering på pumpa og ikke på selve brennern i tillegg.

Dvs at det ikke er den primusen på markedet som fungerer best til matlaging. Men til så og si alt annet vil jeg påstå

at det er en av toppmodellene på markedet. Går selv og funderer på om jeg skal gå til anskaffelse av en MSR Dragonfly,

da denne er vesentlig bedre på flammejustering og ditto matlaging. Så om du bruker mye tid på matlaging og ikke bare

på å koke opp vann o.l., anbefaler jeg å ta en titt på MSR Dragonfly. Har også brukt Primus sine brennere, men har ikke

nok erfaring til å uttale meg om hvordan de fungerer. Kan dog skrive under på at de bråker!

 

Ser at Nordhauk her har en nyere versjon av International enn det jeg har, så det er mye mulig at justeringsmulighetene har blitt forbedret.

I så fall er jeg ikke tvil om at Whisperlite er en brenner du vil ha mye glede av! :D

 

 

@Nordhauk: amund.de fra Fjellørret og Kroken her btw ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 442 featherlite. Denne har ikke løs tank, som mange andre. Trenger veldig lite forvarming i kulda. Pleier stort sett å forvarme med ei fyrstikk, så er den klar.. Veldig stillegående. God effekt, også i vind. 

 

Det eneste jeg har å utsette på den er at den bør settes ut av teltet et par minutter rett etter man har skrudd den av. Den "oser" litt en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne en kikk på Soto Muka Stove. Genial forvarming. Støyen ikke noe problem synes jeg. Skaffet meg denne sist vinter, men er dessverre ikke mye brukt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kG9KXvUZbHE

 

http://www.youtube.com/watch?v=AyD0gooCNM8&feature=youtu.be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan det er med de andre lokale sportsbutikkene , men den i 2 etg på strandtorget går det an å prute ganske bra i. De har Kovea's stillegående bensin/gassbrenner. Den ser i det minste fin ut, men jeg har ikke testet den.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt svar det der kanskje.

Først og fremst med Trangia som basis, så har du et godt utgangspunkt, i hvertfall om ikke du teller hvert gram. Nesten alle slangebrennere kan tilpasses Trangia, Coleman Apex II er en av favorittene som ikke passer i Trangia.

Det er mange ting som må vurderes, men for vinterbruk er det bensin eller parafin som gjelder. Så blir det spørsmål om du egentlig trenger flere drivstoff? De fleste multifuel er best på et drivstoff, som regel bensin. Optimus er kanskje vel så god på parafin. Så må du tenke på støy. Er det viktig? Regulerbarhet, bare full guffe, eller stabil på svakere varme også? (Optimus Nova + med regulering ved å vri på slangen har vel tapt en del i forhold til Nova som har hendel.)

Denne får du forresten ombyggingsdel til som er spesiallaget for trangia.

 

Det hadde sikkert vært greit å få prøvekjørt før du handler.

Handler du brukt på EBAY kan du nok gjøre gode kjøp, men det par ting å være obs på. 

Gamle MSR pumper kan være farlige, de nye virker veldig bra.  Coleman Apex brennerene må ofte ha ny slange, og det må du lage selv. Stålomspunnen bensinslange fra en bilrekvisitaforretning funker helt greit. Originaldeler kan være litt vanskelig å få tak i.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kommentar.; Mye moderne her. Nevner bare de gode gamle som Optimus 111, Primus 41, Fuhrmeister no, 8 Utmerkede varmekilder, også til oppvarming i telt, opp mot 3000W effekt. Går på parafin. Ikke alle er like lett å få tak på, men Optimus 111 er.

 

Bare som en kommentar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hvordan det er med de andre lokale sportsbutikkene , men den i 2 etg på strandtorget går det an å prute ganske bra i. De har Kovea's stillegående bensin/gassbrenner. Den ser i det minste fin ut, men jeg har ikke testet den.

 

dsk

kan anbefales kovea dural max meget stile gående men det er lit lav watt ca 2500 w på bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.