Gå til innhold
  • Bli medlem

Negative erfaringer med Gregory Whithney 95?


xangler

Anbefalte innlegg

Jeg liker denne sekken veldig godt  og vurderer sterkt å kjøpe den. Men registrerer at det ikke finnes så mange av den i Norge. Den eneste ulempen jeg finner er at sidelommene går INN i sekken og stjeler av sekkevolumet.  Jeg er rett og slett interessert i å høre fra de som har noen negative erfaringer med den. Vurderer den opp mot Para Ranger. Jeg er fluefisker og drar rundt på en del fiskeutstyr i tillegg til klær.mat og leirutstyr  etc. Startvekt kommer ofte opp mot 28-30 kg, men man spiser jo heldigvis av lasset.

PS: Jeg har søkt gjennom tidligere artikler her på forumet.

Mvh

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett det eneste negative jeg har å si om mitt eksemplar er det du nevner.

 

At sidelommene stjeler en del av det totale sekkevolumet er en sannhet med modifikasjoner.  Om du har pakket sekken ganskje så full, så strekker ikke nettinglomma seg særlig langt inn i sekken ;)

Jeg bruker å ha fiskeskrin, vekt, kniv og kanskje en liten pose med snop på den ene siden og kart, kompass og enda en liten pose med snop på den andre siden.  :D

Stort mere får ihvertfall ikke jeg plass til før jeg eventuelt må begynne å presse inn utstyr med makt. I hvertfall så lenge sekken er noenlunde full. 

 

Men for min del er det en liten pris å betale for en sekk som passer både ryggen min og det jeg bruker den til, såpass bra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne sekken og er godt fornøyd med den. Er fluefisker selv, og fikk god plass til alt som trengtes og litt til på finnmarksvidda i fjor sommer.

 

Eneste jeg kunne tenkt meg annerledes er å hatt et lukkbart skille i bunnen av sekken istendenfor den nettingen som er der nå. Små ting har en tendens til å falle helt ned i sekken. Flaskeholderen synes jeg heller ikke funket spesielt bra og denne kunne heller vært en vanlig vertikal stikklomme. Lokket kan tas av og brukes til hoftebelte, men fant ikke dette særlig praktisk å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Det er ikke mange som tar inn Gregory-sekker i Norge nei, men det er noen butikker som har dem. Sportsnett og Oslo Sportslager er vel to eksempler.

 

Jeg har Whitney 95 og er kjempefornøyd. Det viktigste for meg er at den har et sabla bra bæresystem som passer ryggen min bra. Jeg vil si at det at den er god å bære med en del vekt er det aller viktigste og alt annet er underordnet, så det er jo viktig å prøve den med vekt oppi for å sjekke at den sitter godt.

 

Ellers er jeg også godt fornøyd med kvalitet og løsninger. Sidelommene fungerer fint, bruker dem til småting som kniv, førstehjelpsutstyr og sånt småtteri. Liker at de ikke stikker veldig ut, men de bygger faktisk ikke særlig innover i sekken heller. Det eneste negative jeg kan nevne er flaskelomma på høyre side. Den er helt ubrukelig. Heldigvis kan den "lukkes igjen" slik at den ikke er til bry.

 

Om bæresystemet passer ryggen din er det en kjempesekk. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ofte skal opp mot 28-30 kilo så ha og Recon Pack i tanken hvis du tenker å se på Para Ranger. På meg passet Recon supert, Paraen ikke i det hele tatt. Er og veldig stabil selv med tung bør. Jeg bar over 30 i den i sommer, det var helt ok. Gamle sekken var det et herk når man passerte 20 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Ja, @borgern har kanskje et poeng. Jeg synes min Whitney 95 er best opp til kanskje rundt 25kg, helst 22-23. Oppmot 30kg kan nok være litt i overkant, i alle fall over flere dager. Så kanskje Recon Pack er et bedre valg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ofte skal opp mot 28-30 kilo så ha og Recon Pack i tanken hvis du tenker å se på Para Ranger. På meg passet Recon supert, Paraen ikke i det hele tatt. Er og veldig stabil selv med tung bør. Jeg bar over 30 i den i sommer, det var helt ok. Gamle sekken var det et herk når man passerte 20 kilo.

Ja, @borgern har kanskje et poeng. Jeg synes min Whitney 95 er best opp til kanskje rundt 25kg, helst 22-23. Oppmot 30kg kan nok være litt i overkant, i alle fall over flere dager. Så kanskje Recon Pack er et bedre valg da.

Her har jeg en litt annen oppfattning og erfaring.

Jeg hadde ~ 28 - 29 kg ( var noe ekstra pølser og bacon som ble slengt oppi sekken i siste liten ;) ) ved start og ~ 23 kg ved slutt, da jeg gikk over Saltfjellet i fjor sommer.

Jeg var ikke vant til å gå med slik tung bør over lengre tid før denne turen og må si jeg ble veldig overrasket over hvor godt sekken satt på ryggen med denne tyngden og hvordan jeg fikk fordelt tyngden ned på hoftene.

Tror nok for min del at jeg kunne beveget meg opp og noe over 30 kg før det hadde begynt å bli ikke fullt så ubehagelig.

Men det gjenstår å se, håper på å få til en 14 dagers tur i sommer, og når man skal ha med seg nok mat for disse dagene, så regner jeg med at jeg kanskje må bikke 30 kg og jeg vil da kanskje få svar på hvor komfortgrensen går for min del.

@xangler om du har mulighet hadde selvfølgelig det beste vært om du hadde fått prøvd sekken på ryggen med vekt tilsvarende det du tenker å ha nå du er på tur.

Da jeg var i butikken og prøvde min Whitney, så hadde de bare litt over 20 kg med rissekker, men jeg kjente allerede da at sekken, for min del, kunne lastes en god del tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også testet sekken i butikk. De skal ha de inne både hos Oslo Sportslager og Sportsnett som nevnt tidligere, og begge steder er behjelpelig med å laste opp sekken med ønsket vekt, så du får kjent om det passer eller ei.

Jeg ser du bor i Oslo, så da burde det vel ikke være noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også testet sekken i butikk. De skal ha de inne både hos Oslo Sportslager og Sportsnett som nevnt tidligere, og begge steder er behjelpelig med å laste opp sekken med ønsket vekt, så du får kjent om det passer eller ei.

Jeg ser du bor i Oslo, så da burde det vel ikke være noe problem?

Virker som om sportsnett har sluttet med Gregory, vært nedsatt pris i nær et halvt år på alt fra Gregory, og ifølge nettsiden har de knapt noen modeller igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Er det noen som kan si noe om hvordan det er med ventilasjon i ryggplata på denne sekken?

Jeg er plaget av voldsom svetting og trenger god lufting.

 

Det er et lite mellomrom mellom ryggen og mesteparten av bæresystemet på sekken (mellom hoftebeltet og skuldrene), som på de fleste store sekker. Så noe lufting i ryggen blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Gregory har markedets beste sekker. Grunnen til det er at sekkene/bæresystemet kan "custom" tilpasses hver enkelt kunde. Dvs at sekkene kommer i forskjellige rygglengder. I tillegg kan størrelser/lengde på skulderstropper og hoftebeltet også byttes ut og tilpasses din kroppsfasong. Så hvis du er stutt og tjukk, så kan du feks være small rygglengde og ha large hoftebelter og skulderstropper.

I tillegg kan vinkelen på hoftebeltet justeres individuelt, dette for å kompansere for sjeiv rygg eller hofte.

Alle Gregory forhandlere skal ha en ryggmal som settes på kunden for å måle ut alt dette her. Dette er avgjørende for at sekken skal kunne custom tilpasses deg! Altså, man bør oppsøke en butikk med kunnskap om man skal kjøpe en sånn sekk.

Jeg har i enkelte tilfeller hatt kunder innom min butikk, som har kjøpt Gregory andre steder uten å fått custom tilpassing. Og i de fleste tilfellene passer ikke sekken til kunden som den skal. Så pass på å få alt tilpasset!

Selvfølgelig kan en som er god på sekker ta dette på øyemål, men det er uansett greit å kontroll måle med ryggmalen. Spesielt dette med vinkel på hoftebeltene.

Er det noen her som har kjøpt Gregory uten å få den korrekt tilpasset?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har kjøpt Gregory uten å få den korrekt tilpasset?

Ryggmal, custom fit... Kunnskap om sekker... Say what?

Den ekstrahjelpen jeg fikk i butikken jeg kjøpte sekken min i, var at betjeningen tok seg tid til å lete i ca 36 sekunder etter mere vekter slik at total vekt kom opp i ca 20 kg + egenvekten. Da jeg spurte om de hadde litt mere å putte oppi, kom det bare ett kontant nei..

Jeg hadde allerede prøvet flere sekker før jeg prøvde Whitney'en og fikk til svar at "ser ut til å sitte som ett skudd" uansett om det var Large eller Medium jeg prøvde. Så da valget falt på Whitney'en, så var det ikke med hjelp fra selgeren/betjeningen...

Og for å holde meg til temaet.

Det er allerede nevnt at man kan bruke topplokket som hoftebelte og at det ikke var funnet praktisk. Iom at det ikke er noe form for hurtigkobling på reimene som holder lokket fast til sekken ( de to på baksiden av sekken ) så blir det for mye styr å ta den av og feste det på sekken igjen når man må tre reimene på plass igjen etter bruk.

Kjøpte meg heller en STS superlettliten ryggsekk-sak for å ha fiskeutstyret, mat og drikke, eller hva annet jeg måtte finne på å ha oppi når man beveger seg rundt vannet eller følger elva litt bort fra leiren. Og selvfølgelig fisken, siden det ikke alltid er kvist å finne som man kan samle fiskene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med whitney, men hadde en deva 85 hjemme på prøving her i høst. ryggplata bøyde seg allerede på femten kilo (dårlig pakket) vekt, og da jeg skulle løfte den opp på ryggen gikk en av plastspennene rett av. Sekken skulle da vitterlig tåle mer enn som så! Jeg likte heller ikke bæresystemet og en del av løsningene, så jeg endte opp med osprey sekk i samme størrelsen, og er superfornøyd - bærer komfortabelt 25 kilo i den. Men som alle sier - bæresystemet må passe din rygg. Prøv, prøv, og prøv... Gjerne hjemme, hvor du kan gå rundt i noen timer med vekt i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg kjøpte min Palisade (80liter) leste jeg mye på nett, og jeg forstod del slik at Gregory sitt problem med hoftebeltet var løst. Synd hvis problemet er tilbake. Hvis ikke det er snakk om sekker fra et gammelt parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein slik sekk (whitney 95). Veldig komfortabel med middels tunge bører, ikkje fullt så komfortabel med tunge bører. Coatingen i innerstoffet blir fort slitt ser det ut for. Dessuten knirker(!) sekken ein del. Er forøvrig (som ein av dei få tydelegvis) av den oppfatning at flaskelommen funker ok. Alt av spenner og reimer verker veldig puslete, men ser ut til å halde bra. Skulderreimene har dessutan ein tendens til å bore seg litt inn i flesket.

 

Sekk er ekstremt individuelt og ein bør generelt ikkje henge seg opp i det eine eller andre merket. Prøv mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har nettopp kjøpt gregory whitney. Jeg er 187 høy å slank, så jeg måtte ha Large fikk jeg beskjed om. Testet sekken i butikken med 15kg i, å da kjentes den god ut. Men jeg hadde jakke på meg da. Når jeg kom hjem å prøvde den i bare t skjorta så ser jeg at hoftebeltet går nesten helt rundt. Å den virker kansje litt for lang. Men ser man kan flytte ned skulder reimene litt. Noen som kansje gjør rygglengden litt mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.