Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard 3 eller Svalbard high 3?


Amund80

Anbefalte innlegg

Helt fersk i forhold til telting på vinter. Har fra før et Helsport telt jeg er vanvittig fornøyd med etter mang en tur i de 3 varmere årstidene. Holder meg derfor til Helsport.

Så, nå skal jeg da ha meg et vintertelt. Vil gjerne høre fra noen som har erfaring med begge. Mye forskjeller? Er det bare pris og vekt som taler imot High utgaven? Følger det med snøplugger til disse modellene? Annet jeg bør tenke på? Er som nevnt helt fersk på vintercamping.

Litt om bruk:

Er hovedsakelig på tur alene. Maks en voksen og et barn i tillegg.

Bruker multifuel til matlaging, og vil nok også bruke det til oppvarming i teltet.





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

High modellen er litt høyere, derav navnet. Men det er og 10cm kortere innertelt på high versjon. Så veier det litt mer.

Jeg har vanlig versjon. Godt telt men savner litt høyde. Den gang jeg kjøpte fantes ikke high.

det følger ikke med snøplugger på noen av de. Skal du ha snøplugger til alle fester og barduner koster det, er rundt 30 stk :-)

Teltet er solid og stabilt med kombiløsningen av kuppel og tunell. Vunnet flere tester. Jeg synes det er helt greit å sette opp alene.

men som solotelt blir det stort og mye vekt. Skal du bare gå flatt med pulk er det jo greit. Jeg bruker et amerikansk telt som solotelt, veier vel ca halvparten.

Skal du bruke det alene og vil ha helsport telt så se på storsylen 2+ xtrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at høyden er målt ved høyeste del av kuppelen, så det er kun der høyden er 100/110cm. Jeg synes ikke det var mer høyde enn det måtte være på High-modellen. Ikke spesielt god romfølelse i forhold til tunneltelt i samme vektklasse.

 

Har du vurdert Helsport Svea 3 Camp? Enklere å slå opp, rette endevegger i innerteltet og rimelig jevn takhøyde i hele teltet. Jeg byttet fra Svalbard High 3 til et tunneltelt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svalbard 3 er ganske lavt, selv ville jeg ha valgt high-modell av de to. Snøplugger er ekstrautstyr(har aldri sett snøplugger lagt ved noen telt uansett merke og modell) men sjekk med forhandler. Øv deg på å slå opp teltet og særlig om du skal på tur alene og ikke er så vant. Kryssbuen på Svalbard kan være litt tricky å få tredd stengene igjennom i blant og særlig om man ikke kjenner modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt begge teltene en god del, og vil anbefalle high versjonen, den vanlige blir rett og slett altfor lav hvis man ønsker å sitte litt oppreist, skifte klær, etc. Svalbard teltene er svært bra, men det finnes andre, like gode telt som passer bedre hvis du stort sett skal ligge alene, jeg ville ha vurdert f.eks Hilleberg Staika isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 177 centimeter stor og trives i begge.

 

Så svaret er at du kjøper det største, for det vil du garantert trives i og at den lille vektforskjellen det gir er stort sett uinteressant. 

(Det eneste er at det store teltet er litt vel mye for en sekk om sommeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Svalbard 3 på nærmere fem kilo som solotelt høres helt feil ut i mine ører, med eller uten ekstra takhøyde. Svea 3 likeså.

 

Jeg ville tenkt nøye på hvor mye de nevnte andre to personene faktisk kommer til å være i teltet vinterstid.

Blir det mest sommercamp og evt. vår- og høstturer på familien, duger sikkert gamle-teltet, og du kan heller konsenterere deg om et lettere telt til solobruk vinterstid.

Sjekk i så fall ut Fjellheimen Extrem 2 eller Storsylen Extrem 2, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.