Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelle-ovn (i lavvo) erfaringer ønskes.


judas

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, har en pelleovn som jeg har brukt en del i Lavvo.
Synes Pelle er helt suveren så lenge man ikke skal bære den med seg.
Er pelletsene skikkelig tørre ryker og oser den minimalt.
Den varmer i 5-6 timer på en oppfyring.
Jeg har ofte fyrt opp når jeg har lagt meg, og det er svak varme igjen nå jeg våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ubrukt Pelle Pellets med masse utstyr til salgs. (Har to!)

Dersom følger med er grillrist, wokpanne og håndtak. www.gzon.no/butikk/tilbehor-pelletsbrenner.

Selges med alt for 2000,- (har også to sekker pellets som kan følge med om en bor i Trøndelag . Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei sann! 

 

Beklager veldig sent innlegg. Jeg har pelle sjøl,den er suveren. Jeg skall også bruke den i Venorgamme med kaminhus og røykrør. Har kokt kaffe med den under strømbrudd. Flere bruker

pelle i lavo, altså uten kaminhus og det går fint.

 

Felleskjøpet har ikke 8mm pellets av en merkelig grunn. Jeg kjøpte 8mm hos" kornmagasinet" i Sande i Vestfold.  Ring dit. Skall i tilegg hvis mulig bruke jatte pelle i min stue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Byggmax har 8mm pellets.  6mm brenner dårlig.  Jeg har ikke Pelle.  Den syns jeg var alt for dyr i forhold til hva det var.  Kjøpte en på Netthandelen for rundt 300kr som er veldig lik (veit ikke om de har lengre, var noen år siden). Funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. 

Har selv vurdert innkjøp av Pelle ovn, men både pris og mangel på beskrivelse av den i bruk har gjort til at jeg har ventet. 

Hvordan er det å bruke naturbrensel i den (kvister og annet mann finner ute), ryker den mye, og har noen erfaring med bruk av denne i telt (Har et Holmeslett Riverside telt, 1.80m høyde). Da jeg i hovedsak vil bruke den som varmekilde i telt på høst og vinter, men er usikker på hvordan den fungerer til den type bruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Pelle endel i Lavvo. Helsport sin Finnmark, med innertelt. Der er det endel som skjer i toppen. Så høyden er i praksis ikke stort mer enn ditt telt. Men, er det flammehemmende stoff i teltet ditt? For ei og annen glo løsner under forbrenning. Dog har ingen glo kommet helt opp i innerteltet mitt, -ennå. Pelle'n brenner stort sett det som brennes kan. Men da blir det jo ikke den rolige pellets brenningen. Med 8 mm pellets brenner den stille og rolig, nesten uten røyk. 

2016-05-27 00.08.27.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har landet på endelig å kjøpe en Pelle, men er usikker på hvilken størrelse. Hvordan er det å fylle den store bare halvfull om ønskelig, og er det noen erfaringer og fyre med ved, evt kombo mellom pellets og ved?? Ser det er en brenne tid på ca 4-5t ved pellets, og varmer 3-4kw, er det i samme effekt skala som en primus brenner (er redd det blir for mye varme om man fyller den full) bare at man ikke kan slukke den ved behov? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har prøvd ulike varme/kokekilder i en slik lavvo. Netthandelen solgte en periode en Pelle-lignende ovn som fungerer svært bra. Må ikke forveksles med disse rundbrennerene som selges. Muligens lignet den litt for mye på Pelle ettersom den forsvant fra markedet. Var visstnok også laget innaskjærs. Som de andre påpeker er 8mm pellets ideelt.

img_1640.jpg

Et annet alternativ er spritbrenneren Origo Heatpal som du kan lese om her https://blimed.wordpress.com/turutstyr/

Er siste alternativ jeg har brukt er en primus av noe slag med et varmegitter over, her en Kovea Booster +1 med ditto Heat-cap. Bør da ha en stillebrenner. Krever mere tilsyn enn de to første alternativene.

img_16792-1.jpg

 

Uansett løsning, innluftsventiler og toppventil åpen for å få inn oksygen og ut kullosen

Endret av haknuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.